Tussentijd, Gabriel Lester
Funenpark
Waar nu het Funenpark ligt, bevond zich eind negentiende en begin twintigste eeuw een rangeerterrein voor treinen. In 2000 werden er plannen gemaakt om het gebied te ontwikkelen tot een woonwijk voor gezinnen. Bij een bodeminspectie stuitte de archeologische dienst van de gemeente op een unieke vondst. Onder de grond lag het 26e bolwerk van de verdedigingsmuur uit 1663 nog nagenoeg intact. Uit de grond langs de buitenkant van deze muur haalden de archeologen talloze scherven van borden en kannen. Vroeger liep er een gracht langs de stadsmuur waar alles belandde wat in huis kapot ging.
Het bolwerk Zeeburg, dat nog altijd in deze grond ligt, vormde de aanleiding voor Tussentijd van de kunstenaar Gabriel Lester, dat hij maakte als ‘een echo uit het verleden’. Lester: ‘In de opdracht voor een sculptuur in het Funenpark werd expliciet gevraagd om (ook) de geschiedenis zichtbaar en voelbaar te maken. Ik dacht toen meteen aan die scherven die ik als kind opgroef. Ik zag die stukjes oudheid als sculpturen voor me. De het verleden en de geschiedenis is nooit een volledig beeld of verhaal, maar een verzameling fragmenten en als het ware scherven uit een vervlogen tijd. De series sculpturen is aldus een serie tijds-fragmenten. De scherven symboliseren een verleden dat in versplinterde delen bij benadering kan worden gereconstrueerd. Op die manier was ik geïnspireerd door geschiedenis; door na te denken over hoe de overlevering ons bereikt en in welke mate deze volledig is of fragmentarisch.’
Het werk bestaat uit vier enorme scherven die het verleden verbeelden van het gebied rond het Funenpark. Aan de buitenkant hebben de scherven een huid (zoals Gabriel Lester het noemt) van cortenstaal, dat met de tijd op een mooie manier zal verweren en roesten. De binnenkant van de scherven is gladgepolijst staal, en herinnert daarmee aan ouderwetse potten en borden met een mooie binnenkant en een grove buitenkant. Daarmee brengt Lester twee periodes bij elkaar: de veranderlijke buitenkant van het werk waaraan in de toekomst de tijd af te lezen zal zijn, en de binnenkant die zal blijven herinneren aan het moment waarop het werk is neergezet.
Ontwerpbureau Niessen + De Fries ontwierp de buitenkant van de scherven, waarop kaarten van het omliggende gebied zijn te zien. Samen met Lester maakten zij een ontwerp waarin de nadruk lag op activiteit. De kaarten zijn uitvergrotingen van de momenten waarop er gebouwd en gesloopt werd en waarop grachten werden aangelegd of gedempt. De kaarten zijn een manier om de transformatie van het gebied te tonen, van scheepswerf naar industriezone en rangeerterrein om uiteindelijk een woongebied te worden. Tegelijkertijd hebben ze gezocht naar beelden die abstract genoeg zijn om open te staan voor interpretatie.