Public Art. Amsterdam

Schip van Slebos

Fietstunnel station Amsterdam CS

IJ-boulevard

Spanje Monument 

Twee Beelden

De 7 poorten

De Muur

ADM monument

Noordbeeld

Ontmoetingsplaats

Observatorium

De Ceuvel

Gedenkteken Atatürk

NDSM-Werf

De Appel

Brace for Impact, Node #6

Sami

Wegwerphuisje

Groot Landschap

Klimmuur

De Poort van Constant

Tuinen van West

Animaris Rhinoseros Transport

Stapeling omlaag

Tectona Grandis

De Kost en de Baat

Black Waves

De Kies

Staalmanplein

DOE IETS

Monument tegen Apartheid en Racisme

Nelson Mandela

Nationaal Monument Slavernijverleden

Portret van Jan Pieterszoon Coen, J.L. Vreugde

Hortus Botanicus

Monument for Martin Luther King

Gloei!

Voor de Bijen

Tussentijd

The Black Archives

Industrieel Monument

Corned Beef

Zonder titel, Man en Schaap

City Cells

Het Zandkasteel en de Amsterdamse Poort

Dolle Mina

Anton de Kom

Yellow Wings

De Lange Glijbaan

Zonder titel (Twee Schuine Naalden)

Mama Aisa

Sequin Monument

Monument Bijlmerramp

Tayouken Piss

Now, Speak!

Ruimtestructuur

Gedenkteken Steven van Dorpel

Graffiti Art in Heesterveld

De Waag

Licht

De Oude Kerk

Het Raam

Het Bankje

De Straatstenen

Het Stoepje

De Toeristengroep

Het Reclamebord

De Brug

Geluid

Lucht

De Oude Kerk

Waag Society

Zonder titel (Hildo)

Ode to Mingus; Spire; Menhir Tower

Opgelichte stoeptegels

Lady Solid

11 Rue Simon Crubellier

Primum movens ultimum moriens

Zonder titel

Your life is calling

Feestelijke beelden

De Wachter

White Noise

Brettensuite

Het Wiel

Betonreliëf

Under Heaven 02

WOW Amsterdam

Cascoland

Opstandingskerk

2 U’s naar buiten / 2 U’s naar binnen

Horse Chestnut

Zonder titel

Rembo

Mirage

Constructie met I-balken

Constellatie van klimtorens

Fiep van Bodegom

Roos van Rijswijk

Alma Mathijsen

Massih Hutak

Chris Keulemans

Rashid Novaire

FacebookTwitter
  • permanent
  • toegankelijk

Geconfronteerd met de hedendaagse architectuur van het nieuwe metrostation, zag kunstenaarsduo Persijn Broersen en Margit Lukács twee opties voor een kunstwerk: of het zou met de architectuur meegaan, of er juist tegenin. Ze kozen voor het laatste en ontwierpen een beeld dat de indruk zou wekken hier altijd al gestaan te hebben. Het ontwerp fungeert ook als een relativering van het vooruitgangsdenken, want de geschiedenis leert ons dat zelfs de grootste en welvarendste steden ten onder kunnen gaan en veranderen in ruïnes. Deze gloednieuwe ruïne bestaat uit veertien bakstenen kolommen die je al kunt zien als je er met de metro langsrijdt. Alleen een enkeling is met een boog verbonden. Je kunt je als toeschouwer voorstellen hoe deze zeven bogen ‘ooit’ compleet waren. De veelhoekige vormen die als elfenbankjes uit de gloednieuwe ruïne groeien staan symbool voor de technologie van de toekomst.

Broersen en Lukács zijn niet de enige kunstenaars die hier in Amsterdam-Noord hebben gekozen voor een kunstwerk in de vorm van een poort. Zo is hier vlakbij het ADM-monument, even verderop staan de Parijse bogen bij de ingang van het Vliegenbos en een stuk oostwaarts is er de Poort van Nieuwendam. Het gebaar lijkt een echo van de late negentiende eeuw, toen Pierre Cuypers het sterk uitbreidende Amsterdam hernieuwde trots, allure en eigenheid wilde geven met zijn visie voor twee nieuwe poorten voor de stad: het Centraal Station en het Rijksmuseum.

Een poort markeert volgens Broersen een overgang in tijd, plaats en persoonlijkheid. Het is het antwoord dat hij en Lukács formuleerden op wat ze zien als het ‘tweelingsentiment’ van Amsterdam-Noord: minderwaardigheid en opstandigheid. Door verval, verandering en de symmetrie van begin en einde centraal te stellen, hopen Lukács en Broersen met deze archeofuturistische ruïne een eerbetoon te bieden aan zowel zij die komen als zij die daardoor niet kunnen blijven.

Agenda

december