Public Art. Amsterdam

Agenda

Ontmoetingsplaats 21ste eeuw

Figuren en Vuur

Ladders

Krijger

Vruchtbaarheid

Totempaal

Mensen op strand met parasol

Monument voor de Vrede

Aardewerk

Zwerm

Blauwe Boog

Jongen met Haan

Papieren Vliegtuigpijl

Schaapjes

Senza Parole

Vleugelvormen

Zonder moeite niets (Het Sieraad)

Herdenkingsmonument voor slachtoffers Tweede Wereldoorlog

De Wending 666/999

Vriendschapsbanden

Boegbeeld

Ankh

Het Molecularium

Vierwindstrekenbrug

Zonder titel (hekwerk poort)

Home is where the heart is: de potkachel

Kunstverkeersborden

Ballonnen

Silhouetten

Muurschildering 50 jaar Molenwijk

Woezels

Flyways

Ontmoetingsplaats

Zilveren Manen

Poort van Nieuwendam

BOLD TOREN BOUWMATERIALEN

Live tour Schrijvers en de Stad: Rashid Novaire

>> Speciale editie<< Live tour Schrijvers en de Stad: Fiep van Bodegom

Live tour met Schrijvers en de Stad: Alma Mathijsen

Schrijvers en de Stad: Chris Keulemans en Massih Hutak

Schip van Slebos

How to Kill a Tree, Edward Clydesdale Thomson

Walid Siti – Framer Framed

Sunday Seminar Pay Attention Please! curating the city

Officiële opening Pay Attention Please!

Fietstunnel station Amsterdam CS

IJ-boulevard

Spanje Monument 

Twee Beelden

De 7 poorten

De Muur

ADM monument

Noordbeeld

Ontmoetingsplaats

Observatorium

De Ceuvel

Gedenkteken Atatürk

NDSM-Werf

Ferrotopia – Stichting NDSM-werf

The First Turk Immigrant or The Nameless Heroes of The Revolution – Framer Framed

Johann Arens – Findings on Palpation (Extended Matter IV) – P/////AKT

Amsterdam Magisch Centrum Kunst en tegencultuur 1967-1970 – Stedelijk Museum Amsterdam

Strike A Pose – Framer Framed

Monument for the White Cube

Monuments to the Unsung – Framer Framed

GET LOST – art route, diverse kunstenaars

Silent Scream – Framer Framed

Ode aan de Bijlmer – CBK Zuidoost

De Appel

Untitled (You Don’t Have To Be Here) 

Brace for Impact, Node #6

Sami

Wegwerphuisje

Groot Landschap

Klimmuur

De Poort van Constant

Tuinen van West

Animaris Rhinoseros Transport

Stapeling omlaag

Tectona Grandis

De Kost en de Baat

Black Waves

De Kies

Staalmanplein

Mijn Kunst 2018 – CBK Zuidoost

Anastasis / ἀνάστασις – Oude Kerk

DOE IETS

Monument tegen Apartheid en Racisme

Nelson Mandela

Nationaal Monument Slavernijverleden

Portret van Jan Pieterszoon Coen, J.L. Vreugde

Hortus Botanicus

Monument for Martin Luther King

Gloei!

Voor de Bijen

Tussentijd

The Black Archives

Industrieel Monument

Corned Beef

Zonder titel, Man en Schaap

City Cells

Het Zandkasteel en de Amsterdamse Poort

Dolle Mina

Anton de Kom

Yellow Wings

De Lange Glijbaan

Zonder titel (Twee Schuine Naalden)

Mama Aisa

Sequin Monument

Monument Bijlmerramp

Tayouken Piss

Now, Speak!

Ruimtestructuur

Gedenkteken Steven van Dorpel

Graffiti Art in Heesterveld

Untitled (You Don’t Have To Be Here) – De Appel

De Waag

Licht

De Oude Kerk

Het Raam

Het Bankje

De Straatstenen

Het Stoepje

De Toeristengroep

Het Reclamebord

De Brug

Geluid

Lucht

De Oude Kerk

Waag Society

We Should Have a Conversation (2018) – De Appel

Zonder titel (Hildo)

Ode to Mingus; Spire; Menhir Tower

Opgelichte stoeptegels

Lady Solid

11 Rue Simon Crubellier

Primum movens ultimum moriens

Zonder titel

Your life is calling

Feestelijke beelden

De Wachter

White Noise

Brettensuite

Het Wiel

Betonreliëf

Under Heaven 02

WOW Amsterdam

Cascoland

Opstandingskerk

2 U’s naar buiten / 2 U’s naar binnen

Horse Chestnut

Zonder titel

Rembo

Mirage

Constructie met I-balken

Constellatie van klimtorens

wild care, tame neglect – Frankendael Foundation

Fiep van Bodegom

Roos van Rijswijk

Alma Mathijsen

Massih Hutak

Chris Keulemans

Rashid Novaire

Stichting NDSM – werf

Kunstroute Zuidoost

  • permanent
  • toegankelijk

Van een afstandje zie je het beeld van Anton de Kom al boven het plein uittorenen. Het werk is een ode aan de man die zich, ondanks dat hij werd tegengewerkt door de Nederlandse overheid, inzette voor gelijkwaardigheid en vrijheid van Suriname. Hij schreef het boek Wij slaven van Suriname in 1934. Het was de eerste keer dat het slavernijverleden werd beschreven vanuit het perspectief van de tot slaaf gemaakte Surinamers in plaats van de Nederlandse onderdrukker. Dit is slechts een van de vele dingen waarvoor hij wordt geëerd met dit beeld. Zo was hij ook actief in het verzet tijdens de Tweede Wereldoorlog, wat hem uiteindelijk zijn leven heeft gekost. Bij het beeld staat een opsomming van zijn heldendaden. Voor het begrijpen van dit beeld is zijn werk en zijn visie op geschiedschrijving bijzonder relevant.

‘Geen beter middel om het minderwaardigheidsgevoel bij een ras aan te kweken dan dit geschiedenisonderwijs waarbij uitsluitend de zonen van een ander volk worden genoemd en geprezen’, schreef De Kom. Geheel in lijn met deze gedachte nam een groep bewoners van Zuidoost het initiatief om De Kom te eren met een standbeeld. Er werd een prijsvraag uitgeschreven waarbij het ontwerp van kunstenaar Jikke van Loon als winnaar uit de bus kwam.

Tijdens de onthulling ontstond er veel ophef. Enkele elementen van het beeld werden anders geïnterpreteerd dan Van Loon had bedoeld. Zij heeft Anton de Kom naakt afgebeeld om zo zijn innerlijke kracht, sterkte en kwetsbaarheid weer te geven. De tegenstanders van het beeld vinden deze naaktheid juist kwetsend, omdat het hen doet denken aan het slavernijverleden. Anton de Kom ging altijd keurig gekleed in pak, het beeld sluit niet aan bij zijn uiterlijke verschijning. ‘Zou een Nederlandse vrijheidsstrijder ook naakt afgebeeld worden?’, vroegen de tegenstanders zich af. Ook vonden ze dat de rechterhand er ‘afgehakt uitziet’ en doet denken aan de lijfstraffen van slaven. Er was ook veel kritiek op de huidskleur en achtergrond van de kunstenaar. Waarom mag een witte Nederlandse vrouw die geen binding heeft met Suriname een beeld maken voor een Surinaamse held? Dat Van Loon voor dit kunstwerk onderzoek had gedaan in Suriname was voor hen niet voldoende.

Bij de opening van het beeld in 2006 wikkelden de tegenstanders het beeld in een Surinaamse vlag. Alleen de stomp van zijn rechterarm stak er hulpeloos uit. Een jaar na de opening toonden de activisten zich nog een keer en werd het beeld beklad met rode verf. Het monument laat zien dat het niet alleen belangrijk is welke historische figuren worden geëerd, maar ook door wie en op welke manier. Het beeld en de commotie eromheen sluit daarmee naadloos aan bij het activisme en de vrijheidsstrijd van Anton de Kom.

Beeldje van Martin Luther King

In april heeft kunstenares Airco Caravan een beeldje van Martin Luther King geplaatst bij het beeld van Anton de Kom. Zij heeft 50 van deze beeldjes laten maken en plaatst ze bij verschillende beelden, gebouwen en mensen die iets te maken hebben met de strijd tegen racisme en slavernij. Het is dit jaar namelijk 50 jaar geleden dat Martin Luther King werd vermoord. Er staan meerdere van deze beeldjes in Amsterdam, zie bijvoorbeeld het werk MLK50 in de kunstroute Oost.

Terwijl kunst in de openbare ruimte vaak gekenmerkt wordt door stroperige, bureaucratische procedures heeft Airco Caravan een manier gevonden om deze te omzeilen en in te grijpen in de openbare ruimte. Helaas zijn meerdere beeldjes al vernield of verdwenen maar hier bij Anton De Kom staat hij er nog trots bij. Alsof het altijd al zo geweest is.

Meer informatie

Agenda

october