wild care, tame neglect, Edward Clydesdale Thomson, 2018
Middenweg 72, Amsterdam
22 april t/m 29 juli
Huize Frankendael
Open: Iedere zondag, 12u-17u
Middenweg 72 Amsterdam
www.huizefrankendael.nl/kunst
De afgelopen twee jaar heeft kunstenaar Edward Clydesdale Thomson binnen de context van Frankendael zijn werkpraktijk herzien en omgevormd tot wat hij als een meer duurzaam model van kunstproductie beschouwt. Vanuit de werkplaats die hij bouwde in de tuin doet hij artistieke interventies. Soms bestaan deze uit fysieke toevoegingen of aanpassingen in de vorm van sculpturen in het huis en de tuin, maar vaak betreft het ook events en ontmoetingen, waarvoor hij wetenschappers en collega-kunstenaars uitnodigt voor een bijdrage.
Deze tentoonstelling is niet bedoeld als ultieme eindpresentatie, maar onderzoekt hoe de presentatiewijze van een kunstwerk zijn betekenis flexibel maakt. Gedragen werken die zich gaandeweg en soms in stilte in het geheel hebben gevoegd zich anders als tentoonstellingobject? Onder welke voorwaarden noem je iets eigenlijk een expositie? Telt bijvoorbeeld de beperkte duur, het tentoonstellingsontwerp, het curatorial concept of de pr?
wild care, tame neglect onderzoekt ook de betekenis van arbeid. Welke rol en wiens verlangens kan de kunstenaar vervullen in een scenario waarin hij optreedt als gastheer, tuinman, programmeur en kluizenaar? Kan een kunstenaar zich verhouden tot zijn werk zoals een tuinman tot zijn tuin, als iets levends en veranderlijks, dat permanente verzorging nodig heeft? Welke agency hebben natuur, erfgoed en hedendaagse cultuur binnen deze voormalige buitenplaats, die, omgeven door de drukke stad, nu functioneert als restaurant en ontvangstlocatie? Kan kunst zich op een dergelijke plek onttrekken aan de historische c.q. historiserende idylle?
De tentoonstelling, naar een concept van EventArchitectuur, bevat nieuwe en bestaande werken van Thomson, en verder van literatuurtheoreticus Frans-Willem Korsten en van kunstenaars Jason Coburn, Nikola Lamburov, Ine Lamers en Jay Tan. Ontwerpers Sandra Kassenaar en Bart de Baets ontworpen de postercampagne.