The First Turk Immigrant or The Nameless Heroes of The Revolution, Suat Ögüt , 2018
Tegenover de Tolhuistuin, nabij de expositieruimte van Framer Framed, op loopafstand van de pont-stop Buiksloterweg
22 juni – 30 september
Framer Framed
Dit werk zal worden geplaatst tegenover de THT, dichtbij de expositieruimte van Framer Framed en op loopafstand van de pont-stop Buiksloterweg (901).
– 52.382751, 4.902722
Gratis toegang.
www.framerframed.nl
Het werk The First Turk Immigrant or The Nameless Heroes of The Revolution, door de in Amsterdam gevestigde Turkse kunstenaar Suat Ögüt, heeft als uitgangspunt de politieke onderhandelingen die in 1960 op Europees niveau plaatsvonden over de regelgeving omtrent zogenoemde ‘gastarbeiders’. Vele van deze mannen en vrouwen emigreerden niet enkel om economische, maar ook om politieke redenen. Zij verlieten Turkije onder politieke druk omdat hun zienswijzen niet aansloten bij de overtuigingen van de Turkse overheden uit die tijd. Veel van deze politieke migranten bleven geëngageerd in de landen waar ze zich vestigden.
In het werk “The First Turk Immigrant or The Nameless Heroes of The Revolution” vertelt de kunstenaar het verhaal van negen van deze individuen (één uit ieder land dat het initiële verdrag aanging – België, Denemarken, Duitsland, Frankrijk, Groot-Brittannië, Nederland, Zweden, Zwitserland en Turkije) en plaatst ze op een voetstuk. In de alom bekende stijl van de buste (in Turkije veelvuldig gebruikt om Ataturk te verbeelden) verbeeldt de kunstenaar de ‘naamloze helden’ die ondanks hun uitzetting hun idealen naleefden en op verandering bleven aansturen.
Eén van de plekken in Nederland waar deze migranten heenverhuisden was Amsterdam-Noord. Zo bevond zich aan de Klaprozenweg, niet ver van de IJpromenade/Framer Framed, tussen 1966 en 1978 ‘Woonoord Ataturk’ (Atatürk Yurdu). De bewoners kwamen op uitnodiging van Nederlandse bedrijven en waren voornamelijk werkzaam in de industrieën op de NDSM-werf of bij de Amsterdamse Droogdok Maatschappij (ADM).1 Begin jaren 80 sloten de werven van de NDSM en de ADM en maakte het woonoord plaats voor sociale woningbouw. In de jaren die volgden bleef Noord een plek bleef met een rijke populatie aan migranten, maar de zichtbare gentrificatieprocessen verdringen deze groepen uit de snel veranderende omgeving.
Met The First Turk Immigrant or The Nameless Heroes of The Revolution vraagt de kunstenaar niet alleen aandacht voor de geschiedenissen van deze ‘stille revolutionairen’, maar reflecteert hij ook op de betekenis van monumenten, en de geschiedenissen die daar doorgaans in naar voren komen: wie krijgt er een monument, wie bepaalt dat en welke maatschappelijke verhoudingen schuilen daarachter?