Public Art. Amsterdam

BOLD TOREN BOUWMATERIALEN

Live tour Schrijvers en de Stad: Rashid Novaire

>> Speciale editie<< Live tour Schrijvers en de Stad: Fiep van Bodegom

Live tour met Schrijvers en de Stad: Alma Mathijsen

Schrijvers en de Stad: Chris Keulemans en Massih Hutak

Schip van Slebos

How to Kill a Tree, Edward Clydesdale Thomson

Walid Siti – Framer Framed

Sunday Seminar Pay Attention Please! curating the city

Officiële opening Pay Attention Please!

Fietstunnel station Amsterdam CS

IJ-boulevard

Spanje Monument 

Twee Beelden

De 7 poorten

De Muur

ADM monument

Noordbeeld

Ontmoetingsplaats

Observatorium

De Ceuvel

Gedenkteken Atatürk

NDSM-Werf

Ferrotopia – Stichting NDSM-werf

The First Turk Immigrant or The Nameless Heroes of The Revolution – Framer Framed

Johann Arens – Findings on Palpation (Extended Matter IV) – P/////AKT

Amsterdam Magisch Centrum Kunst en tegencultuur 1967-1970 – Stedelijk Museum Amsterdam

Strike A Pose – Framer Framed

Monument for the White Cube

Monuments to the Unsung – Framer Framed

GET LOST – art route, diverse kunstenaars

Silent Scream – Framer Framed

Ode aan de Bijlmer – CBK Zuidoost

De Appel

Untitled (You Don’t Have To Be Here) 

Brace for Impact, Node #6

Sami

Wegwerphuisje

Groot Landschap

Klimmuur

De Poort van Constant

Tuinen van West

Animaris Rhinoseros Transport

Stapeling omlaag

Tectona Grandis

De Kost en de Baat

Black Waves

De Kies

Staalmanplein

Mijn Kunst 2018 – CBK Zuidoost

Anastasis / ἀνάστασις – Oude Kerk

DOE IETS

Monument tegen Apartheid en Racisme

Nelson Mandela

Nationaal Monument Slavernijverleden

Portret van Jan Pieterszoon Coen, J.L. Vreugde

Hortus Botanicus

Monument for Martin Luther King

Gloei!

Voor de Bijen

Tussentijd

The Black Archives

Industrieel Monument

Corned Beef

Zonder titel, Man en Schaap

City Cells

Het Zandkasteel en de Amsterdamse Poort

Dolle Mina

Anton de Kom

Yellow Wings

De Lange Glijbaan

Zonder titel (Twee Schuine Naalden)

Mama Aisa

Sequin Monument

Monument Bijlmerramp

Tayouken Piss

Now, Speak!

Ruimtestructuur

Gedenkteken Steven van Dorpel

Graffiti Art in Heesterveld

Untitled (You Don’t Have To Be Here) – De Appel

De Waag

Licht

De Oude Kerk

Het Raam

Het Bankje

De Straatstenen

Het Stoepje

De Toeristengroep

Het Reclamebord

De Brug

Geluid

Lucht

De Oude Kerk

Waag Society

We Should Have a Conversation (2018) – De Appel

Zonder titel (Hildo)

Ode to Mingus; Spire; Menhir Tower

Opgelichte stoeptegels

Lady Solid

11 Rue Simon Crubellier

Primum movens ultimum moriens

Zonder titel

Your life is calling

Feestelijke beelden

De Wachter

White Noise

Brettensuite

Het Wiel

Betonreliëf

Under Heaven 02

WOW Amsterdam

Cascoland

Opstandingskerk

2 U’s naar buiten / 2 U’s naar binnen

Horse Chestnut

Zonder titel

Rembo

Mirage

Constructie met I-balken

Constellatie van klimtorens

wild care, tame neglect – Frankendael Foundation

Fiep van Bodegom

Roos van Rijswijk

Alma Mathijsen

Massih Hutak

Chris Keulemans

Rashid Novaire

FacebookTwitter
  • permanent
  • toegankelijk

In de tweede helft van de zeventiende eeuw schrijft botanicus en tekenaar Agnes Block de volgende woorden: ‘Kunst en arbeid vermogen waar de natuur in gebreke blijft’. Pas in haar kundige handen kan de natuur tot bloei komen. Zij is de eerste die voor elkaar kreeg wat velen in die tijd probeerden: de populaire ananas, geïmporteerd uit westerse koloniën, op Europese bodem kweken. De VOC begon in de zeventiende eeuw met het meenemen van tropische planten en dieren naar Nederland. Veel daarvan komt in privécollecties terecht, ook de dieren, tot dat Artis aan het begin van de negentiende eeuw wordt opgericht. De planten kunnen niet zomaar overleven in het wisselvallige Nederlandse klimaat, maar met de rijkdom die wordt verworven met de internationale handel komt ook een ontwikkeling van techniek en nieuwe mogelijkheden om de natuur naar eigen hand te zetten. Met het oog op economisch interessante gewassen moedigt de VOC het onderzoek naar flora aan.
In 1682 wordt de botanische tuin van Amsterdam, ooit begonnen als medicijntuin tijdens pestepidemieën, opgericht met in het bestuur VOC-bewindvoerder en Amsterdams burgemeester Johan Huydecoper. De ontwikkeling van kassen maakt het mogelijk om het oorspronkelijke klimaat van gewassen na te bootsen en in de collectie bevinden zich onder andere de ananas, een okra, een moerbeiboom en twee koffieplanten. Zowel de koffieplanten als de Aziatische moerbeiboom worden gestekt en geëxporteerd naar Java en Suriname, in de hoop grootschalige productie van koffie en zijde op te kunnen zetten voor de Europese markt. De moerbei overleeft het niet in het Surinaamse klimaat, maar koffie blijft tot het einde van het koloniale tijdperk een enorme winstbron voor Nederland.

De economische waarde van de natuur in de koloniën drijft vanaf het begin van de overzeese expedities de interesse van handelaren. Specerijen, vruchten, textiel en grondstoffen zijn bijzonder gewild op de Europese markt en de productie ervan wordt met geweld ten koste van de lokale arbeidskrachten opgeschroefd om te voldoen aan de vraag. Andersom heeft Europa weinig te bieden aan handelswaar en dus worden monopolies op producten op brute wijze verkregen.

Economie en natuur zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. In de 21ste eeuw lopen we opnieuw aan tegen de problematische relatie tussen de twee. Het ideaal van maakbaarheid en het consumptiegedrag die aan het begin van het koloniale tijdperk al een rol speelden, hebben in hun moderne vorm de natuur permanent veranderd en vormen nu een bedreiging voor de mens. Deze bedreiging is onevenredig verdeeld over de wereld. Nederland heeft als welvarend land de mogelijkheid om de stijgende zeespiegel buiten de dijken te houden en technieken te ontwikkelen die de gevolgen van klimaatverandering zo veel mogelijk beperken. Minder welvarende landen lopen tegen droogte en klimaatrampen aan, zonder de middelen te hebben zich daartegen te wapenen. We kampen echter met een mondiaal probleem. Gelukkig heeft de Hortus Botanicus zich samen met buurmuseum De Hermitage gepositioneerd als voorloper in de klimaattechnologie. Sinds 2016 werken de instituten samen in het project Tussen Kunst en Kas. Het warmteoverschot dat de Hermitage produceert met het koelen van de expositiezalen wordt via een ondergrondse buis naar de Hortus Botanicus gepompt, waar het de kassen verwarmt. Hiermee draait de Hortus voor tachtig procent op duurzame energie. Het is de eerste keer dat deze techniek in Nederland wordt ingezet.

Meer informatie

Agenda

november