Public Art. Amsterdam

BOLD TOREN BOUWMATERIALEN

Live tour Schrijvers en de Stad: Rashid Novaire

>> Speciale editie<< Live tour Schrijvers en de Stad: Fiep van Bodegom

Live tour met Schrijvers en de Stad: Alma Mathijsen

Schrijvers en de Stad: Chris Keulemans en Massih Hutak

Schip van Slebos

How to Kill a Tree, Edward Clydesdale Thomson

Walid Siti – Framer Framed

Sunday Seminar Pay Attention Please! curating the city

Officiële opening Pay Attention Please!

Fietstunnel station Amsterdam CS

IJ-boulevard

Spanje Monument 

Twee Beelden

De 7 poorten

De Muur

ADM monument

Noordbeeld

Ontmoetingsplaats

Observatorium

De Ceuvel

Gedenkteken Atatürk

NDSM-Werf

Ferrotopia – Stichting NDSM-werf

The First Turk Immigrant or The Nameless Heroes of The Revolution – Framer Framed

Johann Arens – Findings on Palpation (Extended Matter IV) – P/////AKT

Amsterdam Magisch Centrum Kunst en tegencultuur 1967-1970 – Stedelijk Museum Amsterdam

Strike A Pose – Framer Framed

Monument for the White Cube

Monuments to the Unsung – Framer Framed

GET LOST – art route, diverse kunstenaars

Silent Scream – Framer Framed

Ode aan de Bijlmer – CBK Zuidoost

De Appel

Untitled (You Don’t Have To Be Here) 

Brace for Impact, Node #6

Sami

Wegwerphuisje

Groot Landschap

Klimmuur

De Poort van Constant

Tuinen van West

Animaris Rhinoseros Transport

Stapeling omlaag

Tectona Grandis

De Kost en de Baat

Black Waves

De Kies

Staalmanplein

Mijn Kunst 2018 – CBK Zuidoost

Anastasis / ἀνάστασις – Oude Kerk

DOE IETS

Monument tegen Apartheid en Racisme

Nelson Mandela

Nationaal Monument Slavernijverleden

Portret van Jan Pieterszoon Coen, J.L. Vreugde

Hortus Botanicus

Monument for Martin Luther King

Gloei!

Voor de Bijen

Tussentijd

The Black Archives

Industrieel Monument

Corned Beef

Zonder titel, Man en Schaap

City Cells

Het Zandkasteel en de Amsterdamse Poort

Dolle Mina

Anton de Kom

Yellow Wings

De Lange Glijbaan

Zonder titel (Twee Schuine Naalden)

Mama Aisa

Sequin Monument

Monument Bijlmerramp

Tayouken Piss

Now, Speak!

Ruimtestructuur

Gedenkteken Steven van Dorpel

Graffiti Art in Heesterveld

Untitled (You Don’t Have To Be Here) – De Appel

De Waag

Licht

De Oude Kerk

Het Raam

Het Bankje

De Straatstenen

Het Stoepje

De Toeristengroep

Het Reclamebord

De Brug

Geluid

Lucht

De Oude Kerk

Waag Society

We Should Have a Conversation (2018) – De Appel

Zonder titel (Hildo)

Ode to Mingus; Spire; Menhir Tower

Opgelichte stoeptegels

Lady Solid

11 Rue Simon Crubellier

Primum movens ultimum moriens

Zonder titel

Your life is calling

Feestelijke beelden

De Wachter

White Noise

Brettensuite

Het Wiel

Betonreliëf

Under Heaven 02

WOW Amsterdam

Cascoland

Opstandingskerk

2 U’s naar buiten / 2 U’s naar binnen

Horse Chestnut

Zonder titel

Rembo

Mirage

Constructie met I-balken

Constellatie van klimtorens

wild care, tame neglect – Frankendael Foundation

Fiep van Bodegom

Roos van Rijswijk

Alma Mathijsen

Massih Hutak

Chris Keulemans

Rashid Novaire

FacebookTwitter
  • permanent
  • toegankelijk

Tot de zeventiende eeuw waren de Rietlanden een moeilijk begaanbaar stuk natuur buiten de stad waar het riet voor Amsterdamse daken vandaan werd gehaald. Met de fysieke en economische groei van de stad werd het mogelijk om de schaars bebouwde situatie om te zetten naar industriegebieden. Eerst bevonden zich hier de molens die nodig waren voor de scheepindustrie, maar vanaf het einde van de negentiende eeuw veranderde het gebied door de aanleg van het spoor in een modern industriegebied. Deze smerige en luidruchtige fabrieken veroorzaakten voor het eerst een behoefte aan de scheiding van woon- en werkgebieden. In het Cruquiusgebied bevonden zich veel metaalfabrieken, waar onder andere locomotieven en spoorwegmateriaal werden gemaakt. Deze zware materialen werden aangevoerd via een netwerk van kleine sporen waarover industriële wagons reden. De Tweede Wereldoorlog bracht de industrieterreinen in zwaar weer. De havens konden geen grote schepen meer ontvangen en rederijen verloren hun functie aan het einde van het koloniale tijdperk. De bedrijven in het Cruquiusgebied leden onder de economische crisis van de oorlog en de industrie verdween steeds meer uit de stad.

Bij het verbouwen van de wijk tot woongebied is besloten om zo veel mogelijk industriële architectuur intact te laten. Oude pakhuizen werden verbouwd tot woningen, ateliers en kantoren. Midden op het oude terrein bevond zich nog een stuk spoor met een wagonnetje, dat Joep van Lieshout als een ode aan het industriële tijdperk heeft laten staan. Bij het wagonnetje werden bomen geplant en het oude opzichterhuisje werd gerestaureerd. Hiermee verhief Van Lieshout, die normaal gesproken bekendstaat om zijn expressieve, grote en kleurrijke werk, de geschiedenis zelf tot een kunstwerk, het monument van een veranderende stad. Vanaf 2013 wordt het opzichtershuisje gebruikt als piepklein museum. In Museum Perron Oost worden tentoonstellingen en evenementen over verhalen van de buurt georganiseerd, verhalen geïnspireerd op een geschiedenis van aankomen en vertrekken in het Cruquiusgebied.

Meer informatie

Agenda

november