Public Art. Amsterdam

BOLD TOREN BOUWMATERIALEN

Live tour Schrijvers en de Stad: Rashid Novaire

>> Speciale editie<< Live tour Schrijvers en de Stad: Fiep van Bodegom

Live tour met Schrijvers en de Stad: Alma Mathijsen

Schrijvers en de Stad: Chris Keulemans en Massih Hutak

Schip van Slebos

How to Kill a Tree, Edward Clydesdale Thomson

Walid Siti – Framer Framed

Sunday Seminar Pay Attention Please! curating the city

Officiële opening Pay Attention Please!

Fietstunnel station Amsterdam CS

IJ-boulevard

Spanje Monument 

Twee Beelden

De 7 poorten

De Muur

ADM monument

Noordbeeld

Ontmoetingsplaats

Observatorium

De Ceuvel

Gedenkteken Atatürk

NDSM-Werf

Ferrotopia – Stichting NDSM-werf

The First Turk Immigrant or The Nameless Heroes of The Revolution – Framer Framed

Johann Arens – Findings on Palpation (Extended Matter IV) – P/////AKT

Amsterdam Magisch Centrum Kunst en tegencultuur 1967-1970 – Stedelijk Museum Amsterdam

Strike A Pose – Framer Framed

Monument for the White Cube

Monuments to the Unsung – Framer Framed

GET LOST – art route, diverse kunstenaars

Silent Scream – Framer Framed

Ode aan de Bijlmer – CBK Zuidoost

De Appel

Untitled (You Don’t Have To Be Here) 

Brace for Impact, Node #6

Sami

Wegwerphuisje

Groot Landschap

Klimmuur

De Poort van Constant

Tuinen van West

Animaris Rhinoseros Transport

Stapeling omlaag

Tectona Grandis

De Kost en de Baat

Black Waves

De Kies

Staalmanplein

Mijn Kunst 2018 – CBK Zuidoost

Anastasis / ἀνάστασις – Oude Kerk

DOE IETS

Monument tegen Apartheid en Racisme

Nelson Mandela

Nationaal Monument Slavernijverleden

Portret van Jan Pieterszoon Coen, J.L. Vreugde

Hortus Botanicus

Monument for Martin Luther King

Gloei!

Voor de Bijen

Tussentijd

The Black Archives

Industrieel Monument

Corned Beef

Zonder titel, Man en Schaap

City Cells

Het Zandkasteel en de Amsterdamse Poort

Dolle Mina

Anton de Kom

Yellow Wings

De Lange Glijbaan

Zonder titel (Twee Schuine Naalden)

Mama Aisa

Sequin Monument

Monument Bijlmerramp

Tayouken Piss

Now, Speak!

Ruimtestructuur

Gedenkteken Steven van Dorpel

Graffiti Art in Heesterveld

Untitled (You Don’t Have To Be Here) – De Appel

De Waag

Licht

De Oude Kerk

Het Raam

Het Bankje

De Straatstenen

Het Stoepje

De Toeristengroep

Het Reclamebord

De Brug

Geluid

Lucht

De Oude Kerk

Waag Society

We Should Have a Conversation (2018) – De Appel

Zonder titel (Hildo)

Ode to Mingus; Spire; Menhir Tower

Opgelichte stoeptegels

Lady Solid

11 Rue Simon Crubellier

Primum movens ultimum moriens

Zonder titel

Your life is calling

Feestelijke beelden

De Wachter

White Noise

Brettensuite

Het Wiel

Betonreliëf

Under Heaven 02

WOW Amsterdam

Cascoland

Opstandingskerk

2 U’s naar buiten / 2 U’s naar binnen

Horse Chestnut

Zonder titel

Rembo

Mirage

Constructie met I-balken

Constellatie van klimtorens

wild care, tame neglect – Frankendael Foundation

Fiep van Bodegom

Roos van Rijswijk

Alma Mathijsen

Massih Hutak

Chris Keulemans

Rashid Novaire

FacebookTwitter
  • permanent
  • toegankelijk

De fontein, vaak een statig object van pracht en praal bedoeld om bezoekers te imponeren met de weelde en rijkdom van de staat. Ook dit beeld is onderdeel van een groot project bedoeld om Zuidoost positief op de kaart te zetten. In 2009 werd hier de Straat van Sculpturen georganiseerd, een kunstbiënnale in de openbare ruimte waarvoor vijftien nieuwe werken van toonaangevende kunstenaars werden gerealiseerd. Sommige kunstwerken stonden er tijdelijk en andere, zoals deze pissende heren, permanent.

De biënnale was een groot succes en trok bijna 35.000 bezoekers naar Zuidoost. Dat is een groot aantal, gezien het feit dat het project voor het eerst georganiseerd werd in een buurt die toen nog vaak als problematisch of zelfs als gevaarlijk werd bestempeld. Veel bezoekers hadden Zuidoost in haar slechtere periode verlaten en kwamen nu voor het eerst weer terug. De tentoonstelling werd geopend door toenmalig koningin Beatrix. Het verhaal gaat dat terwijl de koningin langs Tayouken Piss wandelde, ze een aantal belangrijke bobo’s aanstootte en zei: Goed geld geven hoor, dit is heel belangrijk.’

Bij de plaatsing van dit beeld was men overigens vrij zenuwachtig over de reacties van de buurtbewoners. Men was bang dat de bewoners het kunstwerk aanstootgevend zouden vinden. Maar in de praktijk worden merkwaardige beelden vaak warm onthaald. Zo ook Tayouken Piss, het is geliefd bij buurtbewoners.

Maar waar kijken we nou precies naar? Voor het werk heeft kunstenaar Pascale Tayou een mal van zichzelf laten maken, de beelden zijn dus een exacte replica van zijn lichaam. Toen ze eenmaal waren gemaakt is er echter het een en ander gesleuteld aan de piemels. Ze hingen namelijk naar beneden en dat gaf een wat bedroevende straal voor deze trotse fonteinen. Daarom zijn de piemels aangepast en omhooggezet, zodat de beelden nu een fiere boog plassen waar menig man jaloers op is.
Jaloezie is overigens niet nodig: de hele winter moeten de mannetjes hun plas ophouden wegens bevriezingsgevaar van de piemels.

Meer informatie

Agenda

april