Public Art. Amsterdam

BOLD TOREN BOUWMATERIALEN

Live tour Schrijvers en de Stad: Rashid Novaire

>> Speciale editie<< Live tour Schrijvers en de Stad: Fiep van Bodegom

Live tour met Schrijvers en de Stad: Alma Mathijsen

Schrijvers en de Stad: Chris Keulemans en Massih Hutak

Schip van Slebos

How to Kill a Tree, Edward Clydesdale Thomson

Walid Siti – Framer Framed

Sunday Seminar Pay Attention Please! curating the city

Officiële opening Pay Attention Please!

Fietstunnel station Amsterdam CS

IJ-boulevard

Spanje Monument 

Twee Beelden

De 7 poorten

De Muur

ADM monument

Noordbeeld

Ontmoetingsplaats

Observatorium

De Ceuvel

Gedenkteken Atatürk

NDSM-Werf

Ferrotopia – Stichting NDSM-werf

The First Turk Immigrant or The Nameless Heroes of The Revolution – Framer Framed

Johann Arens – Findings on Palpation (Extended Matter IV) – P/////AKT

Amsterdam Magisch Centrum Kunst en tegencultuur 1967-1970 – Stedelijk Museum Amsterdam

Strike A Pose – Framer Framed

Monument for the White Cube

Monuments to the Unsung – Framer Framed

GET LOST – art route, diverse kunstenaars

Silent Scream – Framer Framed

Ode aan de Bijlmer – CBK Zuidoost

De Appel

Untitled (You Don’t Have To Be Here) 

Brace for Impact, Node #6

Sami

Wegwerphuisje

Groot Landschap

Klimmuur

De Poort van Constant

Tuinen van West

Animaris Rhinoseros Transport

Stapeling omlaag

Tectona Grandis

De Kost en de Baat

Black Waves

De Kies

Staalmanplein

Mijn Kunst 2018 – CBK Zuidoost

Anastasis / ἀνάστασις – Oude Kerk

DOE IETS

Monument tegen Apartheid en Racisme

Nelson Mandela

Nationaal Monument Slavernijverleden

Portret van Jan Pieterszoon Coen, J.L. Vreugde

Hortus Botanicus

Monument for Martin Luther King

Gloei!

Voor de Bijen

Tussentijd

The Black Archives

Industrieel Monument

Corned Beef

Zonder titel, Man en Schaap

City Cells

Het Zandkasteel en de Amsterdamse Poort

Dolle Mina

Anton de Kom

Yellow Wings

De Lange Glijbaan

Zonder titel (Twee Schuine Naalden)

Mama Aisa

Sequin Monument

Monument Bijlmerramp

Tayouken Piss

Now, Speak!

Ruimtestructuur

Gedenkteken Steven van Dorpel

Graffiti Art in Heesterveld

Untitled (You Don’t Have To Be Here) – De Appel

De Waag

Licht

De Oude Kerk

Het Raam

Het Bankje

De Straatstenen

Het Stoepje

De Toeristengroep

Het Reclamebord

De Brug

Geluid

Lucht

De Oude Kerk

Waag Society

We Should Have a Conversation (2018) – De Appel

Zonder titel (Hildo)

Ode to Mingus; Spire; Menhir Tower

Opgelichte stoeptegels

Lady Solid

11 Rue Simon Crubellier

Primum movens ultimum moriens

Zonder titel

Your life is calling

Feestelijke beelden

De Wachter

White Noise

Brettensuite

Het Wiel

Betonreliëf

Under Heaven 02

WOW Amsterdam

Cascoland

Opstandingskerk

2 U’s naar buiten / 2 U’s naar binnen

Horse Chestnut

Zonder titel

Rembo

Mirage

Constructie met I-balken

Constellatie van klimtorens

wild care, tame neglect – Frankendael Foundation

Fiep van Bodegom

Roos van Rijswijk

Alma Mathijsen

Massih Hutak

Chris Keulemans

Rashid Novaire

FacebookTwitter
  • permanent
  • toegankelijk

Mensen lijken intuïtief te begrijpen dat beelden een belangrijke rol spelen in het proces van dekolonisatie. Zelfs wanneer ze gedateerd zijn worden ze niet als onschuldig beschouwd vanaf het moment dat hun symboliek uit de gratie raakt. In Amsterdam was het Van Heutsz-monument in Amsterdam-Zuid bijvoorbeeld het mikpunt van de Provo’s. Ze schreven leuzen als ‘kolonialisme = kapitalistisch fascisme’ op het beeld en plaatsten er zelfs een bom. Onder druk van aanhoudende kritiek is de naam van het monument in 2001 veranderd in het neutrale Monument Indië-Nederland en kreeg het een kritisch plakkaat aangemeten. De beeltenis van Van Heutsz, een beruchte generaal die hard optrad in de Oost-Indische kolonie aan het begin van de vorige eeuw, werd weggehaald.
In de Verenigde Staten werden in 2017 verschillende standbeelden van voorvechters van de slavernij neergehaald en vervolgens in elkaar geschopt. Richtte deze woede zich daadwerkelijk tot het brons dat geen kik gaf? Dat een mensenvoet meer pijn kan toebrengen dan andersom? Het zijn niet de standbeelden, en zelfs niet de gevallen helden, maar de ideeën die worden vertrapt. Ze zijn de boegbeelden van een ideologie en dus creëert het neerhalen of bekladden ervan een perfecte visuele strijd. In het door de Amerikanen geënsceneerde neerhalen van het beeld van Saddam Hoessein in Bagdad in 2003, en in het wereldwijde neerhalen van standbeelden aan het einde van regimes, zien we dat de foto’s hiervan een grote en iconische rol spelen in de wisseling van de ideologische wacht.

Nederland heeft vergeleken met de Verenigde Staten en bijvoorbeeld buurland België een relatief kleine traditie van helden op sokkels in de openbare ruimte. De enorme wirwar aan straatnamen vernoemd naar mensen die we vaak niet meer kennen leent zich minder makkelijk voor een symbolische strijd. Maar naast deze complexe discussie is er ook ruimte voor nieuwe kunstwerken. Terwijl er een kritisch debat wordt gevoerd over het bestaansrecht van de oude symbolen, worden er tegelijkertijd nieuwe symbolen aangebracht. Naast het weghalen van beelden, het plaatsen van kritische teksten of het oprichten van tegenbeelden, zoals een Monument tegen Apartheid en Racisme op ditzelfde plein, is dit nog een manier om ideologieën een plek te geven. Met nieuwe kunstwerken kunnen helden worden geëerd waarvan de verhalen een voorbeeld kunnen zijn voor de strijd tegen racisme en segregatie.

Het mozaïek van Nelson Mandela in de Transvaalbuurt is een van die nieuwe symbolen. In de Pretoriusstraat bevindt zich een groot bijbehorend plakkaat met daarop ‘Unity in Diversity’, een van de uitspraken van de eerste zwarte president van Zuid-Afrika, die zich inzette om het systeem van apartheid te ontmantelen. De twee delen van dit werk werden in 2015 geplaatst door Steffen Maas in opdracht van woonstichting Eigen Haard en in samenwerking met buurtbewoners en het Museum zonder Muren, een initiatief dat de geschiedenis en verhalen van de Transvaalbuurt in kaart brengt. De bewoners kozen voor een eerbetoon aan Mandela als symbool voor de buurt. Volgens Maas is de vrijheidsstrijder het universele gezicht van een vreedzame samenleving. Het werk is als een mozaïek opgebouwd uit kleine houten schildjes, met op de achterkant de namen van buurtbewoners die waren betrokken bij het bedenken en uitvoeren van dit enorme project.

Meer informatie

Agenda

september