Public Art. Amsterdam

Agenda

Figuren en Vuur

Ladders

Krijger

Vruchtbaarheid

Totempaal

Mensen op strand met parasol

Monument voor de Vrede

Aardewerk

Zwerm

Blauwe Boog

Jongen met Haan

Papieren Vliegtuigpijl

Schaapjes

Senza Parole

Vleugelvormen

BOLD TOREN BOUWMATERIALEN

Live tour Schrijvers en de Stad: Rashid Novaire

>> Speciale editie<< Live tour Schrijvers en de Stad: Fiep van Bodegom

Live tour met Schrijvers en de Stad: Alma Mathijsen

Schrijvers en de Stad: Chris Keulemans en Massih Hutak

Schip van Slebos

How to Kill a Tree, Edward Clydesdale Thomson

Walid Siti – Framer Framed

Sunday Seminar Pay Attention Please! curating the city

Officiële opening Pay Attention Please!

Fietstunnel station Amsterdam CS

IJ-boulevard

Spanje Monument 

Twee Beelden

De 7 poorten

De Muur

ADM monument

Noordbeeld

Ontmoetingsplaats

Observatorium

De Ceuvel

Gedenkteken Atatürk

NDSM-Werf

Ferrotopia – Stichting NDSM-werf

The First Turk Immigrant or The Nameless Heroes of The Revolution – Framer Framed

Johann Arens – Findings on Palpation (Extended Matter IV) – P/////AKT

Amsterdam Magisch Centrum Kunst en tegencultuur 1967-1970 – Stedelijk Museum Amsterdam

Strike A Pose – Framer Framed

Monument for the White Cube

Monuments to the Unsung – Framer Framed

GET LOST – art route, diverse kunstenaars

Silent Scream – Framer Framed

Ode aan de Bijlmer – CBK Zuidoost

De Appel

Untitled (You Don’t Have To Be Here) 

Brace for Impact, Node #6

Sami

Wegwerphuisje

Groot Landschap

Klimmuur

De Poort van Constant

Tuinen van West

Animaris Rhinoseros Transport

Stapeling omlaag

Tectona Grandis

De Kost en de Baat

Black Waves

De Kies

Staalmanplein

Mijn Kunst 2018 – CBK Zuidoost

Anastasis / ἀνάστασις – Oude Kerk

DOE IETS

Monument tegen Apartheid en Racisme

Nelson Mandela

Nationaal Monument Slavernijverleden

Portret van Jan Pieterszoon Coen, J.L. Vreugde

Hortus Botanicus

Monument for Martin Luther King

Gloei!

Voor de Bijen

Tussentijd

The Black Archives

Industrieel Monument

Corned Beef

Zonder titel, Man en Schaap

City Cells

Het Zandkasteel en de Amsterdamse Poort

Dolle Mina

Anton de Kom

Yellow Wings

De Lange Glijbaan

Zonder titel (Twee Schuine Naalden)

Mama Aisa

Sequin Monument

Monument Bijlmerramp

Tayouken Piss

Now, Speak!

Ruimtestructuur

Gedenkteken Steven van Dorpel

Graffiti Art in Heesterveld

Untitled (You Don’t Have To Be Here) – De Appel

De Waag

Licht

De Oude Kerk

Het Raam

Het Bankje

De Straatstenen

Het Stoepje

De Toeristengroep

Het Reclamebord

De Brug

Geluid

Lucht

De Oude Kerk

Waag Society

We Should Have a Conversation (2018) – De Appel

Zonder titel (Hildo)

Ode to Mingus; Spire; Menhir Tower

Opgelichte stoeptegels

Lady Solid

11 Rue Simon Crubellier

Primum movens ultimum moriens

Zonder titel

Your life is calling

Feestelijke beelden

De Wachter

White Noise

Brettensuite

Het Wiel

Betonreliëf

Under Heaven 02

WOW Amsterdam

Cascoland

Opstandingskerk

2 U’s naar buiten / 2 U’s naar binnen

Horse Chestnut

Zonder titel

Rembo

Mirage

Constructie met I-balken

Constellatie van klimtorens

wild care, tame neglect – Frankendael Foundation

Fiep van Bodegom

Roos van Rijswijk

Alma Mathijsen

Massih Hutak

Chris Keulemans

Rashid Novaire

Stichting NDSM – werf

Kunstroute Oost

  • permanent
  • toegankelijk

In de zomer van 2017 stonden de media in het teken van de ideologische strijd die zich afspeelde rondom standbeelden van omstreden helden uit de Amerikaanse Burgeroorlog. Demonstranten stonden tegenover elkaar in hun visie op het eerbetoon aan mannen die zich hadden ingezet voor het behoud van de slavernij. Beelden werden beklad of juist verdedigd, of uit voorzorg weggehaald door gemeentes.

Ook in Nederland is de strijd tegen de in de publieke ruimte alomtegenwoordige kolonisten en witte suprematisten uit de geschiedenis opnieuw zichtbaar geworden. Honderden straten in Amsterdam dragen namen van omstreden zeehelden en hun gezichten prijken op verschillende gebouwen. Zo ook hier, op het reliëf boven de hoofdingang van het Tropenmuseum waar VOC-koopman Jan Pieterszoon Coen waakt. Dit beeld is waarschijnlijk gemaakt door J.L. Vreugde, al hebben verschillende kunstenaars hun bijdrage geleverd. Een speciale commissie voor symboliek koos de decoraties.

Het Tropenmuseum werd in 1926 geopend als Koloniaal Instituut en waarborgde de etnografische collectie die werd meegenomen uit de koloniën. De gevelreliëfs verwijzen naar de Gouden Eeuw, de tijd waarin Nederland een overzees imperium opbouwde. In 1621 gaf Coen leiding aan een massamoord op de Banda-eilanden. Nadat hij een opstand tegen het afgedwongen Nederlandse monopolie op nootmuskaat neersloeg, waren er van de vijftienduizend eilandbewoners nog maar zeshonderd in leven. Zelfs in zijn eigen tijd werd deze daad veroordeeld, maar in de nationalistische negentiende eeuw werd hij geprezen als held van de Gouden Eeuw, grondlegger van het wereldwijde Nederlandse imperium. Nu wordt deze status opnieuw bevraagd. Verdient een man als Coen wel zo’n eervolle positie in onze stad?

De vragen die deze discussie aanwakkert vereisen een kritische blik op kunst in de openbare ruimte. Welke geschiedenis wordt er verteld in de straten van Amsterdam? Voor wie was deze geschiedenis glorieus, en voor wie niet? Moet de symboliek in een stad in dienst staan van al haar verschillende bewoners? Is het bijvoorbeeld een probleem dat er zo weinig straatnamen zijn vernoemd naar vrouwen? En kan symboliek daadwerkelijk inspelen op de psyche van de Amsterdamse vrouw van nu? En zo niet, hebben we dan nog steeds de verantwoordelijkheid om de ideologie van een stad up-to-date te houden? Wat doen we als we van mening veranderen over de heldendaden die we ooit eerden?

‘De geschiedenis wordt geschreven door de overwinnaar’, stelde de Britse premier Winston Churchill in de jaren ‘60. De Coentunnel, het voormalige Van Heutszmonument, de Piet Heinkade; Amsterdam vertelt het glorieuze verhaal van de Gouden Eeuw, toen de stad het middelpunt van de internationale handel vormde. Het is geen geheim dat deze tijd duistere kanten had. Nederland, en veel andere Europese landen, dankten hun rijkdom aan het exploiteren en tot slaaf maken van mensen in andere werelddelen. Onder meer als gevolg van deze geschiedenis is Amsterdam tegenwoordig een diverse, multiculturele stad. De huidige discussie over het behouden of wegnemen van beelden en straatnamen van onderdrukkers is dus een vraag naar representatie. Wat willen we als stad uitdragen, waar staan we voor en welke burgers worden er vertegenwoordigd in de openbare ruimte?

De voormalige J.P. Coenschool in Amsterdam-Oost gaf dit jaar luid en duidelijk antwoord op deze vraag door afstand te doen van zijn naam. Er wordt nu gezocht naar een naam waar iedereen op school achter kan staan en die de multiculturele leerlingengemeenschap vertegenwoordigt. Maar in dit complexe vraagstuk zijn verschillende antwoorden mogelijk. Dekolonisatie is meer dan het verbreken van de koloniale relatie tussen onderdrukker en onderdrukte. Het is een proces waarin het koloniale gedachtegoed, dat bestaat uit een eeuwenlange relatie van superioriteit in al haar vormen, wordt herzien. Het Tropenmuseum zelf heeft een kritische behandeling van zijn institutionele geschiedenis ontwikkeld en een actieve rol aangenomen in het dekolonisatieproces. In tentoonstellingen en symposia wordt de collectie bekeken als materiaal dat een eerlijke en evenwichtige kijk op de imperialistische geschiedenis kan bieden. In dit kader zijn momenteel de tentoonstellingen Heden van het slavernijverleden en Afrofuturism te zien in het Tropenmuseum.

Meer informatie

Agenda

augustus