Public Art. Amsterdam

Agenda

Figuren en Vuur

Ladders

Krijger

Vruchtbaarheid

Totempaal

Mensen op strand met parasol

Monument voor de Vrede

Aardewerk

Zwerm

Blauwe Boog

Jongen met Haan

Papieren Vliegtuigpijl

Schaapjes

Senza Parole

Vleugelvormen

BOLD TOREN BOUWMATERIALEN

Live tour Schrijvers en de Stad: Rashid Novaire

>> Speciale editie<< Live tour Schrijvers en de Stad: Fiep van Bodegom

Live tour met Schrijvers en de Stad: Alma Mathijsen

Schrijvers en de Stad: Chris Keulemans en Massih Hutak

Schip van Slebos

How to Kill a Tree, Edward Clydesdale Thomson

Walid Siti – Framer Framed

Sunday Seminar Pay Attention Please! curating the city

Officiële opening Pay Attention Please!

Fietstunnel station Amsterdam CS

IJ-boulevard

Spanje Monument 

Twee Beelden

De 7 poorten

De Muur

ADM monument

Noordbeeld

Ontmoetingsplaats

Observatorium

De Ceuvel

Gedenkteken Atatürk

NDSM-Werf

Ferrotopia – Stichting NDSM-werf

The First Turk Immigrant or The Nameless Heroes of The Revolution – Framer Framed

Johann Arens – Findings on Palpation (Extended Matter IV) – P/////AKT

Amsterdam Magisch Centrum Kunst en tegencultuur 1967-1970 – Stedelijk Museum Amsterdam

Strike A Pose – Framer Framed

Monument for the White Cube

Monuments to the Unsung – Framer Framed

GET LOST – art route, diverse kunstenaars

Silent Scream – Framer Framed

Ode aan de Bijlmer – CBK Zuidoost

De Appel

Untitled (You Don’t Have To Be Here) 

Brace for Impact, Node #6

Sami

Wegwerphuisje

Groot Landschap

Klimmuur

De Poort van Constant

Tuinen van West

Animaris Rhinoseros Transport

Stapeling omlaag

Tectona Grandis

De Kost en de Baat

Black Waves

De Kies

Staalmanplein

Mijn Kunst 2018 – CBK Zuidoost

Anastasis / ἀνάστασις – Oude Kerk

DOE IETS

Monument tegen Apartheid en Racisme

Nelson Mandela

Nationaal Monument Slavernijverleden

Portret van Jan Pieterszoon Coen, J.L. Vreugde

Hortus Botanicus

Monument for Martin Luther King

Gloei!

Voor de Bijen

Tussentijd

The Black Archives

Industrieel Monument

Corned Beef

Zonder titel, Man en Schaap

City Cells

Het Zandkasteel en de Amsterdamse Poort

Dolle Mina

Anton de Kom

Yellow Wings

De Lange Glijbaan

Zonder titel (Twee Schuine Naalden)

Mama Aisa

Sequin Monument

Monument Bijlmerramp

Tayouken Piss

Now, Speak!

Ruimtestructuur

Gedenkteken Steven van Dorpel

Graffiti Art in Heesterveld

Untitled (You Don’t Have To Be Here) – De Appel

De Waag

Licht

De Oude Kerk

Het Raam

Het Bankje

De Straatstenen

Het Stoepje

De Toeristengroep

Het Reclamebord

De Brug

Geluid

Lucht

De Oude Kerk

Waag Society

We Should Have a Conversation (2018) – De Appel

Zonder titel (Hildo)

Ode to Mingus; Spire; Menhir Tower

Opgelichte stoeptegels

Lady Solid

11 Rue Simon Crubellier

Primum movens ultimum moriens

Zonder titel

Your life is calling

Feestelijke beelden

De Wachter

White Noise

Brettensuite

Het Wiel

Betonreliëf

Under Heaven 02

WOW Amsterdam

Cascoland

Opstandingskerk

2 U’s naar buiten / 2 U’s naar binnen

Horse Chestnut

Zonder titel

Rembo

Mirage

Constructie met I-balken

Constellatie van klimtorens

wild care, tame neglect – Frankendael Foundation

Fiep van Bodegom

Roos van Rijswijk

Alma Mathijsen

Massih Hutak

Chris Keulemans

Rashid Novaire

Stichting NDSM – werf

Kunstroute Zuidoost

  • permanent
  • toegankelijk

Vijfentwintig jaar geleden stortte hier een vliegtuig neer, op de plek waar nu een kraantje staat, om precies te zijn. Het vliegtuig raakte de flats Klein Kruitberg en Groeneveen, waardoor er 43 mensen om het leven kwamen en vele woningen werden verwoest. Het klinkt misschien als een klein aantal, zulke cijfers over slachtoffers zien we immers dagelijks als je de krant openslaat of het nieuws aanzet. Maar de impact die deze vliegtuigramp had (en nog steeds heeft) op de betrokkenen, is onbeschrijfelijk.

Psychiater Berthold Gersons verzorgde de psychische nazorg voor de betrokkenen en vertelt het volgende verhaal in het tijdschrift Folia: ‘Als ik aan de Bijlmerramp denk komen vele verhalen naar boven, maar één verhaal heeft me altijd heel erg aangegrepen. Een man zit met zijn gezin te eten in de flat tegenover de flats Groeneveen en Kruitberg, waar het vliegtuig crashte. Hij hoort het geluid van het neerkomende vliegtuig, rent naar de andere kant van zijn flat en ziet de vlammenzee waar het vliegtuig is neergestort. De rest van zijn gezin bleef zitten. Hij heeft daar erg veel last van gehad en heeft zelfs PTSS gekregen, terwijl het daarvoor een prima man was. Als je iets meemaakt waar je op geen enkele manier op voorbereid bent, dan komt dat zó hard binnen.’

Dit monument is gemaakt voor deze man en alle andere betrokkenen. Het hart van het werk is ‘de boom die alles zag’. Deze boom overleefde de ramp en de vuurzee zonder een schrammetje en werd spontaan gebruikt als herdenkingsplek. Mensen legden er bloemenkransen, kwamen bij elkaar om samen te rouwen en elkaar te ontmoeten.

Architecten Herman Hertzberger en George Descombes kregen de opdracht een monument te maken, samen met de bewoners. Ook de dochter van Herman Hertzberger, Akelei Hertzberger, was betrokken bij het ontwerpen van het monument en bedacht de mozaïektegels waar je nu op staat.

Tijdens het ontwerpproces werd al snel duidelijk dat de boom het middelpunt zou zijn van het monument. Maar hoe nu verder? Hoe creëer je een herdenkingsplek waar zo veel mensen uit zo veel verschillende culturen en achtergronden zich thuis voelen? Op veel plaatsen in Nederland is het de gewoonte om een monument of een kunstwerk neer te zetten ter herdenking van een gebeurtenis. Maar hier, in de interculturele Bijlmer, hadden weinig mensen behoefte aan zo’n herdenkingsplek. In de flats woonden veel mensen van Surinaamse, Ghanese, Antilliaanse en Turkse afkomst, zij hebben allen verschillende rituelen en manieren van herdenken. Op het informatiebord zijn de verschillende elementen van het monument uitgelegd. Het is een plek waar men elkaar kan ontmoeten, maar zich ook kan terugtrekken. Ergens waar je bloemen kunt achterlaten, maar ook gewoon even kunt rondslenteren.

Meer informatie

Agenda

augustus