Public Art. Amsterdam

Agenda

Ontmoetingsplaats 21ste eeuw

Figuren en Vuur

Ladders

Krijger

Vruchtbaarheid

Totempaal

Mensen op strand met parasol

Monument voor de Vrede

Aardewerk

Zwerm

Blauwe Boog

Jongen met Haan

Papieren Vliegtuigpijl

Schaapjes

Senza Parole

Vleugelvormen

Zonder moeite niets (Het Sieraad)

Herdenkingsmonument voor slachtoffers Tweede Wereldoorlog

De Wending 666/999

Vriendschapsbanden

Boegbeeld

Ankh

Het Molecularium

Vierwindstrekenbrug

Zonder titel (hekwerk poort)

Home is where the heart is: de potkachel

Kunstverkeersborden

Ballonnen

Silhouetten

Muurschildering 50 jaar Molenwijk

Woezels

Flyways

Ontmoetingsplaats

Zilveren Manen

Poort van Nieuwendam

BOLD TOREN BOUWMATERIALEN

Live tour Schrijvers en de Stad: Rashid Novaire

>> Speciale editie<< Live tour Schrijvers en de Stad: Fiep van Bodegom

Live tour met Schrijvers en de Stad: Alma Mathijsen

Schrijvers en de Stad: Chris Keulemans en Massih Hutak

Schip van Slebos

How to Kill a Tree, Edward Clydesdale Thomson

Walid Siti – Framer Framed

Sunday Seminar Pay Attention Please! curating the city

Officiële opening Pay Attention Please!

Fietstunnel station Amsterdam CS

IJ-boulevard

Spanje Monument 

Twee Beelden

De 7 poorten

De Muur

ADM monument

Noordbeeld

Ontmoetingsplaats

Observatorium

De Ceuvel

Gedenkteken Atatürk

NDSM-Werf

Ferrotopia – Stichting NDSM-werf

The First Turk Immigrant or The Nameless Heroes of The Revolution – Framer Framed

Johann Arens – Findings on Palpation (Extended Matter IV) – P/////AKT

Amsterdam Magisch Centrum Kunst en tegencultuur 1967-1970 – Stedelijk Museum Amsterdam

Strike A Pose – Framer Framed

Monument for the White Cube

Monuments to the Unsung – Framer Framed

GET LOST – art route, diverse kunstenaars

Silent Scream – Framer Framed

Ode aan de Bijlmer – CBK Zuidoost

De Appel

Untitled (You Don’t Have To Be Here) 

Brace for Impact, Node #6

Sami

Wegwerphuisje

Groot Landschap

Klimmuur

De Poort van Constant

Tuinen van West

Animaris Rhinoseros Transport

Stapeling omlaag

Tectona Grandis

De Kost en de Baat

Black Waves

De Kies

Staalmanplein

Mijn Kunst 2018 – CBK Zuidoost

Anastasis / ἀνάστασις – Oude Kerk

DOE IETS

Monument tegen Apartheid en Racisme

Nelson Mandela

Nationaal Monument Slavernijverleden

Portret van Jan Pieterszoon Coen, J.L. Vreugde

Hortus Botanicus

Monument for Martin Luther King

Gloei!

Voor de Bijen

Tussentijd

The Black Archives

Industrieel Monument

Corned Beef

Zonder titel, Man en Schaap

City Cells

Het Zandkasteel en de Amsterdamse Poort

Dolle Mina

Anton de Kom

Yellow Wings

De Lange Glijbaan

Zonder titel (Twee Schuine Naalden)

Mama Aisa

Sequin Monument

Monument Bijlmerramp

Tayouken Piss

Now, Speak!

Ruimtestructuur

Gedenkteken Steven van Dorpel

Graffiti Art in Heesterveld

Untitled (You Don’t Have To Be Here) – De Appel

De Waag

Licht

De Oude Kerk

Het Raam

Het Bankje

De Straatstenen

Het Stoepje

De Toeristengroep

Het Reclamebord

De Brug

Geluid

Lucht

De Oude Kerk

Waag Society

We Should Have a Conversation (2018) – De Appel

Zonder titel (Hildo)

Ode to Mingus; Spire; Menhir Tower

Opgelichte stoeptegels

Lady Solid

11 Rue Simon Crubellier

Primum movens ultimum moriens

Zonder titel

Your life is calling

Feestelijke beelden

De Wachter

White Noise

Brettensuite

Het Wiel

Betonreliëf

Under Heaven 02

WOW Amsterdam

Cascoland

Opstandingskerk

2 U’s naar buiten / 2 U’s naar binnen

Horse Chestnut

Zonder titel

Rembo

Mirage

Constructie met I-balken

Constellatie van klimtorens

wild care, tame neglect – Frankendael Foundation

Fiep van Bodegom

Roos van Rijswijk

Alma Mathijsen

Massih Hutak

Chris Keulemans

Rashid Novaire

Stichting NDSM – werf

Kunstroute Zuidoost

  • permanent
  • toegankelijk

Je zou het misschien niet meteen doorhebben maar je staat hier midden in een gesamtkunstwerk: de Amsterdamse Poort. Net zoals de Bijlmer in het begin werd gezien als een kunstwerk op zich is ook de Amsterdamse Poort bedoeld als een openbare ruimte als kunstwerk. Elke putdeksel en lantaarnpaal is uitgebreid besproken en doordacht, en zelfs de richting van de bakstenen waar je nu op staat draagt bij aan de ‘optimale beleving’ van dit plein. Dat is niet zozeer bedacht vanuit idealistische motieven maar vanuit commercieel perspectief, want hoe prettiger de omgeving, des te meer wordt er verkocht.

Toch springt vooral het hoofdkantoor van ING hier in het oog. Dit gebouw wordt ook wel ‘de burcht’ of ‘het zandkasteel’ genoemd. Geïnspireerd op het antroposofische gedachtegoed van Rudolf Steiner ontwierpen Ton Alberts en Max van Huut dit gebouw in de stijl van het organische bouwen, wat te zien is in de afwezigheid van rechte hoeken en het gebruik van natuurlijke materialen als hout en natuursteen. ‘Van gebouwen met rechthoekige vormen worden de mensen die erin verblijven hard, hoekig, ongevoelig en rationeel’, aldus Alberts in Trouw. Een interessante mening hier in de Bijlmer, die vooral bekendstaat om zijn grijze, hoekige hoogbouwflats.

Het Zandkasteel
Het verbaasde iedereen dat de opdracht voor het ontwerpen van een nieuw hoofdkantoor voor de NMB-bank (later opgegaan in ING) was gegund aan Ton Alberts en Max van Huut. Deze twee architecten hadden nooit eerder een kantoor ontworpen en stonden bekend om hun natuurlijke en organische stijl. Dat sloot echter precies aan bij wat de bank wilde uitstralen: met dit gebouw wilde het bedrijf zich een vriendelijker, socialer en zachter imago aanmeten.

Het gebouw bestaat uit tien torens die aan elkaar zijn verbonden door laagbouw in de vorm van een grillige S. Rechte gangen kom je er niet tegen, alles kronkelt. Toch is het gebouw ook functioneel. De achteroverleunende gevels zorgen voor een betere akoestiek en daglichtvoorziening. Ook weerkaatsen ze het verkeerslawaai. Dankzij de dikke muren en de kleine, hoge ramen is het gebouw een van de energiezuinigste gebouwen uit de jaren ’80. De bijnaam ‘de burcht’ is toepasselijk. Voor buitenstaanders zijn de muren ondoordringbaar en blijft de natuurlijke weelde binnen in het gebouw verborgen. Een miniatuurversie kun je overigens vinden in Madurodam.

De Amsterdamse Poort
Terwijl de Bijlmer is gebaseerd op het idee dat de verschillende functies gescheiden moeten zijn – wonen, werken, recreëren, verkeer, alles moest op een andere plek gebeuren – hebben ze dat in de Amsterdamse Poort rigoureus anders aangepakt. Dit winkelcentrum moest worden wat er in de rest van het stadsdeel miste: een ontmoetingsplek waar mensen kunnen wonen, winkelen en recreëren. Dit is dan ook de eerste plek in Zuidoost waar kunst is ontwikkeld in samenhang met de ruimte, in plaats van er later in te worden geplaatst. De rest van het centrum moest een ingehouden karakter krijgen om zo ‘het zandkasteel’ goed tot zijn recht te laten komen. Daarom zijn alle gebouwen uitgevoerd in een witte steensoort, een contrast met de warmte uitstralende baksteen van het bankgebouw.

In het originele plan waren drie kunsttoepassingen bedacht. Hiervan is er een verwijderd en de andere is nooit uitgevoerd, want het geld was op. Het plan was om neonlijnen de toegangsviaducten naar het centrum te laten markeren. Uiteindelijk werd deze toepassing vervangen door het plaatsen van reclameborden.

Het nog aanwezige kunstwerk is niet gemakkelijk te vinden. Kunstenaar Dries Wiecherink maakte zo’n discreet werk dat het opgaat in de bebouwde omgeving. In de muren van zeven huizen zijn patronen met lichte kleuren baksteen geplaatst. Het raster van deze patronen is telkens hetzelfde, maar eroverheen projecteerde hij zeven verschillende vormen. Het zijn hexagrammen uit de klassieke Chinese tekst I Tjing (ook bekend als Het boek der veranderingen), die men raadpleegt bij het nemen van moeilijke beslissingen. Hoewel weinig mensen zullen weten dat ze deze muurpatronen kunnen raadplegen bij het maken van beslissingen, toch hebben ze de afgelopen dertig jaar flink wat belangrijke veranderingen in Zuidoost aanschouwd.

Meer informatie

Agenda

october