Public Art. Amsterdam

Agenda

Figuren en Vuur

Ladders

Krijger

Vruchtbaarheid

Totempaal

Mensen op strand met parasol

Monument voor de Vrede

Aardewerk

Zwerm

Blauwe Boog

Jongen met Haan

Papieren Vliegtuigpijl

Schaapjes

Senza Parole

Vleugelvormen

BOLD TOREN BOUWMATERIALEN

Live tour Schrijvers en de Stad: Rashid Novaire

>> Speciale editie<< Live tour Schrijvers en de Stad: Fiep van Bodegom

Live tour met Schrijvers en de Stad: Alma Mathijsen

Schrijvers en de Stad: Chris Keulemans en Massih Hutak

Schip van Slebos

How to Kill a Tree, Edward Clydesdale Thomson

Walid Siti – Framer Framed

Sunday Seminar Pay Attention Please! curating the city

Officiële opening Pay Attention Please!

Fietstunnel station Amsterdam CS

IJ-boulevard

Spanje Monument 

Twee Beelden

De 7 poorten

De Muur

ADM monument

Noordbeeld

Ontmoetingsplaats

Observatorium

De Ceuvel

Gedenkteken Atatürk

NDSM-Werf

Ferrotopia – Stichting NDSM-werf

The First Turk Immigrant or The Nameless Heroes of The Revolution – Framer Framed

Johann Arens – Findings on Palpation (Extended Matter IV) – P/////AKT

Amsterdam Magisch Centrum Kunst en tegencultuur 1967-1970 – Stedelijk Museum Amsterdam

Strike A Pose – Framer Framed

Monument for the White Cube

Monuments to the Unsung – Framer Framed

GET LOST – art route, diverse kunstenaars

Silent Scream – Framer Framed

Ode aan de Bijlmer – CBK Zuidoost

De Appel

Untitled (You Don’t Have To Be Here) 

Brace for Impact, Node #6

Sami

Wegwerphuisje

Groot Landschap

Klimmuur

De Poort van Constant

Tuinen van West

Animaris Rhinoseros Transport

Stapeling omlaag

Tectona Grandis

De Kost en de Baat

Black Waves

De Kies

Staalmanplein

Mijn Kunst 2018 – CBK Zuidoost

Anastasis / ἀνάστασις – Oude Kerk

DOE IETS

Monument tegen Apartheid en Racisme

Nelson Mandela

Nationaal Monument Slavernijverleden

Portret van Jan Pieterszoon Coen, J.L. Vreugde

Hortus Botanicus

Monument for Martin Luther King

Gloei!

Voor de Bijen

Tussentijd

The Black Archives

Industrieel Monument

Corned Beef

Zonder titel, Man en Schaap

City Cells

Het Zandkasteel en de Amsterdamse Poort

Dolle Mina

Anton de Kom

Yellow Wings

De Lange Glijbaan

Zonder titel (Twee Schuine Naalden)

Mama Aisa

Sequin Monument

Monument Bijlmerramp

Tayouken Piss

Now, Speak!

Ruimtestructuur

Gedenkteken Steven van Dorpel

Graffiti Art in Heesterveld

Untitled (You Don’t Have To Be Here) – De Appel

De Waag

Licht

De Oude Kerk

Het Raam

Het Bankje

De Straatstenen

Het Stoepje

De Toeristengroep

Het Reclamebord

De Brug

Geluid

Lucht

De Oude Kerk

Waag Society

We Should Have a Conversation (2018) – De Appel

Zonder titel (Hildo)

Ode to Mingus; Spire; Menhir Tower

Opgelichte stoeptegels

Lady Solid

11 Rue Simon Crubellier

Primum movens ultimum moriens

Zonder titel

Your life is calling

Feestelijke beelden

De Wachter

White Noise

Brettensuite

Het Wiel

Betonreliëf

Under Heaven 02

WOW Amsterdam

Cascoland

Opstandingskerk

2 U’s naar buiten / 2 U’s naar binnen

Horse Chestnut

Zonder titel

Rembo

Mirage

Constructie met I-balken

Constellatie van klimtorens

wild care, tame neglect – Frankendael Foundation

Fiep van Bodegom

Roos van Rijswijk

Alma Mathijsen

Massih Hutak

Chris Keulemans

Rashid Novaire

Stichting NDSM – werf

Kunstroute Osdorp

  • permanent
  • toegankelijk

Het zal je misschien verbazen, maar het bronzen beeld ‘Jongen met haan’ uit (1969) van Ruth Brouwer bij de Osdorpse Montessori School is niet de enige in zijn soort in Amsterdam. Bij Montessorischool de Wielewaal in Zuid staat een beeld van een meisje met haar handen omhoog en in de rechterhand een duif, gemaakt door Gerarda Rueter in 1954. Een jaar later plaatste de schrijver en beeldhouwer Jan Wolkers een van zijn eerste beelden bij de Burgemeester Roëllschool (nu SBO de Kans) in Slotermeer: het stelt een jongen voor met een haan boven op zijn hoofd. Het lijkt erop dat kinderen met vogels op schoolpleinen een hit waren in de jaren ’50 en ’60.

Wanneer je de beelden van Rueter en Wolkers vergelijkt met ‘Jongen met haan’ van Ruth Brouwer, valt op hoeveel leven er in het beeld van Brouwer zit. Dat is misschien mede te verklaren door het verschil van de tijdsgeest tussen de strengere jaren ’50 en de losse tijd van eind jaren ’60. In de beelden van Brouwer figureren bijna zonder uitzondering vrolijke, spelende – kortom – levende kinderen. Een peuter die balanceert op de dij van zijn moeder die op haar zij ligt, een baby wordt die door een gehurkte moeder feestelijk omhoog gehouden en een kind dat trots – al grote passen makend – een haan omhoog houdt. De levensvreugde spat van al haar werk af.

Brouwer is opgeleid aan de Rijksakademie te Amsterdam, waar ze onder anderen les had van Piet Esser, die ook Wolkers en Rueter onder zijn hoede had gehad. Hier maakte ze niet alleen beeldhouwwerken, ze legde ze zich ook toe op het maken van penningen, een kunstvorm die steeds minder navolging heeft. De functie van een penning kan heel verschillend zijn: een gift, een token ter gelegenheid van een evenement of ter nagedachtenis aan een persoon, of puur als artistiek object. Tussen de jaren ’50 en ’90 heeft Brouwer tientallen penningen gemaakt. Een selectie hiervan is in 2010 in het Museum Beelden aan Zee te Scheveningen tentoongesteld.

De kunst van het maken van een penning vergt een precisie die tot uiting komt in een object dat in de palm van je hand past. Zo bekeken staan de penningen van Brouwer in contrast met het grove aspect van haar beeldhouwwerken. Toch is er een belangrijke overeenkomst, de levendigheid is in beide kunstvormen te vinden. Piet Esser, zelf ook een befaamd penningmaker, zei over de penningen van Brouwer: ‘Soms zien Ruth’s penningen er wel eens een beetje huiselijk en geknutseld uit, maar altijd levend’.

Beluister ook de podcastaflevering over dit kunstwerk, en laat je meeslepen door de boeiende verhalen achter de werken van kunstroute Osdorp. In de podcast luister je naar gesprekken tussen schrijver en onderzoeker van deze route, Willem Sjoerd van Vliet, en kunsthistoricus Sietske Roorda.

Agenda

augustus