Public Art. Amsterdam

Agenda

Figuren en Vuur

Ladders

Krijger

Vruchtbaarheid

Totempaal

Mensen op strand met parasol

Monument voor de Vrede

Aardewerk

Zwerm

Blauwe Boog

Jongen met Haan

Papieren Vliegtuigpijl

Schaapjes

Senza Parole

Vleugelvormen

BOLD TOREN BOUWMATERIALEN

Live tour Schrijvers en de Stad: Rashid Novaire

>> Speciale editie<< Live tour Schrijvers en de Stad: Fiep van Bodegom

Live tour met Schrijvers en de Stad: Alma Mathijsen

Schrijvers en de Stad: Chris Keulemans en Massih Hutak

Schip van Slebos

How to Kill a Tree, Edward Clydesdale Thomson

Walid Siti – Framer Framed

Sunday Seminar Pay Attention Please! curating the city

Officiële opening Pay Attention Please!

Fietstunnel station Amsterdam CS

IJ-boulevard

Spanje Monument 

Twee Beelden

De 7 poorten

De Muur

ADM monument

Noordbeeld

Ontmoetingsplaats

Observatorium

De Ceuvel

Gedenkteken Atatürk

NDSM-Werf

Ferrotopia – Stichting NDSM-werf

The First Turk Immigrant or The Nameless Heroes of The Revolution – Framer Framed

Johann Arens – Findings on Palpation (Extended Matter IV) – P/////AKT

Amsterdam Magisch Centrum Kunst en tegencultuur 1967-1970 – Stedelijk Museum Amsterdam

Strike A Pose – Framer Framed

Monument for the White Cube

Monuments to the Unsung – Framer Framed

GET LOST – art route, diverse kunstenaars

Silent Scream – Framer Framed

Ode aan de Bijlmer – CBK Zuidoost

De Appel

Untitled (You Don’t Have To Be Here) 

Brace for Impact, Node #6

Sami

Wegwerphuisje

Groot Landschap

Klimmuur

De Poort van Constant

Tuinen van West

Animaris Rhinoseros Transport

Stapeling omlaag

Tectona Grandis

De Kost en de Baat

Black Waves

De Kies

Staalmanplein

Mijn Kunst 2018 – CBK Zuidoost

Anastasis / ἀνάστασις – Oude Kerk

DOE IETS

Monument tegen Apartheid en Racisme

Nelson Mandela

Nationaal Monument Slavernijverleden

Portret van Jan Pieterszoon Coen, J.L. Vreugde

Hortus Botanicus

Monument for Martin Luther King

Gloei!

Voor de Bijen

Tussentijd

The Black Archives

Industrieel Monument

Corned Beef

Zonder titel, Man en Schaap

City Cells

Het Zandkasteel en de Amsterdamse Poort

Dolle Mina

Anton de Kom

Yellow Wings

De Lange Glijbaan

Zonder titel (Twee Schuine Naalden)

Mama Aisa

Sequin Monument

Monument Bijlmerramp

Tayouken Piss

Now, Speak!

Ruimtestructuur

Gedenkteken Steven van Dorpel

Graffiti Art in Heesterveld

Untitled (You Don’t Have To Be Here) – De Appel

De Waag

Licht

De Oude Kerk

Het Raam

Het Bankje

De Straatstenen

Het Stoepje

De Toeristengroep

Het Reclamebord

De Brug

Geluid

Lucht

De Oude Kerk

Waag Society

We Should Have a Conversation (2018) – De Appel

Zonder titel (Hildo)

Ode to Mingus; Spire; Menhir Tower

Opgelichte stoeptegels

Lady Solid

11 Rue Simon Crubellier

Primum movens ultimum moriens

Zonder titel

Your life is calling

Feestelijke beelden

De Wachter

White Noise

Brettensuite

Het Wiel

Betonreliëf

Under Heaven 02

WOW Amsterdam

Cascoland

Opstandingskerk

2 U’s naar buiten / 2 U’s naar binnen

Horse Chestnut

Zonder titel

Rembo

Mirage

Constructie met I-balken

Constellatie van klimtorens

wild care, tame neglect – Frankendael Foundation

Fiep van Bodegom

Roos van Rijswijk

Alma Mathijsen

Massih Hutak

Chris Keulemans

Rashid Novaire

Stichting NDSM – werf

Kunstroute Osdorp

  • permanent
  • toegankelijk

Een kindertekening is altijd mooi, zelfs wanneer hij lelijk is. Een magneetje op mijn koelkast houdt zo’n lelijke tekening omhoog. Toen ik die tekening kreeg, een geflipte regenboog met groene bliksemschichten die gras zouden kunnen zijn, zei ik tegen maker: ‘Echt heel mooi. Ik geef het een ereplek in mijn keuken’. Technisch gezien klopt er weinig van die tekening; er is geen vlakverdeling, niet nagedacht over een kleurcontrast, geen perspectief aanwezig. Ook weet ik niet precies wat het voorstelt. Mijn nichtje zelf weet het ook niet meer, die zit ondertussen in haar Frozen-fase.

In Stadspark Osdorp zijn geen kindertekeningen maar kinderbeelden te zien: bij de twee bruggen over de Hoekenesgracht staan twee maal twee beelden, die de entree tot het park markeren. De vier geglazuurde aardewerken beelden komen uit de koker van kunstenaar Adriaan Rees. Hij heeft deze vier beelden in 2004 samen met kinderen uit de buurt gemaakt, ze zullen nu ergens in de twintig zijn. Zouden ze nog in de buurt wonen en tijdens een ommetje die beelden passeren? Kijken ze er met nostalgie naar, alsof ze een oude kindertekening zien?

De kunstenaar heeft voor ieder beeld meerdere ideeën van kinderen samengebracht in één fantastische voorstelling. Zo is er een reusachtige hand die een tennisbal vasthoudt, daar zit een kaal paars mannetje op dat geflankeerd wordt door een vosachtig diertje. Bij het mannetje, de hand, de tennisbal en het vosje zijn ook blauwe kuiltjes te zien. Zo’n fabelachtig beeld omschrijven, is als het navertellen van een droom; erover horen of lezen is niet hetzelfde als het ervaren.

Gaat de gedachte ‘mooi, zelfs wanneer het lelijk is?’ ook op wanneer het geen tekening is, maar iets van aardewerk? Ik denk het wel, maar aanleiding om dit kinderwerk mooi te vinden is er voor mij nauwelijks. Het komt doordat ik de kinderen die het gemaakt hebben niet ken, in tegenstelling tot mijn nichtje en haar kindertekening. (Overigens heb ik van nog geen zelfgemaakte asbak van mijn nichtje ontvangen, maar ik zou het als niet- roker absoluut met open armen ontvangen.)

Zelfs al vind ik de beelden van Rees niet mooi, ik vind wel dat ze er moeten zijn. De kunst in Osdorp bestaat voor een groot deel uit bronzen beelden die tijdens de bouw van het stadsdeel geplaatst zijn. Dat er ook kunst is die afwijkt van de standaard en die op een eigenwijze manier tot stand is gekomen, geeft het al bestaansrecht. De vier beelden in het Stadspark Osdorp kunnen bovendien wel degelijk mooi gevonden worden, ook al zijn ze lelijk. Maar dan zou je eigenlijk de makers moeten kennen.

Beluister ook de podcastaflevering over dit kunstwerk, en laat je meeslepen door de boeiende verhalen achter de werken van kunstroute Osdorp. In de podcast luister je naar gesprekken tussen schrijver en onderzoeker van deze route, Willem Sjoerd van Vliet, en kunsthistoricus Sietske Roorda.

Agenda

augustus