Public Art. Amsterdam

BOLD TOREN BOUWMATERIALEN

Live tour Schrijvers en de Stad: Rashid Novaire

>> Speciale editie<< Live tour Schrijvers en de Stad: Fiep van Bodegom

Live tour met Schrijvers en de Stad: Alma Mathijsen

Schrijvers en de Stad: Chris Keulemans en Massih Hutak

Schip van Slebos

How to Kill a Tree, Edward Clydesdale Thomson

Walid Siti – Framer Framed

Sunday Seminar Pay Attention Please! curating the city

Officiële opening Pay Attention Please!

Fietstunnel station Amsterdam CS

IJ-boulevard

Spanje Monument 

Twee Beelden

De 7 poorten

De Muur

ADM monument

Noordbeeld

Ontmoetingsplaats

Observatorium

De Ceuvel

Gedenkteken Atatürk

NDSM-Werf

Ferrotopia – Stichting NDSM-werf

The First Turk Immigrant or The Nameless Heroes of The Revolution – Framer Framed

Johann Arens – Findings on Palpation (Extended Matter IV) – P/////AKT

Amsterdam Magisch Centrum Kunst en tegencultuur 1967-1970 – Stedelijk Museum Amsterdam

Strike A Pose – Framer Framed

Monument for the White Cube

Monuments to the Unsung – Framer Framed

GET LOST – art route, diverse kunstenaars

Silent Scream – Framer Framed

Ode aan de Bijlmer – CBK Zuidoost

De Appel

Untitled (You Don’t Have To Be Here) 

Brace for Impact, Node #6

Sami

Wegwerphuisje

Groot Landschap

Klimmuur

De Poort van Constant

Tuinen van West

Animaris Rhinoseros Transport

Stapeling omlaag

Tectona Grandis

De Kost en de Baat

Black Waves

De Kies

Staalmanplein

Mijn Kunst 2018 – CBK Zuidoost

Anastasis / ἀνάστασις – Oude Kerk

DOE IETS

Monument tegen Apartheid en Racisme

Nelson Mandela

Nationaal Monument Slavernijverleden

Portret van Jan Pieterszoon Coen, J.L. Vreugde

Hortus Botanicus

Monument for Martin Luther King

Gloei!

Voor de Bijen

Tussentijd

The Black Archives

Industrieel Monument

Corned Beef

Zonder titel, Man en Schaap

City Cells

Het Zandkasteel en de Amsterdamse Poort

Dolle Mina

Anton de Kom

Yellow Wings

De Lange Glijbaan

Zonder titel (Twee Schuine Naalden)

Mama Aisa

Sequin Monument

Monument Bijlmerramp

Tayouken Piss

Now, Speak!

Ruimtestructuur

Gedenkteken Steven van Dorpel

Graffiti Art in Heesterveld

Untitled (You Don’t Have To Be Here) – De Appel

De Waag

Licht

De Oude Kerk

Het Raam

Het Bankje

De Straatstenen

Het Stoepje

De Toeristengroep

Het Reclamebord

De Brug

Geluid

Lucht

De Oude Kerk

Waag Society

We Should Have a Conversation (2018) – De Appel

Zonder titel (Hildo)

Ode to Mingus; Spire; Menhir Tower

Opgelichte stoeptegels

Lady Solid

11 Rue Simon Crubellier

Primum movens ultimum moriens

Zonder titel

Your life is calling

Feestelijke beelden

De Wachter

White Noise

Brettensuite

Het Wiel

Betonreliëf

Under Heaven 02

WOW Amsterdam

Cascoland

Opstandingskerk

2 U’s naar buiten / 2 U’s naar binnen

Horse Chestnut

Zonder titel

Rembo

Mirage

Constructie met I-balken

Constellatie van klimtorens

wild care, tame neglect – Frankendael Foundation

Fiep van Bodegom

Roos van Rijswijk

Alma Mathijsen

Massih Hutak

Chris Keulemans

Rashid Novaire

FacebookTwitter
  • permanent
  • toegankelijk

Kunst als doel of als middel?

In 2014 schreef journalist en onderzoeker Roel Griffioen in het Belgische tijdschrift Rekto:verso over ‘kunst als glijmiddel’ in achterstandswijken. Hij besteedde in dit artikel extra aandacht aan de Kolenkitbuurt, de wijk die een kleine tien jaar geleden nog werd uitgeroepen tot de slechtste buurt van Nederland.

In de Kolenkitbuurt zijn verschillende initiatieven te vinden die met kunst en cultuur de leefbaarheid van een relatief kleine buurt willen verbeteren. WOW Amsterdam aan de Wiltzanghlaan hoort daarbij, de voormalige Bookstore Foundation en ook Cascoland, onder leiding van Roel Schoenmakers en Fiona de Bell.

Cascoland is een veelzijdig project waarbij veel met buurtbewoners wordt samengewerkt. Dit gebeurt in de vorm van een stadstuin, een logeerhuis en een flexwerkplaats. In het verleden zijn er tal van pop-upprojecten georganiseerd, zoals een schaatsbaan, een barbecue-eiland en een kippenhok.

In het artikel van Griffioen was de belangrijkste vraag wat de rol van kunst in achterstandswijken is. Is het een doel of een middel? Want iedereen weet dat, zodra de broedplaatsen hun diensten hebben bewezen, de projectontwikkelaars op de stoep staan om met miljoenen te smijten en de wijk te afficheren als ‘de nieuwste hippe Berlijnse buurt’, de broedplaatsen mogen inpakken om hun plek op te geven aan yuppen.

Natuurlijk zijn er problemen met de projecten van Cascoland. Op microniveau is dat bijvoorbeeld de stadstuin, die door sommige bewoners wordt gebruikt om in hun eigen levensonderhoud te voorzien. De gewassen met het meeste gewicht krijgen voorrang, want die leveren het meest op. Kijk je naar het grotere plaatje, dan is de Kolenkitbuurt als opkomende wijk een gevaar voor zichzelf. Kinderen die het huis uitgaan en op zichzelf willen wonen kunnen geen betaalbare plek in de buurt vinden. Het karakter van de wijk lijkt ten prooi te vallen aan gentrificatie.

In de ‘huiskamer’ van Cascoland is een kartonnen maquette te zien van het gebouw Rhapsody in Amsterdam-West. Samen met de ontwikkelaar en de architect heeft Cascoland het voor elkaar gekregen dat de appartementen betaalbaar blijven, zodat jonge starters in hun eigen buurt kunnen blijven wonen. Ook het door Cascoland gestarte logeerhuis wordt onderdeel van dit complex.

Wat Cascoland bijzonder maakt is het zelfbewuste karakter van oprichters Roel Schoenmakers en Fiona de Bell, en de schare onderzoekers en vrijwilligers die aan het project meewerken. Ze weten dat ze bijdragen aan de vernieuwing van de stad en dat ze een schakel zijn in het gentrificatieproces, maar daar leggen ze zich niet bij neer. Liever maken ze een nieuwe schakel, eentje die onmisbaar is en nog meer doet voor belangen van de buurt.

Meer informatie

http://cascoland.com EN Griffioen, Roel (2014) De creatieve klasse als vreemdelingenlegioen, www.rektoverso.be. URL bezocht op 25 mei 2018. https://www.rektoverso.be/artikel/de-creatieve-klasse-als-vreemdelingenlegioen

Agenda

mei