Public Art. Amsterdam

BOLD TOREN BOUWMATERIALEN

Live tour Schrijvers en de Stad: Rashid Novaire

>> Speciale editie<< Live tour Schrijvers en de Stad: Fiep van Bodegom

Live tour met Schrijvers en de Stad: Alma Mathijsen

Schrijvers en de Stad: Chris Keulemans en Massih Hutak

Schip van Slebos

How to Kill a Tree, Edward Clydesdale Thomson

Walid Siti – Framer Framed

Sunday Seminar Pay Attention Please! curating the city

Officiële opening Pay Attention Please!

Fietstunnel station Amsterdam CS

IJ-boulevard

Spanje Monument 

Twee Beelden

De 7 poorten

De Muur

ADM monument

Noordbeeld

Ontmoetingsplaats

Observatorium

De Ceuvel

Gedenkteken Atatürk

NDSM-Werf

Ferrotopia – Stichting NDSM-werf

The First Turk Immigrant or The Nameless Heroes of The Revolution – Framer Framed

Johann Arens – Findings on Palpation (Extended Matter IV) – P/////AKT

Amsterdam Magisch Centrum Kunst en tegencultuur 1967-1970 – Stedelijk Museum Amsterdam

Strike A Pose – Framer Framed

Monument for the White Cube

Monuments to the Unsung – Framer Framed

GET LOST – art route, diverse kunstenaars

Silent Scream – Framer Framed

Ode aan de Bijlmer – CBK Zuidoost

De Appel

Untitled (You Don’t Have To Be Here) 

Brace for Impact, Node #6

Sami

Wegwerphuisje

Groot Landschap

Klimmuur

De Poort van Constant

Tuinen van West

Animaris Rhinoseros Transport

Stapeling omlaag

Tectona Grandis

De Kost en de Baat

Black Waves

De Kies

Staalmanplein

Mijn Kunst 2018 – CBK Zuidoost

Anastasis / ἀνάστασις – Oude Kerk

DOE IETS

Monument tegen Apartheid en Racisme

Nelson Mandela

Nationaal Monument Slavernijverleden

Portret van Jan Pieterszoon Coen, J.L. Vreugde

Hortus Botanicus

Monument for Martin Luther King

Gloei!

Voor de Bijen

Tussentijd

The Black Archives

Industrieel Monument

Corned Beef

Zonder titel, Man en Schaap

City Cells

Het Zandkasteel en de Amsterdamse Poort

Dolle Mina

Anton de Kom

Yellow Wings

De Lange Glijbaan

Zonder titel (Twee Schuine Naalden)

Mama Aisa

Sequin Monument

Monument Bijlmerramp

Tayouken Piss

Now, Speak!

Ruimtestructuur

Gedenkteken Steven van Dorpel

Graffiti Art in Heesterveld

Untitled (You Don’t Have To Be Here) – De Appel

De Waag

Licht

De Oude Kerk

Het Raam

Het Bankje

De Straatstenen

Het Stoepje

De Toeristengroep

Het Reclamebord

De Brug

Geluid

Lucht

De Oude Kerk

Waag Society

We Should Have a Conversation (2018) – De Appel

Zonder titel (Hildo)

Ode to Mingus; Spire; Menhir Tower

Opgelichte stoeptegels

Lady Solid

11 Rue Simon Crubellier

Primum movens ultimum moriens

Zonder titel

Your life is calling

Feestelijke beelden

De Wachter

White Noise

Brettensuite

Het Wiel

Betonreliëf

Under Heaven 02

WOW Amsterdam

Cascoland

Opstandingskerk

2 U’s naar buiten / 2 U’s naar binnen

Horse Chestnut

Zonder titel

Rembo

Mirage

Constructie met I-balken

Constellatie van klimtorens

wild care, tame neglect – Frankendael Foundation

Fiep van Bodegom

Roos van Rijswijk

Alma Mathijsen

Massih Hutak

Chris Keulemans

Rashid Novaire

FacebookTwitter
  • permanent
  • toegankelijk

In de eerste maanden van 2018 dook opeens een klein beeldje van Martin Luther King op, hier op het Kattenburgereiland. Het was een van de vijftig beeldjes waarmee kunstenaar Airco Caravan mensen, instituten en standbeelden eert die vijftig jaar na de dood van King zijn gedachtegoed, de droom van een wereld zonder racisme, voort weten te zetten. Zo werden het Nationaal Monument Slavernijverleden, het Monument tegen Apartheid en Racisme en het beeld van De Dokwerker in Amsterdam-Oost, waar ooit de stille tocht voor Martin Luther King begon, vergezeld door een beeldje. Verder kregen het Tropenmuseum en The Black Archives er een. In de kunstroute van Amsterdam-Zuidoost is er een te zien bij het beeld van de Surinaamse vrijheidsstrijder Anton de Kom. In het centrum sierde een beeldje het standbeeld voor Multatuli, die zich in zijn roman Max Havelaar in 1860 al uitsprak tegen de onderdrukking van de bevolking in Oost-Indië. Gloria Wekker kreeg er een voor haar onderzoek naar racisme in Nederland en Sylvana Simons ontving hem voor haar politieke bijdrage.

Caravan wilde anoniem blijven, ‘aanbellen en wegrennen’, maar om de beelden te kunnen schenken moest ze zich kenbaar maken. Alle beeldjes samen vormen een groots monument voor Martin Luther King. Niet in de vorm van een herdenkingsbeeld, maar een monument dat de plekken eert waar zijn gedachtegoed vandaag de dag overleeft, plekken waar mensenrechten centraal staan en worden beschermd.

De beeldjes zijn geen award, stelt Caravan nadrukkelijk. Ze is intuïtief te werk gegaan en heeft de beelden geschonken aan vooruitstrevende, kritische instituten en mensen voor wie ze veel respect heeft. Ook standbeelden spelen voor haar een rol op weg naar de wereld die King voor ogen had. ‘Ik heb veel geleerd van dit project. Ik kan de ‘Gouden Eeuw’ gewoon niet meer hardop uitspreken. Onze geschiedenis dient echt anders verteld te worden, meer compleet. En standbeelden helpen daar zeker bij! Het is een tastbaar element dat gezien wordt en de verschillende standbeelden die in Amsterdam staan vertellen al een helder verhaal, dat ik met de beeldjes kon actualiseren.’

Wat deed het beeldje van Martin Luther King op deze plek zonder monument? In 1720 werd hier op scheepswerf De Eendracht het slavenschip Leusden gebouwd. De Leusden voerde in opdracht van de WIC zo’n tien slaventochten uit, van Nederland via Ghana naar Suriname, met aan boord gemiddeld 660 slaven per tocht. Op 10 maart 1737 begon de Leusden vanaf Texel aan zijn laatste reis. In Ghana werden er 700 tot slaaf gemaakten aan boord gebracht. Vlak voor aankomst in Suriname, op zwemafstand van wal, liep het schip op een modderbank. De tot slaafgemaakten werden, naar verluid uit angst voor een opstand, het ruim ingestuurd en de luiken werden achter hen dichtgetimmerd. Meer dan 600 mensen verdronken in het dichte ruim. Zestien overlevenden werden aan wal alsnog verkocht, de rest werd beschouwd als verloren lading, economische schade voor het bedrijf. Aan de ramp werd niet meer dan een kort scheepsbericht gewijd in de krant. Zo verdween de grootste scheepsramp uit de Nederlandse geschiedenis nagenoeg uit het geheugen. Zowel in Suriname als in Nederland is er nooit herdenkingsplek gekomen.

Wissen we de geschiedenis uit wanneer we omstreden straatnamen en monumenten vervangen? Of hebben we een deel al uitgewist? “De grootste scheepsramp van de Nederlandse geschiedenis, daar zou je op school toch over moeten leren?”, stelt Caravan. “De zwarte geschiedenis van Nederland is een kwestie van zwart én wit, het is onze gezamenlijke geschiedenis”.

Meer locaties en informatie over Monument for Martin Luther King is te vinden op mlk50.nl

Meer informatie

Agenda

december