Public Art. Amsterdam

Agenda

Ontmoetingsplaats 21ste eeuw

Figuren en Vuur

Ladders

Krijger

Vruchtbaarheid

Totempaal

Mensen op strand met parasol

Monument voor de Vrede

Aardewerk

Zwerm

Blauwe Boog

Jongen met Haan

Papieren Vliegtuigpijl

Schaapjes

Senza Parole

Vleugelvormen

Zonder moeite niets (Het Sieraad)

Herdenkingsmonument voor slachtoffers Tweede Wereldoorlog

De Wending 666/999

Vriendschapsbanden

Boegbeeld

Ankh

Het Molecularium

Vierwindstrekenbrug

Zonder titel (hekwerk poort)

Home is where the heart is: de potkachel

Kunstverkeersborden

Ballonnen

Silhouetten

Muurschildering 50 jaar Molenwijk

Woezels

Flyways

Ontmoetingsplaats

Zilveren Manen

Poort van Nieuwendam

BOLD TOREN BOUWMATERIALEN

Live tour Schrijvers en de Stad: Rashid Novaire

>> Speciale editie<< Live tour Schrijvers en de Stad: Fiep van Bodegom

Live tour met Schrijvers en de Stad: Alma Mathijsen

Schrijvers en de Stad: Chris Keulemans en Massih Hutak

Schip van Slebos

How to Kill a Tree, Edward Clydesdale Thomson

Walid Siti – Framer Framed

Sunday Seminar Pay Attention Please! curating the city

Officiële opening Pay Attention Please!

Fietstunnel station Amsterdam CS

IJ-boulevard

Spanje Monument 

Twee Beelden

De 7 poorten

De Muur

ADM monument

Noordbeeld

Ontmoetingsplaats

Observatorium

De Ceuvel

Gedenkteken Atatürk

NDSM-Werf

Ferrotopia – Stichting NDSM-werf

The First Turk Immigrant or The Nameless Heroes of The Revolution – Framer Framed

Johann Arens – Findings on Palpation (Extended Matter IV) – P/////AKT

Amsterdam Magisch Centrum Kunst en tegencultuur 1967-1970 – Stedelijk Museum Amsterdam

Strike A Pose – Framer Framed

Monument for the White Cube

Monuments to the Unsung – Framer Framed

GET LOST – art route, diverse kunstenaars

Silent Scream – Framer Framed

Ode aan de Bijlmer – CBK Zuidoost

De Appel

Untitled (You Don’t Have To Be Here) 

Brace for Impact, Node #6

Sami

Wegwerphuisje

Groot Landschap

Klimmuur

De Poort van Constant

Tuinen van West

Animaris Rhinoseros Transport

Stapeling omlaag

Tectona Grandis

De Kost en de Baat

Black Waves

De Kies

Staalmanplein

Mijn Kunst 2018 – CBK Zuidoost

Anastasis / ἀνάστασις – Oude Kerk

DOE IETS

Monument tegen Apartheid en Racisme

Nelson Mandela

Nationaal Monument Slavernijverleden

Portret van Jan Pieterszoon Coen, J.L. Vreugde

Hortus Botanicus

Monument for Martin Luther King

Gloei!

Voor de Bijen

Tussentijd

The Black Archives

Industrieel Monument

Corned Beef

Zonder titel, Man en Schaap

City Cells

Het Zandkasteel en de Amsterdamse Poort

Dolle Mina

Anton de Kom

Yellow Wings

De Lange Glijbaan

Zonder titel (Twee Schuine Naalden)

Mama Aisa

Sequin Monument

Monument Bijlmerramp

Tayouken Piss

Now, Speak!

Ruimtestructuur

Gedenkteken Steven van Dorpel

Graffiti Art in Heesterveld

Untitled (You Don’t Have To Be Here) – De Appel

De Waag

Licht

De Oude Kerk

Het Raam

Het Bankje

De Straatstenen

Het Stoepje

De Toeristengroep

Het Reclamebord

De Brug

Geluid

Lucht

De Oude Kerk

Waag Society

We Should Have a Conversation (2018) – De Appel

Zonder titel (Hildo)

Ode to Mingus; Spire; Menhir Tower

Opgelichte stoeptegels

Lady Solid

11 Rue Simon Crubellier

Primum movens ultimum moriens

Zonder titel

Your life is calling

Feestelijke beelden

De Wachter

White Noise

Brettensuite

Het Wiel

Betonreliëf

Under Heaven 02

WOW Amsterdam

Cascoland

Opstandingskerk

2 U’s naar buiten / 2 U’s naar binnen

Horse Chestnut

Zonder titel

Rembo

Mirage

Constructie met I-balken

Constellatie van klimtorens

wild care, tame neglect – Frankendael Foundation

Fiep van Bodegom

Roos van Rijswijk

Alma Mathijsen

Massih Hutak

Chris Keulemans

Rashid Novaire

Stichting NDSM – werf

Kunstroute Osdorp

  • permanent
  • toegankelijk

Een blik op het graf van beeldhouwer Gerrit Bolhuis (1907 – 1975) zegt meer dan duizend woorden. Naast het graf staat namelijk een klein beeldje van een kind en een lammetje. Het kind staat speels met de armen omhoog en de benen wijd genoeg zodat het lammetje geknield tussen zijn benen past. Dit beeldje is typisch voor het werk van Bolhuis omdat mensen samen met dieren – en in het bijzonder kinderen en schapen – een belangrijk deel van zijn oeuvre bepalen. In Amsterdam alleen al herbergt het Oosterpark de Bokkenrijder (1957) en bij de Botteskerksingel staat het ‘Schaap met 5 poten’ (1969).

Waar in het Oosterpark bij de Bokkenrijder het kind nog onderdeel is van het beeldhouwwerk, moeten de ‘Schaapjes’ in Osdorp het zonder een menselijke compagnon stellen. Het werk van Bolhuis is in 1966 op het centrale deel van het toentertijd spiksplinternieuwe winkelcentrum Osdorpplein geplaatst. Het is alsof Bolhuis al wist wat de reactie van spelende kinderen op zijn schapen zouden zijn. Generaties kinderen springen nu al ruim een halve eeuw net als de schaapjes over het muurtje heen terwijl hun ouders met volle tassen vol boodschappen vanaf een eindje toekijken. Dat die schaapjes al zo lang dienst doen als speelkameraadjes, is goed te zien. Het brons is flink opgepoetst door de kinderhandjes die de oren beetpakken terwijl ze met hun billetjes even op de bronzen vacht zitten.

Deze hele kudde schapen oogt vrolijk, alsof ze na een lange winter dartelend de wei in springen. Maar kijk je beter, dan lijken er drie soorten schapen mee te lopen. Het schaap dat als eerste over het muurtje (of de dam) is, de schapen die het eerste schaap over het muurtje volgen en het laatste schaap dat de meute niet kan bijbenen en tot overmaat van ramp door de hoeven is gegaan. Dat laatste schaapje brengt dit kunstwerk in balans. Alsof Bolhuis wil zeggen: let goed op elkaar.

Een jaar geleden besloot Stadsdeel Osdorp dat het tijd was voor een enquête omdat de naam Osdorpplein niet goed de lading dekte; Osdorpplein bestaat eigenlijk uit twee winkelstraten die uitmonden op het ‘echte’ plein. De alternatieve naam ‘Osdorpplaza’ eindigde op de tweede plek. Een overweldigende meerderheid koos tegen de verwachting van het Stadsdeel in voor het behoud van de naam ‘Osdorpplein’. Het stadsdeel kan zich de moeite en het geld besparen met een enquête over de populariteit van de schapen van Bolhuis. Zien ze er dof uit, dan zijn ze afgedankt door de kinderen, wanneer ze glimmen weet je dat ze geliefd zijn.

Beluister ook de podcastaflevering over dit kunstwerk, en laat je meeslepen door de boeiende verhalen achter de werken van kunstroute Osdorp. In de podcast luister je naar gesprekken tussen schrijver en onderzoeker van deze route, Willem Sjoerd van Vliet, en kunsthistoricus Sietske Roorda.

Agenda

october