Public Art. Amsterdam

Schip van Slebos

Fietstunnel station Amsterdam CS

IJ-boulevard

Spanje Monument 

Twee Beelden

De 7 poorten

De Muur

ADM monument

Noordbeeld

Ontmoetingsplaats

Observatorium

De Ceuvel

Gedenkteken Atatürk

NDSM-Werf

De Appel

Brace for Impact, Node #6

Sami

Wegwerphuisje

Groot Landschap

Klimmuur

De Poort van Constant

Tuinen van West

Animaris Rhinoseros Transport

Stapeling omlaag

Tectona Grandis

De Kost en de Baat

Black Waves

De Kies

Staalmanplein

DOE IETS

Monument tegen Apartheid en Racisme

Nelson Mandela

Nationaal Monument Slavernijverleden

Portret van Jan Pieterszoon Coen, J.L. Vreugde

Hortus Botanicus

Monument for Martin Luther King

Gloei!

Voor de Bijen

Tussentijd

The Black Archives

Industrieel Monument

Corned Beef

Zonder titel, Man en Schaap

City Cells

Het Zandkasteel en de Amsterdamse Poort

Dolle Mina

Anton de Kom

Yellow Wings

De Lange Glijbaan

Zonder titel (Twee Schuine Naalden)

Mama Aisa

Sequin Monument

Monument Bijlmerramp

Tayouken Piss

Now, Speak!

Ruimtestructuur

Gedenkteken Steven van Dorpel

Graffiti Art in Heesterveld

De Waag

Licht

De Oude Kerk

Het Raam

Het Bankje

De Straatstenen

Het Stoepje

De Toeristengroep

Het Reclamebord

De Brug

Geluid

Lucht

De Oude Kerk

Waag Society

Zonder titel (Hildo)

Ode to Mingus; Spire; Menhir Tower

Opgelichte stoeptegels

Lady Solid

11 Rue Simon Crubellier

Primum movens ultimum moriens

Zonder titel

Your life is calling

Feestelijke beelden

De Wachter

White Noise

Brettensuite

Het Wiel

Betonreliëf

Under Heaven 02

WOW Amsterdam

Cascoland

Opstandingskerk

2 U’s naar buiten / 2 U’s naar binnen

Horse Chestnut

Zonder titel

Rembo

Mirage

Constructie met I-balken

Constellatie van klimtorens

Fiep van Bodegom

Roos van Rijswijk

Alma Mathijsen

Massih Hutak

Chris Keulemans

Rashid Novaire

FacebookTwitter
  • permanent
  • toegankelijk

In 2006 werd deze bescheiden sculptuur met de ondramatische naam Noordbeeld geplaatst, op initiatief van de kunstenaar Ellert Haitjema. Binnen tien minuten na plaatsing, toen de kunstenaar een foto wilde maken, deed het al dienst als hondenurinoir. En een week na plaatsing was het beeld al bijna meegenomen in een vrachtwagen. Koper bracht geld op, omdat China alles opkocht. Toch is Ellert tevreden met het leven van dit werk. De gemeente gaf hem een contract van vijf jaar. Twaalf jaar later staat het er nog steeds. Niet beklad en onaangetast door omwonenden.

Haitjema heeft liever niet dat je zijn ronde kunstwerk met een gat in het midden een wiel noemt, hij spreekt liever over een ring. Daarop zijn allerlei objecten te vinden, zoals een vrouwenhak, een gespreide hand, een vrouwenborst en een vorm die doet denken aan een hondenbot. ‘Dat was eerst een fallus’, zegt de kunstenaar. ‘Je moet mensen verleiden naar iets te kijken, dan ontwaakt hun belangstelling.’
Voor Haitjema gaat het vooral de om de gelaagde oppervlaktestructuur, de toevallige ontmoeting van vormen die ogenschijnlijk niets met elkaar van doen hebben. De poëtische willekeur die tot onze verbeelding spreekt en ons daarmee, al is het voor een ogenblik, bevrijdt van de dictatuur van het overmatig geplande.

In zijn benadering schuilt een drastische omkering van de blik op de ‘ander’ zoals we die doorgaans voorgeschoteld krijgen. Het gaat voor Haitjema niet om de westerse ratio en orde, die de rest van de wereld, voornamelijk zogenaamde ontwikkelingslanden, als voorbeeld zou moeten dienen. Voor Haitjema is juist de vindingrijkheid en het doorzettingsvermogen die je in deze landen kunt vinden een bron van inspiratie. Volgens hem kan de instelling van deze landen je bevrijden uit de hersendode sleur en eentonigheid.
Noordbeeld doet precies dat. Met een kleine ingreep in de publieke ruimte kan het werk een voorbijganger zomaar even uit de sleur en eentonigheid van het dagelijks leven halen. Het maakt iets zichtbaar waar je je eerst misschien wel niet bewust van was.

Agenda

december