Public Art. Amsterdam

BOLD TOREN BOUWMATERIALEN

Live tour Schrijvers en de Stad: Rashid Novaire

>> Speciale editie<< Live tour Schrijvers en de Stad: Fiep van Bodegom

Live tour met Schrijvers en de Stad: Alma Mathijsen

Schrijvers en de Stad: Chris Keulemans en Massih Hutak

Schip van Slebos

How to Kill a Tree, Edward Clydesdale Thomson

Walid Siti – Framer Framed

Sunday Seminar Pay Attention Please! curating the city

Officiële opening Pay Attention Please!

Fietstunnel station Amsterdam CS

IJ-boulevard

Spanje Monument 

Twee Beelden

De 7 poorten

De Muur

ADM monument

Noordbeeld

Ontmoetingsplaats

Observatorium

De Ceuvel

Gedenkteken Atatürk

NDSM-Werf

Ferrotopia – Stichting NDSM-werf

The First Turk Immigrant or The Nameless Heroes of The Revolution – Framer Framed

Johann Arens – Findings on Palpation (Extended Matter IV) – P/////AKT

Amsterdam Magisch Centrum Kunst en tegencultuur 1967-1970 – Stedelijk Museum Amsterdam

Strike A Pose – Framer Framed

Monument for the White Cube

Monuments to the Unsung – Framer Framed

GET LOST – art route, diverse kunstenaars

Silent Scream – Framer Framed

Ode aan de Bijlmer – CBK Zuidoost

De Appel

Untitled (You Don’t Have To Be Here) 

Brace for Impact, Node #6

Sami

Wegwerphuisje

Groot Landschap

Klimmuur

De Poort van Constant

Tuinen van West

Animaris Rhinoseros Transport

Stapeling omlaag

Tectona Grandis

De Kost en de Baat

Black Waves

De Kies

Staalmanplein

Mijn Kunst 2018 – CBK Zuidoost

Anastasis / ἀνάστασις – Oude Kerk

DOE IETS

Monument tegen Apartheid en Racisme

Nelson Mandela

Nationaal Monument Slavernijverleden

Portret van Jan Pieterszoon Coen, J.L. Vreugde

Hortus Botanicus

Monument for Martin Luther King

Gloei!

Voor de Bijen

Tussentijd

The Black Archives

Industrieel Monument

Corned Beef

Zonder titel, Man en Schaap

City Cells

Het Zandkasteel en de Amsterdamse Poort

Dolle Mina

Anton de Kom

Yellow Wings

De Lange Glijbaan

Zonder titel (Twee Schuine Naalden)

Mama Aisa

Sequin Monument

Monument Bijlmerramp

Tayouken Piss

Now, Speak!

Ruimtestructuur

Gedenkteken Steven van Dorpel

Graffiti Art in Heesterveld

Untitled (You Don’t Have To Be Here) – De Appel

De Waag

Licht

De Oude Kerk

Het Raam

Het Bankje

De Straatstenen

Het Stoepje

De Toeristengroep

Het Reclamebord

De Brug

Geluid

Lucht

De Oude Kerk

Waag Society

We Should Have a Conversation (2018) – De Appel

Zonder titel (Hildo)

Ode to Mingus; Spire; Menhir Tower

Opgelichte stoeptegels

Lady Solid

11 Rue Simon Crubellier

Primum movens ultimum moriens

Zonder titel

Your life is calling

Feestelijke beelden

De Wachter

White Noise

Brettensuite

Het Wiel

Betonreliëf

Under Heaven 02

WOW Amsterdam

Cascoland

Opstandingskerk

2 U’s naar buiten / 2 U’s naar binnen

Horse Chestnut

Zonder titel

Rembo

Mirage

Constructie met I-balken

Constellatie van klimtorens

wild care, tame neglect – Frankendael Foundation

Fiep van Bodegom

Roos van Rijswijk

Alma Mathijsen

Massih Hutak

Chris Keulemans

Rashid Novaire

FacebookTwitter
  • permanent
  • toegankelijk

Aan het einde van de negentiende eeuw veranderde Amsterdam in een moderne stad die bereikbaar werd over land. Het spoor werd aangelegd en de havens werden verplaatst van de Oostelijke Eilanden, waar ze sinds de VOC-tijd lagen, naar de Rietlanden. De molens die ten oosten van de oude havens hout voor schepen zaagden en de modder uit het IJ hielden moesten er langzaamaan aan geloven. Ze functioneerden tot aan het einde van de negentiende eeuw, maar stonden nu in de weg van een nieuwe stadsuitbreiding. Bij die nieuwe stadsuitbreiding kwam er een veemarkt en een abattoir, een slachthuis, hier rondom het Hildo Kropplein. Er werden huiden bewerkt en hier kwam het vlees vandaan dat bij Amsterdamse slagers werd verkocht. Voor die tijd werd er op allerlei plekken in de stad particulier geslacht. Maar vanaf 1888 werd deze industrie gegroepeerd aan de rand van de stad om hygiënische redenen, en vanwege de efficiënte aanvoer per trein en boot.

In 1988 verhuisde het abattoir naar Amsterdam-West en verdween de veemarkt met levende dieren geheel uit de stad. De woningen rondom het Hildo Kropplein werden zorgvuldig ontworpen, met een grote rol voor herhaling en regelmaat. Het grote bakstenen kunstwerk van Per Kirkeby op hetzelfde plein paste goed in de verhoudingen van de omringende architectuur. Kirkeby wilde de herinnering aan het abattoir in leven houden. De architectuur van het kunstwerk herinnert aan die van de grote bakstenen slachthal, en met een beetje verbeelding lijkt het werk op de kop van een rund. Kirkeby legt vooral ook een verbinding tussen zijn geboortestad Kopenhagen en Amsterdam, steden die beide een lange traditie van baksteenarchitectuur kennen.

De harmonie van het plein werd verstoord toen er opeens een flink transformatorhuisje werd geplaatst. Tot grote ergernis van omwonenden werden daarmee de zichtlijnen van het plein doorbroken. Samen met een deelraad van de gemeente werd de oplossing gezocht in het transformeren van het huisje tot een kunstwerk. Conceptueel kunstenaar Carolien Feldbrugge bekleedde het in 1989 vervolgens volledig met tegeltjes en veranderde het in een blik rundvlees van het merk Hereford, compleet met streepjescode en nettogewicht – nog een herinnering aan het voormalige abattoir, al is het een flinke tegenhanger van het sobere werk van Kirkeby. Al moet Feldbrugge hebben geweten dat haar werk langer zou blijven staan; ze gaf het vlees een houdbaarheidsdatum tot 1995.

Meer informatie

Agenda

november