Public Art. Amsterdam

Agenda

Figuren en Vuur

Ladders

Krijger

Vruchtbaarheid

Totempaal

Mensen op strand met parasol

Monument voor de Vrede

Aardewerk

Zwerm

Blauwe Boog

Jongen met Haan

Papieren Vliegtuigpijl

Schaapjes

Senza Parole

Vleugelvormen

BOLD TOREN BOUWMATERIALEN

Live tour Schrijvers en de Stad: Rashid Novaire

>> Speciale editie<< Live tour Schrijvers en de Stad: Fiep van Bodegom

Live tour met Schrijvers en de Stad: Alma Mathijsen

Schrijvers en de Stad: Chris Keulemans en Massih Hutak

Schip van Slebos

How to Kill a Tree, Edward Clydesdale Thomson

Walid Siti – Framer Framed

Sunday Seminar Pay Attention Please! curating the city

Officiële opening Pay Attention Please!

Fietstunnel station Amsterdam CS

IJ-boulevard

Spanje Monument 

Twee Beelden

De 7 poorten

De Muur

ADM monument

Noordbeeld

Ontmoetingsplaats

Observatorium

De Ceuvel

Gedenkteken Atatürk

NDSM-Werf

Ferrotopia – Stichting NDSM-werf

The First Turk Immigrant or The Nameless Heroes of The Revolution – Framer Framed

Johann Arens – Findings on Palpation (Extended Matter IV) – P/////AKT

Amsterdam Magisch Centrum Kunst en tegencultuur 1967-1970 – Stedelijk Museum Amsterdam

Strike A Pose – Framer Framed

Monument for the White Cube

Monuments to the Unsung – Framer Framed

GET LOST – art route, diverse kunstenaars

Silent Scream – Framer Framed

Ode aan de Bijlmer – CBK Zuidoost

De Appel

Untitled (You Don’t Have To Be Here) 

Brace for Impact, Node #6

Sami

Wegwerphuisje

Groot Landschap

Klimmuur

De Poort van Constant

Tuinen van West

Animaris Rhinoseros Transport

Stapeling omlaag

Tectona Grandis

De Kost en de Baat

Black Waves

De Kies

Staalmanplein

Mijn Kunst 2018 – CBK Zuidoost

Anastasis / ἀνάστασις – Oude Kerk

DOE IETS

Monument tegen Apartheid en Racisme

Nelson Mandela

Nationaal Monument Slavernijverleden

Portret van Jan Pieterszoon Coen, J.L. Vreugde

Hortus Botanicus

Monument for Martin Luther King

Gloei!

Voor de Bijen

Tussentijd

The Black Archives

Industrieel Monument

Corned Beef

Zonder titel, Man en Schaap

City Cells

Het Zandkasteel en de Amsterdamse Poort

Dolle Mina

Anton de Kom

Yellow Wings

De Lange Glijbaan

Zonder titel (Twee Schuine Naalden)

Mama Aisa

Sequin Monument

Monument Bijlmerramp

Tayouken Piss

Now, Speak!

Ruimtestructuur

Gedenkteken Steven van Dorpel

Graffiti Art in Heesterveld

Untitled (You Don’t Have To Be Here) – De Appel

De Waag

Licht

De Oude Kerk

Het Raam

Het Bankje

De Straatstenen

Het Stoepje

De Toeristengroep

Het Reclamebord

De Brug

Geluid

Lucht

De Oude Kerk

Waag Society

We Should Have a Conversation (2018) – De Appel

Zonder titel (Hildo)

Ode to Mingus; Spire; Menhir Tower

Opgelichte stoeptegels

Lady Solid

11 Rue Simon Crubellier

Primum movens ultimum moriens

Zonder titel

Your life is calling

Feestelijke beelden

De Wachter

White Noise

Brettensuite

Het Wiel

Betonreliëf

Under Heaven 02

WOW Amsterdam

Cascoland

Opstandingskerk

2 U’s naar buiten / 2 U’s naar binnen

Horse Chestnut

Zonder titel

Rembo

Mirage

Constructie met I-balken

Constellatie van klimtorens

wild care, tame neglect – Frankendael Foundation

Fiep van Bodegom

Roos van Rijswijk

Alma Mathijsen

Massih Hutak

Chris Keulemans

Rashid Novaire

Stichting NDSM – werf

Kunstroute Zuidoost

  • permanent
  • toegankelijk

Vaak zijn kunstwerken in de openbare ruimte een aanpassing aan de ruimte. In het geval van Now, Speak! is het juist andersom, de ruimte past zich aan het werk aan. Het olifantenpaadje voegt zich met een kleine boog precies om het werk heen. Uitgesleten door de schoenen en fietsbanden van de drukke stadsmens, die geen tijd heeft om de hele hoek om te gaan en liever zijn eigen weg vindt. Het is een mooi voorbeeld van de spontaniteit van de stad. Hadden de modernistische stedenbouwkundigen van de Bijlmer maar wat meer naar de olifantenpaadjes gekeken, dan hadden ze geweten dat de mens zich niet laat plannen.

Dit werk van Amalia Pica is een verlaten kunstwerk. In 2009 is het geplaatst als onderdeel van de Straat van Sculpturen, maar al snel werd het deels vernield. De stenen microfoon die erop zat is gestolen. Toen de Straat van Sculpturen was afgelopen had de organisatie onvoldoende budget om het werk te onderhouden en werd de gemeente ermee opgezadeld. Maar ook de gemeente kon of wilde het werk niet overnemen, zoals bij Tayouken Piss hier in de buurt wel is gebeurd. Het werk werd niet opgeslagen of gedemonteerd, maar achtergelaten. Dit is overigens een probleem dat veel vaker voorkomt bij kunst in de openbare ruimte. Het is leuk om nieuwe werken te plaatsen, maar wie zorgt ervoor als bewoners, die er dagelijks op uitkijken, zich eraan gehecht hebben?

Nu, bijna tien jaar later, is het een geliefd werk bij buurtbewoners. Zij hebben de gemeente gevraagd om het te adopteren, te herstellen en onderhouden. Voel je vrij om even achter het werk plaats te nemen, je handen te laten rusten op het stenen tafelblad en je diepste zielenroerselen te delen. De kunstenaar heeft deze sculptuur bedoeld als uitnodiging om de unieke stemmen van het volk publiekelijk te laten horen. Het werk staat op een rustige plek zodat zelfs de verlegen spreker zich achter het spreekgestoelte durft te wagen. Een replica van het werk staat in het Museum of Fine Arts in Boston.

Meer informatie

Agenda

augustus