Public Art. Amsterdam

Agenda

Ontmoetingsplaats 21ste eeuw

Figuren en Vuur

Ladders

Krijger

Vruchtbaarheid

Totempaal

Mensen op strand met parasol

Monument voor de Vrede

Aardewerk

Zwerm

Blauwe Boog

Jongen met Haan

Papieren Vliegtuigpijl

Schaapjes

Senza Parole

Vleugelvormen

Zonder moeite niets (Het Sieraad)

Herdenkingsmonument voor slachtoffers Tweede Wereldoorlog

De Wending 666/999

Vriendschapsbanden

Boegbeeld

Ankh

Het Molecularium

Vierwindstrekenbrug

Zonder titel (hekwerk poort)

Home is where the heart is: de potkachel

Kunstverkeersborden

Ballonnen

Silhouetten

Muurschildering 50 jaar Molenwijk

Woezels

Flyways

Ontmoetingsplaats

Zilveren Manen

Poort van Nieuwendam

BOLD TOREN BOUWMATERIALEN

Live tour Schrijvers en de Stad: Rashid Novaire

>> Speciale editie<< Live tour Schrijvers en de Stad: Fiep van Bodegom

Live tour met Schrijvers en de Stad: Alma Mathijsen

Schrijvers en de Stad: Chris Keulemans en Massih Hutak

Schip van Slebos

How to Kill a Tree, Edward Clydesdale Thomson

Walid Siti – Framer Framed

Sunday Seminar Pay Attention Please! curating the city

Officiële opening Pay Attention Please!

Fietstunnel station Amsterdam CS

IJ-boulevard

Spanje Monument 

Twee Beelden

De 7 poorten

De Muur

ADM monument

Noordbeeld

Ontmoetingsplaats

Observatorium

De Ceuvel

Gedenkteken Atatürk

NDSM-Werf

Ferrotopia – Stichting NDSM-werf

The First Turk Immigrant or The Nameless Heroes of The Revolution – Framer Framed

Johann Arens – Findings on Palpation (Extended Matter IV) – P/////AKT

Amsterdam Magisch Centrum Kunst en tegencultuur 1967-1970 – Stedelijk Museum Amsterdam

Strike A Pose – Framer Framed

Monument for the White Cube

Monuments to the Unsung – Framer Framed

GET LOST – art route, diverse kunstenaars

Silent Scream – Framer Framed

Ode aan de Bijlmer – CBK Zuidoost

De Appel

Untitled (You Don’t Have To Be Here) 

Brace for Impact, Node #6

Sami

Wegwerphuisje

Groot Landschap

Klimmuur

De Poort van Constant

Tuinen van West

Animaris Rhinoseros Transport

Stapeling omlaag

Tectona Grandis

De Kost en de Baat

Black Waves

De Kies

Staalmanplein

Mijn Kunst 2018 – CBK Zuidoost

Anastasis / ἀνάστασις – Oude Kerk

DOE IETS

Monument tegen Apartheid en Racisme

Nelson Mandela

Nationaal Monument Slavernijverleden

Portret van Jan Pieterszoon Coen, J.L. Vreugde

Hortus Botanicus

Monument for Martin Luther King

Gloei!

Voor de Bijen

Tussentijd

The Black Archives

Industrieel Monument

Corned Beef

Zonder titel, Man en Schaap

City Cells

Het Zandkasteel en de Amsterdamse Poort

Dolle Mina

Anton de Kom

Yellow Wings

De Lange Glijbaan

Zonder titel (Twee Schuine Naalden)

Mama Aisa

Sequin Monument

Monument Bijlmerramp

Tayouken Piss

Now, Speak!

Ruimtestructuur

Gedenkteken Steven van Dorpel

Graffiti Art in Heesterveld

Untitled (You Don’t Have To Be Here) – De Appel

De Waag

Licht

De Oude Kerk

Het Raam

Het Bankje

De Straatstenen

Het Stoepje

De Toeristengroep

Het Reclamebord

De Brug

Geluid

Lucht

De Oude Kerk

Waag Society

We Should Have a Conversation (2018) – De Appel

Zonder titel (Hildo)

Ode to Mingus; Spire; Menhir Tower

Opgelichte stoeptegels

Lady Solid

11 Rue Simon Crubellier

Primum movens ultimum moriens

Zonder titel

Your life is calling

Feestelijke beelden

De Wachter

White Noise

Brettensuite

Het Wiel

Betonreliëf

Under Heaven 02

WOW Amsterdam

Cascoland

Opstandingskerk

2 U’s naar buiten / 2 U’s naar binnen

Horse Chestnut

Zonder titel

Rembo

Mirage

Constructie met I-balken

Constellatie van klimtorens

wild care, tame neglect – Frankendael Foundation

Fiep van Bodegom

Roos van Rijswijk

Alma Mathijsen

Massih Hutak

Chris Keulemans

Rashid Novaire

Stichting NDSM – werf

Kunstroute Osdorp

  • permanent
  • toegankelijk

Over William Shakespeare zelf is weinig bekend, toch behoren zijn werken tot de beste van de wereldliteratuur. En het werk van street artist Banksy heeft iedereen wel eens in de media gezien, maar wie hij (of zij) precies is, blijft gissen. Wat we over deze kunstenaars denken te weten, leren we via hun kunst. De kunstenaar Jan Spiering is je zeer waarschijnlijk niet bekend en zijn werk evenmin. Ga je een kunstwerk ook beter begrijpen als je meer over de maker weet? Laat ik een poging wagen.

Jan Spiering (1937 – 1994) groeide op in Nijmegen, en daar gebeurde het dat hij als jonge jongen op een zekere avond spoorloos verdween. Zijn ouders schokken zich rot en kamden de hele buurt uit, zonder resultaat. Toen hij later op de avond weer thuis verscheen, vertelde hij waarom hij uren weg was geweest: hij was de zon gaan zoeken nadat die was ondergegaan.

Tijdens zijn militaire dienst volgde Spiering avondlessen boetseren. Na zijn dienst werd hij toegelaten tot de prestigieuze Rijksakademie. Hij had er onder anderen les van de befaamde beeldhouwer Piet Esser. In de jaren dat hij actief is als kunstenaar, evolueert zijn werk van figuratief naar meer abstract. In zijn latere periode heeft hij bijvoorbeeld ‘Schapen met herder’ gemaakt, te zien langs de Soesterengweg in Soest. Het stelt een plechtig en sober silhouet van een herder te midden van tien schapen voor. Op de ochtend voor de onthulling vertelt Spiering aan zijn vrouw dat hij over het kunstwerk gedroomd heeft. In de droom moest hij de tien bronzen schapen met alle geweld kietelen, zodat ze bij de onthulling tenminste een beetje zouden lachen.

Jan Spiering was een zwijgzaam man, een doener, een dromer en wat mij betreft ook een dichter. Tegen het eind van zijn carrière – hij is op 57-jarige leeftijd overleden na een ziekbed – legde hij zich ook toe op het maken van gedichten en verhalen en begon hij meer te tekenen. Op een van tekeningen schreef hij bijvoorbeeld ‘Moet je duizelig zijn om de wereld te zien draaien?’

Er zweeft ook poëzie rondom ‘Mensen op strand met parasol’, het kunstwerk dat hij in 1976 voor Osdorp in het Botteskerkpark realiseerde. In eerste instantie vallen de geometrische vormen in het werk op: twee schijven houden een man en een vrouw bij elkaar. De onderste schijf is het fundament en de andere stelt een diagonaal geplaatste parasol voor. De man houdt de parasol vast ter hoogte van zijn schouder, terwijl de onderzijde steunt op het hoofd van de op de grond zittende vrouw. De ruimte die tussen hen in ontstaat, is een driehoek, maar ook het been van de man en het silhouet van de vrouw vormen driehoeken.

Dit werk ziet er bedrieglijk simpel uit, maar het geometrisch spel laat een geraffineerd gebruik van ruimte zien. De poëzie ontstaat bij de man en de vrouw. Zij wordt beschermd tegen de zon en hij is degene die dit mogelijk maakt. Onwillekeurig denk ik weer aan de jongen die in Nijmegen op zoek ging naar de zon. Het lijkt erop dat Jan Spiering in dit werk de zon eindelijk heeft gevonden.

Beluister ook de podcastaflevering over dit kunstwerk, en laat je meeslepen door de boeiende verhalen achter de werken van kunstroute Osdorp. In de podcast luister je naar gesprekken tussen schrijver en onderzoeker van deze route, Willem Sjoerd van Vliet, en kunsthistoricus Sietske Roorda.

Agenda

october