Public Art. Amsterdam

BOLD TOREN BOUWMATERIALEN

Live tour Schrijvers en de Stad: Rashid Novaire

>> Speciale editie<< Live tour Schrijvers en de Stad: Fiep van Bodegom

Live tour met Schrijvers en de Stad: Alma Mathijsen

Schrijvers en de Stad: Chris Keulemans en Massih Hutak

Schip van Slebos

How to Kill a Tree, Edward Clydesdale Thomson

Walid Siti – Framer Framed

Sunday Seminar Pay Attention Please! curating the city

Officiële opening Pay Attention Please!

Fietstunnel station Amsterdam CS

IJ-boulevard

Spanje Monument 

Twee Beelden

De 7 poorten

De Muur

ADM monument

Noordbeeld

Ontmoetingsplaats

Observatorium

De Ceuvel

Gedenkteken Atatürk

NDSM-Werf

Ferrotopia – Stichting NDSM-werf

The First Turk Immigrant or The Nameless Heroes of The Revolution – Framer Framed

Johann Arens – Findings on Palpation (Extended Matter IV) – P/////AKT

Amsterdam Magisch Centrum Kunst en tegencultuur 1967-1970 – Stedelijk Museum Amsterdam

Strike A Pose – Framer Framed

Monument for the White Cube

Monuments to the Unsung – Framer Framed

GET LOST – art route, diverse kunstenaars

Silent Scream – Framer Framed

Ode aan de Bijlmer – CBK Zuidoost

De Appel

Untitled (You Don’t Have To Be Here) 

Brace for Impact, Node #6

Sami

Wegwerphuisje

Groot Landschap

Klimmuur

De Poort van Constant

Tuinen van West

Animaris Rhinoseros Transport

Stapeling omlaag

Tectona Grandis

De Kost en de Baat

Black Waves

De Kies

Staalmanplein

Mijn Kunst 2018 – CBK Zuidoost

Anastasis / ἀνάστασις – Oude Kerk

DOE IETS

Monument tegen Apartheid en Racisme

Nelson Mandela

Nationaal Monument Slavernijverleden

Portret van Jan Pieterszoon Coen, J.L. Vreugde

Hortus Botanicus

Monument for Martin Luther King

Gloei!

Voor de Bijen

Tussentijd

The Black Archives

Industrieel Monument

Corned Beef

Zonder titel, Man en Schaap

City Cells

Het Zandkasteel en de Amsterdamse Poort

Dolle Mina

Anton de Kom

Yellow Wings

De Lange Glijbaan

Zonder titel (Twee Schuine Naalden)

Mama Aisa

Sequin Monument

Monument Bijlmerramp

Tayouken Piss

Now, Speak!

Ruimtestructuur

Gedenkteken Steven van Dorpel

Graffiti Art in Heesterveld

Untitled (You Don’t Have To Be Here) – De Appel

De Waag

Licht

De Oude Kerk

Het Raam

Het Bankje

De Straatstenen

Het Stoepje

De Toeristengroep

Het Reclamebord

De Brug

Geluid

Lucht

De Oude Kerk

Waag Society

We Should Have a Conversation (2018) – De Appel

Zonder titel (Hildo)

Ode to Mingus; Spire; Menhir Tower

Opgelichte stoeptegels

Lady Solid

11 Rue Simon Crubellier

Primum movens ultimum moriens

Zonder titel

Your life is calling

Feestelijke beelden

De Wachter

White Noise

Brettensuite

Het Wiel

Betonreliëf

Under Heaven 02

WOW Amsterdam

Cascoland

Opstandingskerk

2 U’s naar buiten / 2 U’s naar binnen

Horse Chestnut

Zonder titel

Rembo

Mirage

Constructie met I-balken

Constellatie van klimtorens

wild care, tame neglect – Frankendael Foundation

Fiep van Bodegom

Roos van Rijswijk

Alma Mathijsen

Massih Hutak

Chris Keulemans

Rashid Novaire

FacebookTwitter
  • permanent
  • toegankelijk

Aldo van Eyck voedt met zijn abstracties de verbeelding

Tot net na de oorlog was het in Amsterdam doodnormaal dat een kind alleen in een speeltuin mocht spelen als het er lid van was. Speeltoestellen bestonden wel in Amsterdam, maar stonden vaak in een besloten binnentuin. Stedenbouwkundige Jakoba Mulder zag dit probleem en gaf architect Aldo van Eyck de opdracht om voor iedere buurt in Amsterdam een kleine openbare speelplaats te maken.

Van Eyck, groot voorstander van een speelse stad, had de missie om een speelplaats te ontwerpen waar ouders en kinderen zich prettig konden voelen. Een belangrijk element daarbij was de vrijstaande positie van de verschillende speeltoestellen, die toch op een losse manier met elkaar verbonden zijn – een slimme manier om eindeloos te kunnen variëren.

In het Van Eesteren Museum zijn Van Eycks schetsen te zien van plattegronden waarop zandbakken, duikelrekjes en klimkoepels schematisch zijn weergegeven. Een aanzicht dat in de verte doet denken aan een schilderij van Mondriaan. Het minimale ontwerp van de toestellen moest bovendien kinderen prikkelen om van bijvoorbeeld de klimkoepel een hut, ruimteschip of iglo te maken. Er moest worden nagedacht, de verbeelding moest de vrije loop krijgen en andere kinderen zouden in het spel worden betrokken. Zo voedt de abstractie de sociale omgang.

Behalve gedetailleerde informatie over de visie van Van Eyck gaat het in het Van Eesteren Museum natuurlijk over de naamgever. Het cultuurhistorisch erfgoed van stedenbouwkundige Cornelis van Eesteren wordt er letterlijk en figuurlijk in kaart gebracht. In Amsterdam zijn zijn wapenfeiten het meest invoelbaar in Nieuw-West, Buitenveldert en delen van Amsterdam-Noord. Hier ervaar je licht, lucht en ruimte, het principe van het Nieuwe Bouwen. Het is daarom ook aan te raden om de website van het museum te raadplegen voor een van de rondleidingen die worden georganiseerd door het Nieuw-West van Van Eesteren.

Het museum is momenteel bezig om met behulp van crowdfunding een groot klimtoestel van Van Eyck voor de deur te kunnen plaatsen. Het heeft iets aparts, volwassenen die een object koesteren dat voor kinderen bedoeld is. Het gebeurt met antieke Barbies die niet uit de verpakking zijn geweest en met zeldzame stripboeken die nooit uit het cellofaan zijn gehaald. Het klimrek staat op het moment van schrijven op een speelpleintje op de Stoomgemaalstraat in Osdorp. Het pleintje moet gerenoveerd worden en voor het werk van Van Eyck is geen plek meer.

Wanneer de crowdfundingactie slaagt en het rek naast het museum staat, dan krijgt het klimrek een illustratieve functie. Mensen kijken ernaar terwijl ze er over onderwezen worden, zoals deze tekst nu doet. Zullen we deze route laten voor wat hij is en gaan spelen?

Meer informatie

Bergen, Marina van den (2002) De speelplaatsen van Aldo van Eyck, www.archined.nl. URL bezocht op 25 mei 2018.
https://www.archined.nl/2002/06/de-speelplaatsen-van-aldo-van-eyck

 

Agenda

mei