Public Art. Amsterdam

BOLD TOREN BOUWMATERIALEN

Live tour Schrijvers en de Stad: Rashid Novaire

>> Speciale editie<< Live tour Schrijvers en de Stad: Fiep van Bodegom

Live tour met Schrijvers en de Stad: Alma Mathijsen

Schrijvers en de Stad: Chris Keulemans en Massih Hutak

Schip van Slebos

How to Kill a Tree, Edward Clydesdale Thomson

Walid Siti – Framer Framed

Sunday Seminar Pay Attention Please! curating the city

Officiële opening Pay Attention Please!

Fietstunnel station Amsterdam CS

IJ-boulevard

Spanje Monument 

Twee Beelden

De 7 poorten

De Muur

ADM monument

Noordbeeld

Ontmoetingsplaats

Observatorium

De Ceuvel

Gedenkteken Atatürk

NDSM-Werf

Ferrotopia – Stichting NDSM-werf

The First Turk Immigrant or The Nameless Heroes of The Revolution – Framer Framed

Johann Arens – Findings on Palpation (Extended Matter IV) – P/////AKT

Amsterdam Magisch Centrum Kunst en tegencultuur 1967-1970 – Stedelijk Museum Amsterdam

Strike A Pose – Framer Framed

Monument for the White Cube

Monuments to the Unsung – Framer Framed

GET LOST – art route, diverse kunstenaars

Silent Scream – Framer Framed

Ode aan de Bijlmer – CBK Zuidoost

De Appel

Untitled (You Don’t Have To Be Here) 

Brace for Impact, Node #6

Sami

Wegwerphuisje

Groot Landschap

Klimmuur

De Poort van Constant

Tuinen van West

Animaris Rhinoseros Transport

Stapeling omlaag

Tectona Grandis

De Kost en de Baat

Black Waves

De Kies

Staalmanplein

Mijn Kunst 2018 – CBK Zuidoost

Anastasis / ἀνάστασις – Oude Kerk

DOE IETS

Monument tegen Apartheid en Racisme

Nelson Mandela

Nationaal Monument Slavernijverleden

Portret van Jan Pieterszoon Coen, J.L. Vreugde

Hortus Botanicus

Monument for Martin Luther King

Gloei!

Voor de Bijen

Tussentijd

The Black Archives

Industrieel Monument

Corned Beef

Zonder titel, Man en Schaap

City Cells

Het Zandkasteel en de Amsterdamse Poort

Dolle Mina

Anton de Kom

Yellow Wings

De Lange Glijbaan

Zonder titel (Twee Schuine Naalden)

Mama Aisa

Sequin Monument

Monument Bijlmerramp

Tayouken Piss

Now, Speak!

Ruimtestructuur

Gedenkteken Steven van Dorpel

Graffiti Art in Heesterveld

Untitled (You Don’t Have To Be Here) – De Appel

De Waag

Licht

De Oude Kerk

Het Raam

Het Bankje

De Straatstenen

Het Stoepje

De Toeristengroep

Het Reclamebord

De Brug

Geluid

Lucht

De Oude Kerk

Waag Society

We Should Have a Conversation (2018) – De Appel

Zonder titel (Hildo)

Ode to Mingus; Spire; Menhir Tower

Opgelichte stoeptegels

Lady Solid

11 Rue Simon Crubellier

Primum movens ultimum moriens

Zonder titel

Your life is calling

Feestelijke beelden

De Wachter

White Noise

Brettensuite

Het Wiel

Betonreliëf

Under Heaven 02

WOW Amsterdam

Cascoland

Opstandingskerk

2 U’s naar buiten / 2 U’s naar binnen

Horse Chestnut

Zonder titel

Rembo

Mirage

Constructie met I-balken

Constellatie van klimtorens

wild care, tame neglect – Frankendael Foundation

Fiep van Bodegom

Roos van Rijswijk

Alma Mathijsen

Massih Hutak

Chris Keulemans

Rashid Novaire

FacebookTwitter
  • tijdelijk — tot 30/09/2018
  • niet toegankelijk

22 juni – 30 september

Framer Framed

Dit werk zal worden geplaatst tegenover de THT, dichtbij de expositieruimte van Framer Framed en op loopafstand van de pont-stop Buiksloterweg (901). 

– 52.382751, 4.902722 

Gratis toegang.

www.framerframed.nl

Het werk The First Turk Immigrant or The Nameless Heroes of The Revolution, door de in Amsterdam gevestigde Turkse kunstenaar Suat Ögüt, heeft als uitgangspunt de politieke onderhandelingen die in 1960 op Europees niveau plaatsvonden over de regelgeving omtrent zogenoemde ‘gastarbeiders’. Vele van deze mannen en vrouwen emigreerden niet enkel om economische, maar ook om politieke redenen. Zij verlieten Turkije onder politieke druk omdat hun zienswijzen niet aansloten bij de overtuigingen van de Turkse overheden uit die tijd. Veel van deze politieke migranten bleven geëngageerd in de landen waar ze zich vestigden. 

In het werk “The First Turk Immigrant or The Nameless Heroes of The Revolution vertelt de kunstenaar het verhaal van negen van deze individuen (één uit ieder land dat het initiële verdrag aanging – België, Denemarken, Duitsland, Frankrijk, Groot-Brittannië, Nederland, Zweden, Zwitserland en Turkije) en plaatst ze op een voetstuk. In de alom bekende stijl van de buste (in Turkije veelvuldig gebruikt om Ataturk te verbeelden) verbeeldt de kunstenaar de ‘naamloze helden’ die ondanks hun uitzetting hun idealen naleefden en op verandering bleven aansturen.  

Eén van de plekken in Nederland waar deze migranten heenverhuisden was Amsterdam-Noord. Zo bevond zich aan de Klaprozenweg, niet ver van de IJpromenade/Framer Framed, tussen 1966 en 1978 ‘Woonoord Ataturk’ (Atatürk Yurdu). De bewoners kwamen op uitnodiging van Nederlandse bedrijven en waren voornamelijk werkzaam in de industrieën op de NDSM-werf of bij de Amsterdamse Droogdok Maatschappij (ADM).1 Begin jaren 80 sloten de werven van de NDSM en de ADM en maakte het woonoord plaats voor sociale woningbouw. In de jaren die volgden bleef Noord een plek bleef met een rijke populatie aan migranten, maar de zichtbare gentrificatieprocessen verdringen deze groepen uit de snel veranderende omgeving.   

Met The First Turk Immigrant or The Nameless Heroes of The Revolution vraagt de kunstenaar niet alleen aandacht voor de geschiedenissen van deze ‘stille revolutionairen’, maar reflecteert hij ook op de betekenis van monumenten, en de geschiedenissen die daar doorgaans in naar voren komen: wie krijgt er een monument, wie bepaalt dat en welke maatschappelijke verhoudingen schuilen daarachter?  

Agenda

juni