Monuments to the Unsung, Framer Framed, 2018
IJpromenade 2, Amsterdam
23 juni – 1 september 2018
Framer Framed
IJpromenade 2, Amsterdam
Gratis entree
www.framerframed.nl
Op zaterdag 23 juni om 15:00 opent Framer Framed de tentoonstelling Monuments to the Unsung. Drie kunstenaars, Wafae Ahalouch, Suat Ögüt en Walid Siti maakten hiervoor in totaal vier werken in de publieke ruimte van Amsterdam-Noord. Elk vanuit hun eigen perspectief bevragen ze wie er wel en niet zichtbaarheid krijgen in de openbare ruimte. Specifiek richten de kunstenaars zich op de manier waarop monumenten structurele machtsverhoudingen binnen de samenleving weerspiegelen. Zo bevragen ze waarom er vooral voor ‘grote mannen’ monumenten zijn opgericht en voegen daar verhalen aan toe van ondergerepresenteerde groepen. Met hun tijdelijke kunstwerken/monumenten, eigenen ze ieder op eigen wijze ruimte toe voor groepen die minder vanzelfsprekend zichtbaarheid en zeggenschap krijgen in de stad.
OPENING EN RONDLEIDING:
De kunstenaars nemen ons mee in een rondleiding langs de werken in Amsterdam-Noord, gevolgd door drankjes. We beginnen stipt om 15:00 buiten Framer Framed, bij het werk van Suat Ögüt, pal aan de IJ-oever. We eindigen bij het werk van Walid Siti, aan de andere kant van de Tolhuistuin.’
Het werk The First Turk Immigrant or The Nameless Heroes of The Revolution van Suat Ögüt toont negen bronzen bustes van Turkse migranten. Ze vormen een ode aan migranten die Turkije moesten verlaten vanwege hun politieke idealen, en in landen als Nederland als zogenoemde ‘gastarbeider’ aan de slag gingen. Ook Amsterdam-Noord is sinds de jaren 60 een thuis voor veel Turkse (arbeids)migranten. Zij leverden een belangrijke bijdrage aan de industrie van het gebied, alsmede aan het karakter van de stad, maar worden nu naar de periferie gedreven om plaats te maken voor toeristen en rijke ontwikkelaars. Met dit ‘monument’, dat pal aan de Noordelijke IJ-oever komt te staan, eist Ögüt opnieuw ruimte voor hen op.
Zowel Walid Siti als Wafae Ahalouch richten zich in hun werk op de positie van vrouwen in de publieke ruimte. Siti vraagt aandacht voor het feit dat het telkens mannen zijn die herdacht worden, terwijl vrouwen grotendeels onzichtbaar blijven, zowel in de publieke ruimte als in het publieke debat. Zijn Monument to the Unsung, een referentie naar de alom aanwezige ‘monuments for the unknown soldier’, is een eerbetoon aan vrouwen, specifiek Koerdische- en migrantenvrouwen. Het werk Silent Scream van Ahalouch richt zich tot vrouwenstemmen die niet gehoord worden, en de onmacht die dit met zich meebrengt. In een ander werk, Strike a Pose, onderzoekt de kunstenaar hoe het mogelijk is om ruimte en zichtbaarheid op te eisen, ook als je je niet in een machtspositie bevindt.