Public Art. Amsterdam

BOLD TOREN BOUWMATERIALEN

Live tour Schrijvers en de Stad: Rashid Novaire

>> Speciale editie<< Live tour Schrijvers en de Stad: Fiep van Bodegom

Live tour met Schrijvers en de Stad: Alma Mathijsen

Schrijvers en de Stad: Chris Keulemans en Massih Hutak

Schip van Slebos

How to Kill a Tree, Edward Clydesdale Thomson

Walid Siti – Framer Framed

Sunday Seminar Pay Attention Please! curating the city

Officiële opening Pay Attention Please!

Fietstunnel station Amsterdam CS

IJ-boulevard

Spanje Monument 

Twee Beelden

De 7 poorten

De Muur

ADM monument

Noordbeeld

Ontmoetingsplaats

Observatorium

De Ceuvel

Gedenkteken Atatürk

NDSM-Werf

Ferrotopia – Stichting NDSM-werf

The First Turk Immigrant or The Nameless Heroes of The Revolution – Framer Framed

Johann Arens – Findings on Palpation (Extended Matter IV) – P/////AKT

Amsterdam Magisch Centrum Kunst en tegencultuur 1967-1970 – Stedelijk Museum Amsterdam

Strike A Pose – Framer Framed

Monument for the White Cube

Monuments to the Unsung – Framer Framed

GET LOST – art route, diverse kunstenaars

Silent Scream – Framer Framed

Ode aan de Bijlmer – CBK Zuidoost

De Appel

Untitled (You Don’t Have To Be Here) 

Brace for Impact, Node #6

Sami

Wegwerphuisje

Groot Landschap

Klimmuur

De Poort van Constant

Tuinen van West

Animaris Rhinoseros Transport

Stapeling omlaag

Tectona Grandis

De Kost en de Baat

Black Waves

De Kies

Staalmanplein

Mijn Kunst 2018 – CBK Zuidoost

Anastasis / ἀνάστασις – Oude Kerk

DOE IETS

Monument tegen Apartheid en Racisme

Nelson Mandela

Nationaal Monument Slavernijverleden

Portret van Jan Pieterszoon Coen, J.L. Vreugde

Hortus Botanicus

Monument for Martin Luther King

Gloei!

Voor de Bijen

Tussentijd

The Black Archives

Industrieel Monument

Corned Beef

Zonder titel, Man en Schaap

City Cells

Het Zandkasteel en de Amsterdamse Poort

Dolle Mina

Anton de Kom

Yellow Wings

De Lange Glijbaan

Zonder titel (Twee Schuine Naalden)

Mama Aisa

Sequin Monument

Monument Bijlmerramp

Tayouken Piss

Now, Speak!

Ruimtestructuur

Gedenkteken Steven van Dorpel

Graffiti Art in Heesterveld

Untitled (You Don’t Have To Be Here) – De Appel

De Waag

Licht

De Oude Kerk

Het Raam

Het Bankje

De Straatstenen

Het Stoepje

De Toeristengroep

Het Reclamebord

De Brug

Geluid

Lucht

De Oude Kerk

Waag Society

We Should Have a Conversation (2018) – De Appel

Zonder titel (Hildo)

Ode to Mingus; Spire; Menhir Tower

Opgelichte stoeptegels

Lady Solid

11 Rue Simon Crubellier

Primum movens ultimum moriens

Zonder titel

Your life is calling

Feestelijke beelden

De Wachter

White Noise

Brettensuite

Het Wiel

Betonreliëf

Under Heaven 02

WOW Amsterdam

Cascoland

Opstandingskerk

2 U’s naar buiten / 2 U’s naar binnen

Horse Chestnut

Zonder titel

Rembo

Mirage

Constructie met I-balken

Constellatie van klimtorens

wild care, tame neglect – Frankendael Foundation

Fiep van Bodegom

Roos van Rijswijk

Alma Mathijsen

Massih Hutak

Chris Keulemans

Rashid Novaire

FacebookTwitter
  • permanent
  • toegankelijk

Hier op het Krugerplein leveren monumenten en eervolle benoemingen een symbolische strijd met elkaar. Er bestaat een onzichtbaar spanningsveld tussen verschillende lagen geschiedenis en ideologie. Het plein bevindt zich in de Transvaalbuurt, een buurt die in veel Nederlandse steden ontstond na de definitieve annexatie van de Zuid-Afrikaanse regio Transvaal bij het Britse Zuid-Afrika in 1902. De mannen die worden geëerd in de straten van de Transvaalbuurt hebben gevochten om Zuid-Afrika in Nederlandse handen te houden. Zij en hun voorouders, de kolonisten die zich in het land vestigden na de entree van de VOC in de zeventiende eeuw, stonden aan de wieg van de apartheid.

Paul Kruger schopte het in de jaren voor de Britse overwinning als prominente Boer tot vijfde president van de Zuid-Afrikaanse Republiek. Als voorvechter voor een Nederlands Zuid-Afrika is hij belangrijk geweest voor de relatie tussen Nederland en Zuid-Afrika en prijkt hij op straatnaambordjes door heel Nederland. Maar voor velen stond hij als kolonisator aan de verkeerde kant van de geschiedenis, een boegbeeld van de eeuwenlange systematische onderdrukking van zwarte Zuid-Afrikanen.

In de loop van de vorige eeuw is de historische betekenis van de straatnamen uit het collectieve geheugen verdwenen. Het roept de vraag op of de symbolische lading daarvan nog wel schadelijk is. Maar de Transvaalbuurt herinnert ons eraan dat de kritiek op de verheerlijking van het koloniale verleden zelf een lange geschiedenis heeft. De straatnamen werden in een nieuw licht bekeken vanuit het groeiende besef van afschuw over de apartheid. In 1978 veranderde het Pretoriusplein, ook vernoemd naar een Boer, in het Steve Bikoplein. Steve Biko was een zwarte antiapartheidsactivist die een jaar voor de naamsverandering stierf. Ook Louis Botha en Albert Luthuli kregen als strijders tegen de apartheid een straat in deze buurt. Het zijn voorbeelden van succesvol doorgevoerde naamsveranderingen waarin nieuwe helden werden benoemd die beter passen bij de huidige tijdsgeest. Ze zijn geen verandering van de geschiedenis, ze zijn een erkenning van een parallelle geschiedenis waaruit we kunnen putten om de waarden van onze samenleving kracht bij te zetten.

In het kritische gedachtegoed van de jaren ‘80 groeide daarnaast de populariteit van tegenmonumenten, monumenten die positieve symbolen toevoegen aan de problematische elementen in de publieke ruimte om zo tot een vollediger verhaal te komen. Zo zou Paul Kruger het Monument tegen Apartheid en Racisme, dat Pépé Grégoire voor het plein maakte, vast niet hebben begrepen. Het monument trekt een vergelijking tussen de apartheid en de jodenvervolging in de Transvaalbuurt tijdens de Tweede Wereldoorlog. Het plakkaat leest ‘Wie onder ons is meer of minder’. In het monument is te zien hoe een arm en een been samenkomen, waarmee Grégoire verwijst naar de gedachte ‘eenheid in verscheidenheid’. Maar deze samenkomst is doormidden gesneden, als symbool voor de schadelijke bereidheid deze eenheid te ontkennen. De symbolische tegenstelling op dit plein laat zien dat in de openbare ruimte plaats is voor nieuwe en tegengestelde verhalen, waarin we de geschiedenis opnieuw bekijken door de ogen van het heden.

Meer informatie

Agenda

november