Public Art. Amsterdam

Agenda

Ontmoetingsplaats 21ste eeuw

Figuren en Vuur

Ladders

Krijger

Vruchtbaarheid

Totempaal

Mensen op strand met parasol

Monument voor de Vrede

Aardewerk

Zwerm

Blauwe Boog

Jongen met Haan

Papieren Vliegtuigpijl

Schaapjes

Senza Parole

Vleugelvormen

Zonder moeite niets (Het Sieraad)

Herdenkingsmonument voor slachtoffers Tweede Wereldoorlog

De Wending 666/999

Vriendschapsbanden

Boegbeeld

Ankh

Het Molecularium

Vierwindstrekenbrug

Zonder titel (hekwerk poort)

Home is where the heart is: de potkachel

Kunstverkeersborden

Ballonnen

Silhouetten

Muurschildering 50 jaar Molenwijk

Woezels

Flyways

Ontmoetingsplaats

Zilveren Manen

Poort van Nieuwendam

BOLD TOREN BOUWMATERIALEN

Live tour Schrijvers en de Stad: Rashid Novaire

>> Speciale editie<< Live tour Schrijvers en de Stad: Fiep van Bodegom

Live tour met Schrijvers en de Stad: Alma Mathijsen

Schrijvers en de Stad: Chris Keulemans en Massih Hutak

Schip van Slebos

How to Kill a Tree, Edward Clydesdale Thomson

Walid Siti – Framer Framed

Sunday Seminar Pay Attention Please! curating the city

Officiële opening Pay Attention Please!

Fietstunnel station Amsterdam CS

IJ-boulevard

Spanje Monument 

Twee Beelden

De 7 poorten

De Muur

ADM monument

Noordbeeld

Ontmoetingsplaats

Observatorium

De Ceuvel

Gedenkteken Atatürk

NDSM-Werf

Ferrotopia – Stichting NDSM-werf

The First Turk Immigrant or The Nameless Heroes of The Revolution – Framer Framed

Johann Arens – Findings on Palpation (Extended Matter IV) – P/////AKT

Amsterdam Magisch Centrum Kunst en tegencultuur 1967-1970 – Stedelijk Museum Amsterdam

Strike A Pose – Framer Framed

Monument for the White Cube

Monuments to the Unsung – Framer Framed

GET LOST – art route, diverse kunstenaars

Silent Scream – Framer Framed

Ode aan de Bijlmer – CBK Zuidoost

De Appel

Untitled (You Don’t Have To Be Here) 

Brace for Impact, Node #6

Sami

Wegwerphuisje

Groot Landschap

Klimmuur

De Poort van Constant

Tuinen van West

Animaris Rhinoseros Transport

Stapeling omlaag

Tectona Grandis

De Kost en de Baat

Black Waves

De Kies

Staalmanplein

Mijn Kunst 2018 – CBK Zuidoost

Anastasis / ἀνάστασις – Oude Kerk

DOE IETS

Monument tegen Apartheid en Racisme

Nelson Mandela

Nationaal Monument Slavernijverleden

Portret van Jan Pieterszoon Coen, J.L. Vreugde

Hortus Botanicus

Monument for Martin Luther King

Gloei!

Voor de Bijen

Tussentijd

The Black Archives

Industrieel Monument

Corned Beef

Zonder titel, Man en Schaap

City Cells

Het Zandkasteel en de Amsterdamse Poort

Dolle Mina

Anton de Kom

Yellow Wings

De Lange Glijbaan

Zonder titel (Twee Schuine Naalden)

Mama Aisa

Sequin Monument

Monument Bijlmerramp

Tayouken Piss

Now, Speak!

Ruimtestructuur

Gedenkteken Steven van Dorpel

Graffiti Art in Heesterveld

Untitled (You Don’t Have To Be Here) – De Appel

De Waag

Licht

De Oude Kerk

Het Raam

Het Bankje

De Straatstenen

Het Stoepje

De Toeristengroep

Het Reclamebord

De Brug

Geluid

Lucht

De Oude Kerk

Waag Society

We Should Have a Conversation (2018) – De Appel

Zonder titel (Hildo)

Ode to Mingus; Spire; Menhir Tower

Opgelichte stoeptegels

Lady Solid

11 Rue Simon Crubellier

Primum movens ultimum moriens

Zonder titel

Your life is calling

Feestelijke beelden

De Wachter

White Noise

Brettensuite

Het Wiel

Betonreliëf

Under Heaven 02

WOW Amsterdam

Cascoland

Opstandingskerk

2 U’s naar buiten / 2 U’s naar binnen

Horse Chestnut

Zonder titel

Rembo

Mirage

Constructie met I-balken

Constellatie van klimtorens

wild care, tame neglect – Frankendael Foundation

Fiep van Bodegom

Roos van Rijswijk

Alma Mathijsen

Massih Hutak

Chris Keulemans

Rashid Novaire

Stichting NDSM – werf

Kunstroute Zuidoost

  • permanent
  • toegankelijk

Je staat hier midden in het visitekaartje van Zuidoost zoals het zichzelf graag wil tonen aan de buitenwereld. Als een feniks is het stadsdeel uit haar as herrezen. Hier manifesteert de naamsverandering van de Bijlmer naar Zuidoost zich op haar best. Er zijn geen ongure hoekjes en tunneltjes meer waar de Bijlmer zo bekend om stond. In tegendeel, alles is erop ingericht dat de wijk juist zo open en licht en daarmee zo veilig mogelijk oogt, vandaar de vele glazen gebouwen en de open brede doorgangen.

Als eerste valt het imposante treinstation op. Op grote pijlers spuugt het station een constante stroom aan mensen uit. Het hele station is ingericht op crowd control om de grote aantallen bezoekers voor de Amsterdam ArenA en de grote concerthallen onder controle te kunnen houden. Daarnaast is de architect, Jan van Belkum, bijzonder trots op zijn inspanningen het station duifvrij te maken. Let maar eens op, zelden is er een duif te vinden in het station. De duif werende maatregelen zijn zo onzichtbaar mogelijk toegepast. Als je goed kijkt zie je dunne draadjes gespannen op plekken, waar vogels graag zitten, die het onmogelijk voor ze maken om neer te strijken. Vanaf dit punt, in het midden van het plein, zie je ook een klein hoekje van wat vanaf de start van het voetbalseizoen 2018-2019 de Johan Cruijff ArenA gaat heten. Dit gigantische stadion van Ajax ziet eruit als een toekomstdroom van dertig jaar geleden, inclusief kleine ufo’s op de hoeken van het stadion. Het is een bekende vorm van city branding om zo’n prestigieuze publiekstrekker te plaatsen in Zuidoost en het gebied daarmee ‘op de kaart’ te zetten.

Natuurlijk is er ook nog het kunstwerk van Karin van Dam waar je nu onder staat, City Cells. Zij kreeg de opdracht om een kunstwerk te ontwerpen dat de Amsterdamse Poort met het stationsgebied en de ArenA Boulevard verbindt. De entree van de Amsterdamse Poort moest herkenbaarder worden, maar nog steeds een open en lichte doorgang blijven. Van Dam is daar goed in geslaagd. De open structuur laat veel licht door en vanuit de trein is het werk al zichtbaar. ’s Avonds wordt het werk verlicht. De vorm van de City Cells refereert onder andere aan de honingraatstructuur van de oude Bijlmerflats. De cellen zijn gebaseerd op de vorm van verschillende zaden en planten die in de zeventiende en achttiende eeuw door de VOC en de WIC naar Nederland zijn verscheept. De puntige uitsteeksels zijn naar binnen gekeerd zodat vogels niet op het kunstwerk kunnen zitten.
In het vernieuwde Amsterdam-Zuidoost is iedereen welkom, behalve de duif.

Meer informatie

Agenda

october