Public Art. Amsterdam

BOLD TOREN BOUWMATERIALEN

Live tour Schrijvers en de Stad: Rashid Novaire

>> Speciale editie<< Live tour Schrijvers en de Stad: Fiep van Bodegom

Live tour met Schrijvers en de Stad: Alma Mathijsen

Schrijvers en de Stad: Chris Keulemans en Massih Hutak

Schip van Slebos

How to Kill a Tree, Edward Clydesdale Thomson

Walid Siti – Framer Framed

Sunday Seminar Pay Attention Please! curating the city

Officiële opening Pay Attention Please!

Fietstunnel station Amsterdam CS

IJ-boulevard

Spanje Monument 

Twee Beelden

De 7 poorten

De Muur

ADM monument

Noordbeeld

Ontmoetingsplaats

Observatorium

De Ceuvel

Gedenkteken Atatürk

NDSM-Werf

Ferrotopia – Stichting NDSM-werf

The First Turk Immigrant or The Nameless Heroes of The Revolution – Framer Framed

Johann Arens – Findings on Palpation (Extended Matter IV) – P/////AKT

Amsterdam Magisch Centrum Kunst en tegencultuur 1967-1970 – Stedelijk Museum Amsterdam

Strike A Pose – Framer Framed

Monument for the White Cube

Monuments to the Unsung – Framer Framed

GET LOST – art route, diverse kunstenaars

Silent Scream – Framer Framed

Ode aan de Bijlmer – CBK Zuidoost

De Appel

Untitled (You Don’t Have To Be Here) 

Brace for Impact, Node #6

Sami

Wegwerphuisje

Groot Landschap

Klimmuur

De Poort van Constant

Tuinen van West

Animaris Rhinoseros Transport

Stapeling omlaag

Tectona Grandis

De Kost en de Baat

Black Waves

De Kies

Staalmanplein

Mijn Kunst 2018 – CBK Zuidoost

Anastasis / ἀνάστασις – Oude Kerk

DOE IETS

Monument tegen Apartheid en Racisme

Nelson Mandela

Nationaal Monument Slavernijverleden

Portret van Jan Pieterszoon Coen, J.L. Vreugde

Hortus Botanicus

Monument for Martin Luther King

Gloei!

Voor de Bijen

Tussentijd

The Black Archives

Industrieel Monument

Corned Beef

Zonder titel, Man en Schaap

City Cells

Het Zandkasteel en de Amsterdamse Poort

Dolle Mina

Anton de Kom

Yellow Wings

De Lange Glijbaan

Zonder titel (Twee Schuine Naalden)

Mama Aisa

Sequin Monument

Monument Bijlmerramp

Tayouken Piss

Now, Speak!

Ruimtestructuur

Gedenkteken Steven van Dorpel

Graffiti Art in Heesterveld

Untitled (You Don’t Have To Be Here) – De Appel

De Waag

Licht

De Oude Kerk

Het Raam

Het Bankje

De Straatstenen

Het Stoepje

De Toeristengroep

Het Reclamebord

De Brug

Geluid

Lucht

De Oude Kerk

Waag Society

We Should Have a Conversation (2018) – De Appel

Zonder titel (Hildo)

Ode to Mingus; Spire; Menhir Tower

Opgelichte stoeptegels

Lady Solid

11 Rue Simon Crubellier

Primum movens ultimum moriens

Zonder titel

Your life is calling

Feestelijke beelden

De Wachter

White Noise

Brettensuite

Het Wiel

Betonreliëf

Under Heaven 02

WOW Amsterdam

Cascoland

Opstandingskerk

2 U’s naar buiten / 2 U’s naar binnen

Horse Chestnut

Zonder titel

Rembo

Mirage

Constructie met I-balken

Constellatie van klimtorens

wild care, tame neglect – Frankendael Foundation

Fiep van Bodegom

Roos van Rijswijk

Alma Mathijsen

Massih Hutak

Chris Keulemans

Rashid Novaire

FacebookTwitter
  • permanent
  • toegankelijk

Een wiel moet draaien en geld moet rollen

Jeroen Henneman, de kunstenaar van Het Wiel, is geboren in Haarlem en woonachtig in Amsterdam. Wanneer hij met zijn auto zijn geboortegrond opzoekt is het niet ondenkbaar dat hij over de A10 langs het belastingkantoor rijdt, waarop zijn kunstwerk is geplaatst. Hij kan dan, achter het stuur, een blik op zijn eigen werk werpen, even maar, want de weg vraagt om aandacht. Eventjes is genoeg tijd om het perfect vormgegeven minimale ontwerp te zien. Een negen meter hoog draadmodel van een schijf met een as. Het perspectief heeft de kunstenaar gekozen, de hoek bepaalt de kijker zelf.

Hier op de grond, met het hoofd in de nek is er meer tijd om goed naar het ontwerp te kijken. Recht onder het middelpunt van Het Wiel lijkt het belastingkantoor een vouw in het glas en staal te hebben, alsof het gebouw zelf een brief wil zijn die uit een blauwe envelop is gekomen. Door dit middelpunt van Het Wiel en de vouw in het gebouw zijn de twee objecten sterker met elkaar verbonden dan je op het eerste gezicht zou zeggen.

Er is ook geprobeerd een andere verbinding te leggen tussen het werk en het belastingkantoor. Begin jaren ‘90 maakte Henneman een reeks lijntekeningen van staal die hij verzamelde onder de naam Staande tekeningen. Hij heeft ze uitgevoerd als leeslamp, twee bakstenen, pen en papier, een kartonnen doos, en ook meerdere wielen. Sommige van deze wielen staan scheef, steunend op de as als een uitgedraaide tol. Andere staan rechtop en hebben een bandenprofiel alsof ze losgekomen zijn van een crossfiets. Henneman spreekt bij deze ontwerpen duidelijk over wielen, maar sinds 1996, het jaar dat het werk op het belastingkantoor is geplaatst, lijken de opdrachtgevers er een munt in te zien die op zijn kant is geplaatst. Het is onduidelijk of de kunstenaar het eens is met deze interpretatie, maar geef hem eens ongelijk. Ook bij hem moet geld rollen.

Meer informatie

Henneman, Jeroen (1991) Werken op papier – objecten. Roermond: Galerie Wansink

Agenda

mei