Public Art. Amsterdam

Schip van Slebos

Fietstunnel station Amsterdam CS

IJ-boulevard

Spanje Monument 

Twee Beelden

De 7 poorten

De Muur

ADM monument

Noordbeeld

Ontmoetingsplaats

Observatorium

De Ceuvel

Gedenkteken Atatürk

NDSM-Werf

De Appel

Brace for Impact, Node #6

Sami

Wegwerphuisje

Groot Landschap

Klimmuur

De Poort van Constant

Tuinen van West

Animaris Rhinoseros Transport

Stapeling omlaag

Tectona Grandis

De Kost en de Baat

Black Waves

De Kies

Staalmanplein

DOE IETS

Monument tegen Apartheid en Racisme

Nelson Mandela

Nationaal Monument Slavernijverleden

Portret van Jan Pieterszoon Coen, J.L. Vreugde

Hortus Botanicus

Monument for Martin Luther King

Gloei!

Voor de Bijen

Tussentijd

The Black Archives

Industrieel Monument

Corned Beef

Zonder titel, Man en Schaap

City Cells

Het Zandkasteel en de Amsterdamse Poort

Dolle Mina

Anton de Kom

Yellow Wings

De Lange Glijbaan

Zonder titel (Twee Schuine Naalden)

Mama Aisa

Sequin Monument

Monument Bijlmerramp

Tayouken Piss

Now, Speak!

Ruimtestructuur

Gedenkteken Steven van Dorpel

Graffiti Art in Heesterveld

De Waag

Licht

De Oude Kerk

Het Raam

Het Bankje

De Straatstenen

Het Stoepje

De Toeristengroep

Het Reclamebord

De Brug

Geluid

Lucht

De Oude Kerk

Waag Society

Zonder titel (Hildo)

Ode to Mingus; Spire; Menhir Tower

Opgelichte stoeptegels

Lady Solid

11 Rue Simon Crubellier

Primum movens ultimum moriens

Zonder titel

Your life is calling

Feestelijke beelden

De Wachter

White Noise

Brettensuite

Het Wiel

Betonreliëf

Under Heaven 02

WOW Amsterdam

Cascoland

Opstandingskerk

2 U’s naar buiten / 2 U’s naar binnen

Horse Chestnut

Zonder titel

Rembo

Mirage

Constructie met I-balken

Constellatie van klimtorens

Fiep van Bodegom

Roos van Rijswijk

Alma Mathijsen

Massih Hutak

Chris Keulemans

Rashid Novaire

FacebookTwitter

Een concrete lijn langs buitenkunst in Amsterdam-West

Een ringweg vertaalt naar het Engels als beltway, een riem die als een weg om de stad zit. Het is een twijfelachtige vertaling aangezien een riem verstelbaar is, een prettige eigenschap wanneer een stad uitdijt. De A10 kan niet versteld worden, al was dat voor een wijk als Bos en Lommer een uitkomst geweest: de ring snijdt het gebied in twee delen. Typisch genoeg ligt het stadsdeelkantoor van Amsterdam-West over de ring heen, waar de auto’s onderdoor razen. Het stadsdeelkantoor is zo een onpartijdig gebouw dat geen onderscheid maakt tussen binnen of buiten de ring.

Eind jaren ‘20 voorzag onder anderen stedenbouwkundige Cornelis van Eesteren een enorme groei van Amsterdam, wat resulteerde in het Algemeen Uitbreidingsplan van 1935. In de jaren ‘30 werd aan de bouw van Bos en Lommer begonnen en pas tegen het einde van de jaren ‘50, onderbroken door de oorlog, zou het worden gerealiseerd. De stad groeide uit tot een metropool en had dringend een ringweg nodig. In 1962 werd aan de bouw begonnen van wat later de A10 zou worden.

In deze route zal de ring diverse malen worden gekruist. Er worden kunstwerken aangedaan die net binnen, buiten of zelfs onder de ring liggen. Dat is ook zoiets: ligt iets ergens buiten, dan suggereert dat iets wat buiten de boot valt, niet binnen het speelveld is. In deze route is dat geenszins het geval, wat ook te ervaren is aan het einde van de route, bij de Sloterplas. Hier tref je het Van Eesterenmuseum, omringd door licht, lucht en ruimte.

Ik heb als gids mijn persoonlijke blik over een reeks buitenkunstwerken laten gaan. Naast de permanente buitenkunst aan beide zijden van de ring concentreer ik me ook op communityprojecten die meer dan alleen kleur geven aan Amsterdam-West. Bij elke stop zul je zien: zet één stap opzij en er ontstaat een nieuwe kijk. Ik raad iedereen van harte aan dit te doen.

Agenda

december