Public Art. Amsterdam

Schip van Slebos

Fietstunnel station Amsterdam CS

IJ-boulevard

Spanje Monument 

Twee Beelden

De 7 poorten

De Muur

ADM monument

Noordbeeld

Ontmoetingsplaats

Observatorium

De Ceuvel

Gedenkteken Atatürk

NDSM-Werf

De Appel

Brace for Impact, Node #6

Sami

Wegwerphuisje

Groot Landschap

Klimmuur

De Poort van Constant

Tuinen van West

Animaris Rhinoseros Transport

Stapeling omlaag

Tectona Grandis

De Kost en de Baat

Black Waves

De Kies

Staalmanplein

DOE IETS

Monument tegen Apartheid en Racisme

Nelson Mandela

Nationaal Monument Slavernijverleden

Portret van Jan Pieterszoon Coen, J.L. Vreugde

Hortus Botanicus

Monument for Martin Luther King

Gloei!

Voor de Bijen

Tussentijd

The Black Archives

Industrieel Monument

Corned Beef

Zonder titel, Man en Schaap

City Cells

Het Zandkasteel en de Amsterdamse Poort

Dolle Mina

Anton de Kom

Yellow Wings

De Lange Glijbaan

Zonder titel (Twee Schuine Naalden)

Mama Aisa

Sequin Monument

Monument Bijlmerramp

Tayouken Piss

Now, Speak!

Ruimtestructuur

Gedenkteken Steven van Dorpel

Graffiti Art in Heesterveld

De Waag

Licht

De Oude Kerk

Het Raam

Het Bankje

De Straatstenen

Het Stoepje

De Toeristengroep

Het Reclamebord

De Brug

Geluid

Lucht

De Oude Kerk

Waag Society

Zonder titel (Hildo)

Ode to Mingus; Spire; Menhir Tower

Opgelichte stoeptegels

Lady Solid

11 Rue Simon Crubellier

Primum movens ultimum moriens

Zonder titel

Your life is calling

Feestelijke beelden

De Wachter

White Noise

Brettensuite

Het Wiel

Betonreliëf

Under Heaven 02

WOW Amsterdam

Cascoland

Opstandingskerk

2 U’s naar buiten / 2 U’s naar binnen

Horse Chestnut

Zonder titel

Rembo

Mirage

Constructie met I-balken

Constellatie van klimtorens

Fiep van Bodegom

Roos van Rijswijk

Alma Mathijsen

Massih Hutak

Chris Keulemans

Rashid Novaire

FacebookTwitter
  • permanent
  • toegankelijk

We stonden zonet omhoog te kijken naar twee zwevende vrouwfiguren die vreedzame volkeren voorstelden. Het duo van Eddy Roos is er om door ons bekeken te worden. De twee goudkleurige vrouwen van Elisabet Stienstra waren al naar ons aan het kijken voordat wij hen zagen. Als engelbewaarders zitten ze op het dak, elk boven hun eigen trappenhuis van de voormalige Wingerdschool, die oorspronkelijk een onderdeel was van het Sint-Rosaklooster. Hun benen bungelen naar beneden. Bij de ene vrouw rust de hand op haar knie, de ander ondersteunt het hoofd met haar hand. Wat meteen opvalt is dat beide vrouwen een romp missen. Wel heeft kunstenaar Elisabeth Stienstra ze twee borsten gegeven die eruitzien als ronde kogels.

Aanvankelijk stuitten de beelden van Stienstra op weerstand van de buurt. De bewoners gaven namelijk de voorkeur aan een gezellige fontein. Er werd een inspraakavond gehouden, waarbij Stienstra veel commentaar kreeg. In een artikel in Trouw zei ze toentertijd: ‘De mensen voelen zich verantwoordelijk voor hun omgeving en wilden niet met iets opgezadeld worden. Natuurlijk was dat wel lastig, maar inspraak kan inteelt voorkomen en verfrissend werken. Zeker als de bewoners weten waar zij het over hebben. Na een gesprek sloeg de stemming om. Gelukkig kunnen de mensen zich nu met de beelden identificeren.’

Stienstra staat bekend om haar vrouwenbeelden. Daarbij put ze vooral uit de katholieke middeleeuwse beeldcultuur. Mariaverering speelt een belangrijke rol in haar werk, omdat deze is voortgekomen uit rituele heidense tradities. Haar bekendste beelden zijn Virgin of Light (2011), waarbij een gehurkte vrouw haar vagina laat zien waar gouden lichtstralen uitkomen, en Femme au Serpent (2013), waarbij een slang uit de vagina van een vrouw komt en in haar tepel bijt.
De twee vrouwen hier op het dak zijn een stuk minder provocerend en komen uit een eerdere periode in Stienstra’s oeuvre. Doordat de beelden enkel bestaan uit een hoofd en ledematen zien ze eruit als poppen. De gedeconstrueerde vrouwen staan in de surrealistische traditie en zijn geïnspireerd op het werk Kneeling Woman (1947) van de Ierse kunstenaar Frederick Edward McWilliam. Deze vrouw moet het ook doen zonder torso en nek, maar heeft nog wel haar borsten. Net als de beelden van Stienstra wordt de kijker zo aangespoord de rest met haar verbeelding aan te vullen.

Door de redactie

Agenda

december