Public Art. Amsterdam

Agenda

Figuren en Vuur

Ladders

Krijger

Vruchtbaarheid

Totempaal

Mensen op strand met parasol

Monument voor de Vrede

Aardewerk

Zwerm

Blauwe Boog

Jongen met Haan

Papieren Vliegtuigpijl

Schaapjes

Senza Parole

Vleugelvormen

BOLD TOREN BOUWMATERIALEN

Live tour Schrijvers en de Stad: Rashid Novaire

>> Speciale editie<< Live tour Schrijvers en de Stad: Fiep van Bodegom

Live tour met Schrijvers en de Stad: Alma Mathijsen

Schrijvers en de Stad: Chris Keulemans en Massih Hutak

Schip van Slebos

How to Kill a Tree, Edward Clydesdale Thomson

Walid Siti – Framer Framed

Sunday Seminar Pay Attention Please! curating the city

Officiële opening Pay Attention Please!

Fietstunnel station Amsterdam CS

IJ-boulevard

Spanje Monument 

Twee Beelden

De 7 poorten

De Muur

ADM monument

Noordbeeld

Ontmoetingsplaats

Observatorium

De Ceuvel

Gedenkteken Atatürk

NDSM-Werf

Ferrotopia – Stichting NDSM-werf

The First Turk Immigrant or The Nameless Heroes of The Revolution – Framer Framed

Johann Arens – Findings on Palpation (Extended Matter IV) – P/////AKT

Amsterdam Magisch Centrum Kunst en tegencultuur 1967-1970 – Stedelijk Museum Amsterdam

Strike A Pose – Framer Framed

Monument for the White Cube

Monuments to the Unsung – Framer Framed

GET LOST – art route, diverse kunstenaars

Silent Scream – Framer Framed

Ode aan de Bijlmer – CBK Zuidoost

De Appel

Untitled (You Don’t Have To Be Here) 

Brace for Impact, Node #6

Sami

Wegwerphuisje

Groot Landschap

Klimmuur

De Poort van Constant

Tuinen van West

Animaris Rhinoseros Transport

Stapeling omlaag

Tectona Grandis

De Kost en de Baat

Black Waves

De Kies

Staalmanplein

Mijn Kunst 2018 – CBK Zuidoost

Anastasis / ἀνάστασις – Oude Kerk

DOE IETS

Monument tegen Apartheid en Racisme

Nelson Mandela

Nationaal Monument Slavernijverleden

Portret van Jan Pieterszoon Coen, J.L. Vreugde

Hortus Botanicus

Monument for Martin Luther King

Gloei!

Voor de Bijen

Tussentijd

The Black Archives

Industrieel Monument

Corned Beef

Zonder titel, Man en Schaap

City Cells

Het Zandkasteel en de Amsterdamse Poort

Dolle Mina

Anton de Kom

Yellow Wings

De Lange Glijbaan

Zonder titel (Twee Schuine Naalden)

Mama Aisa

Sequin Monument

Monument Bijlmerramp

Tayouken Piss

Now, Speak!

Ruimtestructuur

Gedenkteken Steven van Dorpel

Graffiti Art in Heesterveld

Untitled (You Don’t Have To Be Here) – De Appel

De Waag

Licht

De Oude Kerk

Het Raam

Het Bankje

De Straatstenen

Het Stoepje

De Toeristengroep

Het Reclamebord

De Brug

Geluid

Lucht

De Oude Kerk

Waag Society

We Should Have a Conversation (2018) – De Appel

Zonder titel (Hildo)

Ode to Mingus; Spire; Menhir Tower

Opgelichte stoeptegels

Lady Solid

11 Rue Simon Crubellier

Primum movens ultimum moriens

Zonder titel

Your life is calling

Feestelijke beelden

De Wachter

White Noise

Brettensuite

Het Wiel

Betonreliëf

Under Heaven 02

WOW Amsterdam

Cascoland

Opstandingskerk

2 U’s naar buiten / 2 U’s naar binnen

Horse Chestnut

Zonder titel

Rembo

Mirage

Constructie met I-balken

Constellatie van klimtorens

wild care, tame neglect – Frankendael Foundation

Fiep van Bodegom

Roos van Rijswijk

Alma Mathijsen

Massih Hutak

Chris Keulemans

Rashid Novaire

Stichting NDSM – werf

Kunstroute Oost

  • permanent
  • toegankelijk

In 2002 werd er tegelijkertijd met het Nationale Monument Slavernijverleden in het Oosterpark ook het NiNsee opgericht, het Nationaal Instituut Nederlands Slavernijverleden en Erfenis. Het was het actieve, levende onderdeel van het monument en op dat moment het enige instituut met als belangrijkste missie onderzoek doen naar het slavernijverleden en activiteiten organiseren die dit verleden een plek geven, zoals het Ketikoti-festival. Het institutionaliseren van kennis over slavernij was een belangrijke stap naar een volledigere en gebalanceerde weergave van de Nederlandse geschiedenis.

Maar vanaf 2011 bezuinigde de overheid onder leiding van Halbe Zijlstra, minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, massaal op subsidies in de Nederlandse cultuursector. Een dramatische zet waarvan de gevolgen nog altijd voelbaar zijn. Instituten moesten vanaf dat moment hun eigen broek kunnen ophouden en hun bestaansrecht werd voortaan bepaald door bezoekcijfers. In tegenstelling tot het toeristische Museumplein kwamen andere organisaties al snel in de problemen, zoals de instituten die zich richten op het onderbelichte verhaal van het koloniale verleden, waarvoor de erkenning in de kinderschoenen stond. Onder andere het Tropenmuseum, het Scheepvaartmuseum, het Wereldmuseum in Rotterdam en het NiNsee werden hard geraakt. Het Tropenmuseum moest de bibliotheek en het theater noodgedwongen sluiten, het NiNsee bleef het Ketikoti-festival organiseren maar schakelde over op overlevingsmodus. Onderzoek en kennisontwikkeling werden noodgedwongen op een laag pitje gezet. Een stap vooruit in 2002, twee stappen terug in 2011.

De behoefte om zwarte perspectieven in Nederland een plek te geven blijft echter onverminderd. Een opleving daarvan uit zich de laatste jaren bijvoorbeeld in de vraag naar het bestaansrecht van Zwarte Piet, kritiek op naamgeving in de publieke ruimte en de oprichting van politieke partijen die zich inzetten voor het dekoloniseren van ons gedachtegoed. Een van de initiatieven die daar een rol in speelt is The Black Archives, gevestigd in het pand van Vereniging Ons Suriname. The Black Archives is een historisch archief dat naast het herbergen van een grote collectie boeken en artefacten met racistische symbolen, ook tentoonstellingen, lezingen en debatten organiseert. ‘Het is een plek waar mensen kunnen samenkomen, waar ze kunnen praten vanuit verschillende perspectieven’, stelt Mitchell Esajas, een van de initiatiefnemers van het archief dat een paar jaar geleden als bij toeval vorm begon te krijgen door de donatie van een unieke boekencollectie. ‘Een plek waar ook niet wordt getwijfeld aan de legitimiteit van deze perspectieven. Want machtsstructuren zijn in de reguliere instituten nog steeds van invloed op welke kennis wordt gezien als legitiem, en welke niet, welke archieven wel worden geraadpleegd, en welke niet’. Tentoonstellingen zijn volgens Esajas een goede manier om een lange geschiedenis van strijd tegen racisme tot leven te brengen. ‘Kunst kan mensen meenemen in het verhaal en een groter publiek bereiken dan een boek’.

Langzaamaan ontstaat er steeds meer bewustzijn over het koloniale verleden in Nederland. Zo riepen De Correspondent en The Black Archives de Maand van de Verzwegen Geschiedenis in het leven, wat resulteerde in een serie artikelen waarin kennis wordt gedeeld die vooralsnog afwezig is in schoolboeken. Voor het Nederlandse paviljoen van de aankomende Biënnale van Venetië in 2019 werkt het initiatief samen met kunstenaar Iris Kensmil aan een installatie waarin het werk van zwarte utopistische kunstenaars wordt getoond. En in 2020 heeft zelfs het Rijksmuseum, dat voorheen alleen aandacht had voor de succesverhalen van de geschiedenis, een tentoonstelling over het Nederlands slavernijverleden op het programma staan. Hiermee krijgt de erkenning van de duistere kant van de Nederlandse geschiedenis een prominentere plek in het collectieve geheugen.

De tentoonstelling Zwart & Revolutionair over de antiracismestrijders Hermina en Otto Huiswoud is nog tot eind juli 2018 te bezoeken in Vereniging Ons Suriname aan de Zeeburgerdijk. Ook het archief van The Black Archives is een groot deel van de zomer toegankelijk voor het publiek. Vanaf 2019 is er een nieuwe tentoonstelling te zien. Meer informatie over het archief en het programma is te vinden op www.theblackarchives.nl

Meer lezen over de plek van het koloniale verleden in museaal beleid: http://www.internationaleonline.org/research/deco

Meer informatie

Agenda

augustus