Public Art. Amsterdam

Agenda

Figuren en Vuur

Ladders

Krijger

Vruchtbaarheid

Totempaal

Mensen op strand met parasol

Monument voor de Vrede

Aardewerk

Zwerm

Blauwe Boog

Jongen met Haan

Papieren Vliegtuigpijl

Schaapjes

Senza Parole

Vleugelvormen

BOLD TOREN BOUWMATERIALEN

Live tour Schrijvers en de Stad: Rashid Novaire

>> Speciale editie<< Live tour Schrijvers en de Stad: Fiep van Bodegom

Live tour met Schrijvers en de Stad: Alma Mathijsen

Schrijvers en de Stad: Chris Keulemans en Massih Hutak

Schip van Slebos

How to Kill a Tree, Edward Clydesdale Thomson

Walid Siti – Framer Framed

Sunday Seminar Pay Attention Please! curating the city

Officiële opening Pay Attention Please!

Fietstunnel station Amsterdam CS

IJ-boulevard

Spanje Monument 

Twee Beelden

De 7 poorten

De Muur

ADM monument

Noordbeeld

Ontmoetingsplaats

Observatorium

De Ceuvel

Gedenkteken Atatürk

NDSM-Werf

Ferrotopia – Stichting NDSM-werf

The First Turk Immigrant or The Nameless Heroes of The Revolution – Framer Framed

Johann Arens – Findings on Palpation (Extended Matter IV) – P/////AKT

Amsterdam Magisch Centrum Kunst en tegencultuur 1967-1970 – Stedelijk Museum Amsterdam

Strike A Pose – Framer Framed

Monument for the White Cube

Monuments to the Unsung – Framer Framed

GET LOST – art route, diverse kunstenaars

Silent Scream – Framer Framed

Ode aan de Bijlmer – CBK Zuidoost

De Appel

Untitled (You Don’t Have To Be Here) 

Brace for Impact, Node #6

Sami

Wegwerphuisje

Groot Landschap

Klimmuur

De Poort van Constant

Tuinen van West

Animaris Rhinoseros Transport

Stapeling omlaag

Tectona Grandis

De Kost en de Baat

Black Waves

De Kies

Staalmanplein

Mijn Kunst 2018 – CBK Zuidoost

Anastasis / ἀνάστασις – Oude Kerk

DOE IETS

Monument tegen Apartheid en Racisme

Nelson Mandela

Nationaal Monument Slavernijverleden

Portret van Jan Pieterszoon Coen, J.L. Vreugde

Hortus Botanicus

Monument for Martin Luther King

Gloei!

Voor de Bijen

Tussentijd

The Black Archives

Industrieel Monument

Corned Beef

Zonder titel, Man en Schaap

City Cells

Het Zandkasteel en de Amsterdamse Poort

Dolle Mina

Anton de Kom

Yellow Wings

De Lange Glijbaan

Zonder titel (Twee Schuine Naalden)

Mama Aisa

Sequin Monument

Monument Bijlmerramp

Tayouken Piss

Now, Speak!

Ruimtestructuur

Gedenkteken Steven van Dorpel

Graffiti Art in Heesterveld

Untitled (You Don’t Have To Be Here) – De Appel

De Waag

Licht

De Oude Kerk

Het Raam

Het Bankje

De Straatstenen

Het Stoepje

De Toeristengroep

Het Reclamebord

De Brug

Geluid

Lucht

De Oude Kerk

Waag Society

We Should Have a Conversation (2018) – De Appel

Zonder titel (Hildo)

Ode to Mingus; Spire; Menhir Tower

Opgelichte stoeptegels

Lady Solid

11 Rue Simon Crubellier

Primum movens ultimum moriens

Zonder titel

Your life is calling

Feestelijke beelden

De Wachter

White Noise

Brettensuite

Het Wiel

Betonreliëf

Under Heaven 02

WOW Amsterdam

Cascoland

Opstandingskerk

2 U’s naar buiten / 2 U’s naar binnen

Horse Chestnut

Zonder titel

Rembo

Mirage

Constructie met I-balken

Constellatie van klimtorens

wild care, tame neglect – Frankendael Foundation

Fiep van Bodegom

Roos van Rijswijk

Alma Mathijsen

Massih Hutak

Chris Keulemans

Rashid Novaire

Stichting NDSM – werf

Kunstroute Zuidoost

  • permanent
  • toegankelijk

Daar staat ze: Dolle Mina. Verdekt opgesteld tussen de parasols en terrasstoelen. Dat is niet iets wat we gewend zijn van Dolle Mina’s, maar met baas in eigen buik heeft dit beeld dan ook niets te maken. Kunstenaar Erwin de Vries liet zich inspireren door erotische vormen. Zou ze daarom Dolle Mina heten? Iets verderop in Zuidoost staat Erectus, een ander werk van De Vries. Dit werk is niet in de route opgenomen, maar je kunt het zeker onderweg tegenkomen. Erectus doet zijn naam in ieder geval eer aan en bestaat uit drie stroperige palen die rechtop uit de grond steken.

Maar nu staan we bij Dolle Mina. Haar sokkel is een lekker zitplekje voor voorbijgangers. Regelmatig strijkt hier iemand neer om even bij te komen van alle superdeals en limited offers die je om de oren vliegen in de Amsterdamse Poort. Haar billen zijn een goed hoofdsteuntje en haar kuiten erg geschikt om je tas tegenaan te zetten.

De Surinaamse kunstenaar Erwin de Vries maakte dit beeld in 1968 voor een winkelcentrum in Lelystad. Toen het winkelcentrum in 2000 werd verbouwd moest het kunstwerk weg en is zij cadeau gedaan aan stadsdeel Zuidoost. De Vries was niet alleen beeldhouwer, maar ook schilder, graficus en tekenaar. Het slavernijmonument in het Oosterpark is overigens ook gemaakt door De Vries.

Surinamers in Zuidoost

Als je door de Amsterdamse Poort loopt kun je niet heen om de vele Surinaamse invloeden. Eetzaakjes met roti en schoonheidssalons gespecialiseerd in zwarte krullen. Suriname en Nederland delen een geschiedenis en dat is zichtbaar in Zuidoost.

Het was in de zeventiende eeuw dat Nederland Suriname en een aantal eilanden van de Kleine Antillen koloniseerde. Slavernij en slavenhandel maakten dit tot een lucratieve business. Hoewel slavernij officieel nooit is toegestaan op Nederlandse grond, is veel van de weelde die je vandaag de dag ziet in Amsterdam mede mogelijk gemaakt door deze uitbuiting aan de andere kant van de oceaan. In 1863 werd de slavernij afgeschaft in Suriname, maar pas in 1954 eindigde de kolonisering en werden de bewoners van Suriname Nederlandse burgers. Nu hadden zij het recht naar Nederland te verhuizen, maar uit angst dat dit zou komen te vervallen wegens de onafhankelijkheid van Suriname in 1975 kozen velen ervoor om begin jaren ‘70 naar Nederland te komen. Uiteindelijk verhuisden zo’n 140.000 Surinamers naar Nederland, bijna de helft van de Surinaamse bevolking. Dat betekende 140.000 mensen extra die op zoek gingen naar een woning in Nederland, waar toch al een woningcrisis heerste.

In de Bijlmer was meer dan genoeg woonruimte. De gigantische betonnen flats bleven bijgebouwd worden, ook al hadden de woonstichtingen moeite de eerste flats vol te krijgen. Uiteindelijk zijn er 31 flats gebouwd met 13.000 appartementen waarvan er honderden leegstonden. Toch werden de Surinaamse en Caribische nieuwkomers niet met open armen ontvangen. In sommige flats werden quota’s gehanteerd met een maximum aan migranten. Ook in andere delen van Amsterdam (en Nederland) werden Surinamers geweigerd. Omdat er woningen leeg bleven staan in de Bijlmer, maar tegelijkertijd veel mensen geen huis konden vinden, zijn er uiteindelijk veel woningen gekraakt. De Bijlmer werd een plek waar je terecht kon als je nergens anders naartoe kon. Nog steeds wonen er in Zuidoost veel mensen van Surinaamse of andere migratieafkomst, over het algemeen niet meer uit noodzaak maar als een bewuste keuze.

Als je nu hier in de Amsterdamse Poort staat is er weinig te merken van de leegstand in het verleden, Zuidoost is booming business. Elke werkdag tussen twaalf en een krioelt het op dit plein van de forenzen, witte kantoormannen in grijze pakken op weg naar een lunch. Dolle Mina steekt met haar ronde vormen af tegen alle hoekige jassen. Maar na enen keert de gebruikelijke gang van zaken weer terug en hebben de bewoners van de Bijlmer weer de overhand. Dolle Mina blijft rustig staan, als verdekt opgesteld beeld van de bekendste Surinaamse beeldhouwer als cadeau voor de Surinaamse gemeenschap.

Agenda

augustus