Public Art. Amsterdam

BOLD TOREN BOUWMATERIALEN

Live tour Schrijvers en de Stad: Rashid Novaire

>> Speciale editie<< Live tour Schrijvers en de Stad: Fiep van Bodegom

Live tour met Schrijvers en de Stad: Alma Mathijsen

Schrijvers en de Stad: Chris Keulemans en Massih Hutak

Schip van Slebos

How to Kill a Tree, Edward Clydesdale Thomson

Walid Siti – Framer Framed

Sunday Seminar Pay Attention Please! curating the city

Officiële opening Pay Attention Please!

Fietstunnel station Amsterdam CS

IJ-boulevard

Spanje Monument 

Twee Beelden

De 7 poorten

De Muur

ADM monument

Noordbeeld

Ontmoetingsplaats

Observatorium

De Ceuvel

Gedenkteken Atatürk

NDSM-Werf

Ferrotopia – Stichting NDSM-werf

The First Turk Immigrant or The Nameless Heroes of The Revolution – Framer Framed

Johann Arens – Findings on Palpation (Extended Matter IV) – P/////AKT

Amsterdam Magisch Centrum Kunst en tegencultuur 1967-1970 – Stedelijk Museum Amsterdam

Strike A Pose – Framer Framed

Monument for the White Cube

Monuments to the Unsung – Framer Framed

GET LOST – art route, diverse kunstenaars

Silent Scream – Framer Framed

Ode aan de Bijlmer – CBK Zuidoost

De Appel

Untitled (You Don’t Have To Be Here) 

Brace for Impact, Node #6

Sami

Wegwerphuisje

Groot Landschap

Klimmuur

De Poort van Constant

Tuinen van West

Animaris Rhinoseros Transport

Stapeling omlaag

Tectona Grandis

De Kost en de Baat

Black Waves

De Kies

Staalmanplein

Mijn Kunst 2018 – CBK Zuidoost

Anastasis / ἀνάστασις – Oude Kerk

DOE IETS

Monument tegen Apartheid en Racisme

Nelson Mandela

Nationaal Monument Slavernijverleden

Portret van Jan Pieterszoon Coen, J.L. Vreugde

Hortus Botanicus

Monument for Martin Luther King

Gloei!

Voor de Bijen

Tussentijd

The Black Archives

Industrieel Monument

Corned Beef

Zonder titel, Man en Schaap

City Cells

Het Zandkasteel en de Amsterdamse Poort

Dolle Mina

Anton de Kom

Yellow Wings

De Lange Glijbaan

Zonder titel (Twee Schuine Naalden)

Mama Aisa

Sequin Monument

Monument Bijlmerramp

Tayouken Piss

Now, Speak!

Ruimtestructuur

Gedenkteken Steven van Dorpel

Graffiti Art in Heesterveld

Untitled (You Don’t Have To Be Here) – De Appel

De Waag

Licht

De Oude Kerk

Het Raam

Het Bankje

De Straatstenen

Het Stoepje

De Toeristengroep

Het Reclamebord

De Brug

Geluid

Lucht

De Oude Kerk

Waag Society

We Should Have a Conversation (2018) – De Appel

Zonder titel (Hildo)

Ode to Mingus; Spire; Menhir Tower

Opgelichte stoeptegels

Lady Solid

11 Rue Simon Crubellier

Primum movens ultimum moriens

Zonder titel

Your life is calling

Feestelijke beelden

De Wachter

White Noise

Brettensuite

Het Wiel

Betonreliëf

Under Heaven 02

WOW Amsterdam

Cascoland

Opstandingskerk

2 U’s naar buiten / 2 U’s naar binnen

Horse Chestnut

Zonder titel

Rembo

Mirage

Constructie met I-balken

Constellatie van klimtorens

wild care, tame neglect – Frankendael Foundation

Fiep van Bodegom

Roos van Rijswijk

Alma Mathijsen

Massih Hutak

Chris Keulemans

Rashid Novaire

FacebookTwitter
  • permanent
  • toegankelijk

Het rechthoekige en rechtlijnige om niet uit de band te springen

In 1902 verscheen het boek Nederlandsche spreekwoorden, spreekwijzen, uitdrukkingen en gezegden, geordend en samengesteld door Frederik August Stoett. Alle spreekwoorden die hij kon vinden bundelde hij met een oplopend nummer. Bij 155 staat: ‘Uit den band springen’. Dit refereert naar een ton, waarbij de ijzeren ringen die eromheen zitten, ook wel banden genoemd, losspringen.

Deze uitdrukking komt langs tijdens een interview in Ons Erfdeel met de constructivistische beeldhouwer André Volten. Wanneer hem gevraagd wordt naar zijn werkwijze komt zijn emotionele en intuïtieve benadering van het materiaal ter sprake. Op de vraag waarom hij beeldhouwkunst op een mathematische manier aanpakt antwoordt hij: ‘Ik heb het rechthoekige en rechtlijnige nodig om niet uit de band te springen.’

Het maakproces creëert zo een evenwicht met de maker. Maar ook binnen het werk zelf is de balans tussen de elementen een belangrijk thema. De driedelige ijzerconstructie Constructie met I-balken stond jarenlang op het Museumplein naast het Stedelijk Museum. Omdat het werk moest worden verplaatst heeft de gemeente samen met de kunstenaar deze plek uitgekozen.

Het werk wordt gezien als een van de kroonstukken van de constructivistische beeldhouwkunst in Nederland. Daarom stelde het Amsterdams Fonds voor de Kunst eind vorige eeuw aan Volten voor het werk op een prijzig marmeren voetstuk te plaatsen. Er bleek een prijskaartje aan te hangen van 70.000 gulden. Volten zelf vond dat een ‘zinloze verspilling’, wat illustreert dat hij ook hier niet uit de band springt. Wat Volten eveneens siert: zijn tegenvoorstel was om Groot landschap van zijn collega Wessel Couzijn op te knappen, gelegen aan de overkant van de Sloterplas.

Meer informatie

Boyens, José (2001) ‘André Volten en de muziek van de ruimte’. In: Ons Erfdeel, jaargang 44 nummer 5, Stichting Ons Erfdeel, Rekkem / Raamsdonksveer, pp 740-748.

Agenda

mei