Public Art. Amsterdam

BOLD TOREN BOUWMATERIALEN

Live tour Schrijvers en de Stad: Rashid Novaire

>> Speciale editie<< Live tour Schrijvers en de Stad: Fiep van Bodegom

Live tour met Schrijvers en de Stad: Alma Mathijsen

Schrijvers en de Stad: Chris Keulemans en Massih Hutak

Schip van Slebos

How to Kill a Tree, Edward Clydesdale Thomson

Walid Siti – Framer Framed

Sunday Seminar Pay Attention Please! curating the city

Officiële opening Pay Attention Please!

Fietstunnel station Amsterdam CS

IJ-boulevard

Spanje Monument 

Twee Beelden

De 7 poorten

De Muur

ADM monument

Noordbeeld

Ontmoetingsplaats

Observatorium

De Ceuvel

Gedenkteken Atatürk

NDSM-Werf

Ferrotopia – Stichting NDSM-werf

The First Turk Immigrant or The Nameless Heroes of The Revolution – Framer Framed

Johann Arens – Findings on Palpation (Extended Matter IV) – P/////AKT

Amsterdam Magisch Centrum Kunst en tegencultuur 1967-1970 – Stedelijk Museum Amsterdam

Strike A Pose – Framer Framed

Monument for the White Cube

Monuments to the Unsung – Framer Framed

GET LOST – art route, diverse kunstenaars

Silent Scream – Framer Framed

Ode aan de Bijlmer – CBK Zuidoost

De Appel

Untitled (You Don’t Have To Be Here) 

Brace for Impact, Node #6

Sami

Wegwerphuisje

Groot Landschap

Klimmuur

De Poort van Constant

Tuinen van West

Animaris Rhinoseros Transport

Stapeling omlaag

Tectona Grandis

De Kost en de Baat

Black Waves

De Kies

Staalmanplein

Mijn Kunst 2018 – CBK Zuidoost

Anastasis / ἀνάστασις – Oude Kerk

DOE IETS

Monument tegen Apartheid en Racisme

Nelson Mandela

Nationaal Monument Slavernijverleden

Portret van Jan Pieterszoon Coen, J.L. Vreugde

Hortus Botanicus

Monument for Martin Luther King

Gloei!

Voor de Bijen

Tussentijd

The Black Archives

Industrieel Monument

Corned Beef

Zonder titel, Man en Schaap

City Cells

Het Zandkasteel en de Amsterdamse Poort

Dolle Mina

Anton de Kom

Yellow Wings

De Lange Glijbaan

Zonder titel (Twee Schuine Naalden)

Mama Aisa

Sequin Monument

Monument Bijlmerramp

Tayouken Piss

Now, Speak!

Ruimtestructuur

Gedenkteken Steven van Dorpel

Graffiti Art in Heesterveld

Untitled (You Don’t Have To Be Here) – De Appel

De Waag

Licht

De Oude Kerk

Het Raam

Het Bankje

De Straatstenen

Het Stoepje

De Toeristengroep

Het Reclamebord

De Brug

Geluid

Lucht

De Oude Kerk

Waag Society

We Should Have a Conversation (2018) – De Appel

Zonder titel (Hildo)

Ode to Mingus; Spire; Menhir Tower

Opgelichte stoeptegels

Lady Solid

11 Rue Simon Crubellier

Primum movens ultimum moriens

Zonder titel

Your life is calling

Feestelijke beelden

De Wachter

White Noise

Brettensuite

Het Wiel

Betonreliëf

Under Heaven 02

WOW Amsterdam

Cascoland

Opstandingskerk

2 U’s naar buiten / 2 U’s naar binnen

Horse Chestnut

Zonder titel

Rembo

Mirage

Constructie met I-balken

Constellatie van klimtorens

wild care, tame neglect – Frankendael Foundation

Fiep van Bodegom

Roos van Rijswijk

Alma Mathijsen

Massih Hutak

Chris Keulemans

Rashid Novaire

FacebookTwitter
  • permanent
  • toegankelijk

Waar nu het Funenpark ligt, bevond zich eind negentiende en begin twintigste eeuw een rangeerterrein voor treinen. In 2000 werden er plannen gemaakt om het gebied te ontwikkelen tot een woonwijk voor gezinnen. Bij een bodeminspectie stuitte de archeologische dienst van de gemeente op een unieke vondst. Onder de grond lag het 26e bolwerk van de verdedigingsmuur uit 1663 nog nagenoeg intact. Uit de grond langs de buitenkant van deze muur haalden de archeologen talloze scherven van borden en kannen. Vroeger liep er een gracht langs de stadsmuur waar alles belandde wat in huis kapot ging.

Het bolwerk Zeeburg, dat nog altijd in deze grond ligt, vormde de aanleiding voor Tussentijd van de kunstenaar Gabriel Lester, dat hij maakte als ‘een echo uit het verleden’. Lester: ‘In de opdracht voor een sculptuur in het Funenpark werd expliciet gevraagd om (ook) de geschiedenis zichtbaar en voelbaar te maken. Ik dacht toen meteen aan die scherven die ik als kind opgroef. Ik zag die stukjes oudheid als sculpturen voor me. De het verleden en de geschiedenis is nooit een volledig beeld of verhaal, maar een verzameling fragmenten en als het ware scherven uit een vervlogen tijd. De series sculpturen is aldus een serie tijds-fragmenten. De scherven symboliseren een verleden dat in versplinterde delen bij benadering kan worden gereconstrueerd. Op die manier was ik geïnspireerd door geschiedenis; door na te denken over hoe de overlevering ons bereikt en in welke mate deze volledig is of fragmentarisch.’

Het werk bestaat uit vier enorme scherven die het verleden verbeelden van het gebied rond het Funenpark. Aan de buitenkant hebben de scherven een huid (zoals Gabriel Lester het noemt) van cortenstaal, dat met de tijd op een mooie manier zal verweren en roesten. De binnenkant van de scherven is gladgepolijst staal, en herinnert daarmee aan ouderwetse potten en borden met een mooie binnenkant en een grove buitenkant. Daarmee brengt Lester twee periodes bij elkaar: de veranderlijke buitenkant van het werk waaraan in de toekomst de tijd af te lezen zal zijn, en de binnenkant die zal blijven herinneren aan het moment waarop het werk is neergezet.

Ontwerpbureau Niessen + De Fries ontwierp de buitenkant van de scherven, waarop kaarten van het omliggende gebied zijn te zien. Samen met Lester maakten zij een ontwerp waarin de nadruk lag op activiteit. De kaarten zijn uitvergrotingen van de momenten waarop er gebouwd en gesloopt werd en waarop grachten werden aangelegd of gedempt. De kaarten zijn een manier om de transformatie van het gebied te tonen, van scheepswerf naar industriezone en rangeerterrein om uiteindelijk een woongebied te worden. Tegelijkertijd hebben ze gezocht naar beelden die abstract genoeg zijn om open te staan voor interpretatie.

Meer informatie

Agenda

november