Public Art. Amsterdam

Schip van Slebos

Fietstunnel station Amsterdam CS

IJ-boulevard

Spanje Monument 

Twee Beelden

De 7 poorten

De Muur

ADM monument

Noordbeeld

Ontmoetingsplaats

Observatorium

De Ceuvel

Gedenkteken Atatürk

NDSM-Werf

De Appel

Brace for Impact, Node #6

Sami

Wegwerphuisje

Groot Landschap

Klimmuur

De Poort van Constant

Tuinen van West

Animaris Rhinoseros Transport

Stapeling omlaag

Tectona Grandis

De Kost en de Baat

Black Waves

De Kies

Staalmanplein

DOE IETS

Monument tegen Apartheid en Racisme

Nelson Mandela

Nationaal Monument Slavernijverleden

Portret van Jan Pieterszoon Coen, J.L. Vreugde

Hortus Botanicus

Monument for Martin Luther King

Gloei!

Voor de Bijen

Tussentijd

The Black Archives

Industrieel Monument

Corned Beef

Zonder titel, Man en Schaap

City Cells

Het Zandkasteel en de Amsterdamse Poort

Dolle Mina

Anton de Kom

Yellow Wings

De Lange Glijbaan

Zonder titel (Twee Schuine Naalden)

Mama Aisa

Sequin Monument

Monument Bijlmerramp

Tayouken Piss

Now, Speak!

Ruimtestructuur

Gedenkteken Steven van Dorpel

Graffiti Art in Heesterveld

De Waag

Licht

De Oude Kerk

Het Raam

Het Bankje

De Straatstenen

Het Stoepje

De Toeristengroep

Het Reclamebord

De Brug

Geluid

Lucht

De Oude Kerk

Waag Society

Zonder titel (Hildo)

Ode to Mingus; Spire; Menhir Tower

Opgelichte stoeptegels

Lady Solid

11 Rue Simon Crubellier

Primum movens ultimum moriens

Zonder titel

Your life is calling

Feestelijke beelden

De Wachter

White Noise

Brettensuite

Het Wiel

Betonreliëf

Under Heaven 02

WOW Amsterdam

Cascoland

Opstandingskerk

2 U’s naar buiten / 2 U’s naar binnen

Horse Chestnut

Zonder titel

Rembo

Mirage

Constructie met I-balken

Constellatie van klimtorens

Fiep van Bodegom

Roos van Rijswijk

Alma Mathijsen

Massih Hutak

Chris Keulemans

Rashid Novaire

FacebookTwitter
  • permanent
  • toegankelijk

Boven op een acht meter hoge terp, een kunstmatige heuvel die vroeger in Nederland werd gebruikt voordat er dijken waren, prijkt een rond plateau met daarop een grote ligstoel van graniet. Deze is geïnspireerd op de chaise longue uit 1920 van de beroemde Franse architect Le Corbusier. Op het plateau staan de sterrenbeelden van het noordelijk halfrond gegraveerd. Op de ligstoel mag je gaan liggen en vervolgens wachten tot het donker wordt. Dan, als de hemel helder is en er sterren verschijnen, kun je je even alleen in de ruimte wanen – als je het geluid van de A10 wegdenkt tenminste.

Annexaties van landschap, de lucht en zelfs het universum zijn een terugkerend element in het werk van kunstenaar Marinus Boezem. Daarmee weet hij onze blik naar de hemel te richten: iets wat er altijd is, maar waar je je niet altijd bewust van bent. Dat zie je terug in zijn rijke oeuvre, waarvan De Groene Kathedraal (1987) in Flevoland, een kathedraal van bomen geïnspireerd op de plattegrond van de kathedraal in Reims, zijn grootste kunstwerk is. Boezem geldt samen met Jan Dibbets en Ger van Elk als de grondlegger van de conceptuele kunst en arte povera in Nederland.

Boezem wil onze blik op de lucht richten omdat die volgens hem de enige echte wildernis is die er in Nederland nog over is. In de politiek van de (on)zichtbaarheid heeft de uitnodiging om een blik op de sterren te werpen een dubbele betekenis. Ooit stond kennis van de hemellichamen gelijk aan macht. De Europese koninkrijken die met hun wetenschap van zeenavigatie de wereldzeeën hebben bevaren probeerden deze kennis zo lang mogelijk te verbergen voor hun concurrenten.

Het gebaar om Observatorium te plaatsen in de publieke ruimte heeft daarmee een democratiserend karakter. Iedereen kan letterlijk gebruikmaken van instrumenten en symbolen van macht. Gelijktijdig laat het werk van Boezem ons zien dat we nooit alles onder controle zullen krijgen. De laatste grote wildernis blijft voor eeuwig buiten ons bereik.

In de kunstroute Nieuw-West is het werk Tectona Grandis (1993) van Marinus Boezem opgenomen.

Agenda

december