Public Art. Amsterdam

Agenda

Ontmoetingsplaats 21ste eeuw

Figuren en Vuur

Ladders

Krijger

Vruchtbaarheid

Totempaal

Mensen op strand met parasol

Monument voor de Vrede

Aardewerk

Zwerm

Blauwe Boog

Jongen met Haan

Papieren Vliegtuigpijl

Schaapjes

Senza Parole

Vleugelvormen

Zonder moeite niets (Het Sieraad)

Herdenkingsmonument voor slachtoffers Tweede Wereldoorlog

De Wending 666/999

Vriendschapsbanden

Boegbeeld

Ankh

Het Molecularium

Vierwindstrekenbrug

Zonder titel (hekwerk poort)

Home is where the heart is: de potkachel

Kunstverkeersborden

Ballonnen

Silhouetten

Muurschildering 50 jaar Molenwijk

Woezels

Flyways

Ontmoetingsplaats

Zilveren Manen

Poort van Nieuwendam

BOLD TOREN BOUWMATERIALEN

Live tour Schrijvers en de Stad: Rashid Novaire

>> Speciale editie<< Live tour Schrijvers en de Stad: Fiep van Bodegom

Live tour met Schrijvers en de Stad: Alma Mathijsen

Schrijvers en de Stad: Chris Keulemans en Massih Hutak

Schip van Slebos

How to Kill a Tree, Edward Clydesdale Thomson

Walid Siti – Framer Framed

Sunday Seminar Pay Attention Please! curating the city

Officiële opening Pay Attention Please!

Fietstunnel station Amsterdam CS

IJ-boulevard

Spanje Monument 

Twee Beelden

De 7 poorten

De Muur

ADM monument

Noordbeeld

Ontmoetingsplaats

Observatorium

De Ceuvel

Gedenkteken Atatürk

NDSM-Werf

Ferrotopia – Stichting NDSM-werf

The First Turk Immigrant or The Nameless Heroes of The Revolution – Framer Framed

Johann Arens – Findings on Palpation (Extended Matter IV) – P/////AKT

Amsterdam Magisch Centrum Kunst en tegencultuur 1967-1970 – Stedelijk Museum Amsterdam

Strike A Pose – Framer Framed

Monument for the White Cube

Monuments to the Unsung – Framer Framed

GET LOST – art route, diverse kunstenaars

Silent Scream – Framer Framed

Ode aan de Bijlmer – CBK Zuidoost

De Appel

Untitled (You Don’t Have To Be Here) 

Brace for Impact, Node #6

Sami

Wegwerphuisje

Groot Landschap

Klimmuur

De Poort van Constant

Tuinen van West

Animaris Rhinoseros Transport

Stapeling omlaag

Tectona Grandis

De Kost en de Baat

Black Waves

De Kies

Staalmanplein

Mijn Kunst 2018 – CBK Zuidoost

Anastasis / ἀνάστασις – Oude Kerk

DOE IETS

Monument tegen Apartheid en Racisme

Nelson Mandela

Nationaal Monument Slavernijverleden

Portret van Jan Pieterszoon Coen, J.L. Vreugde

Hortus Botanicus

Monument for Martin Luther King

Gloei!

Voor de Bijen

Tussentijd

The Black Archives

Industrieel Monument

Corned Beef

Zonder titel, Man en Schaap

City Cells

Het Zandkasteel en de Amsterdamse Poort

Dolle Mina

Anton de Kom

Yellow Wings

De Lange Glijbaan

Zonder titel (Twee Schuine Naalden)

Mama Aisa

Sequin Monument

Monument Bijlmerramp

Tayouken Piss

Now, Speak!

Ruimtestructuur

Gedenkteken Steven van Dorpel

Graffiti Art in Heesterveld

Untitled (You Don’t Have To Be Here) – De Appel

De Waag

Licht

De Oude Kerk

Het Raam

Het Bankje

De Straatstenen

Het Stoepje

De Toeristengroep

Het Reclamebord

De Brug

Geluid

Lucht

De Oude Kerk

Waag Society

We Should Have a Conversation (2018) – De Appel

Zonder titel (Hildo)

Ode to Mingus; Spire; Menhir Tower

Opgelichte stoeptegels

Lady Solid

11 Rue Simon Crubellier

Primum movens ultimum moriens

Zonder titel

Your life is calling

Feestelijke beelden

De Wachter

White Noise

Brettensuite

Het Wiel

Betonreliëf

Under Heaven 02

WOW Amsterdam

Cascoland

Opstandingskerk

2 U’s naar buiten / 2 U’s naar binnen

Horse Chestnut

Zonder titel

Rembo

Mirage

Constructie met I-balken

Constellatie van klimtorens

wild care, tame neglect – Frankendael Foundation

Fiep van Bodegom

Roos van Rijswijk

Alma Mathijsen

Massih Hutak

Chris Keulemans

Rashid Novaire

Stichting NDSM – werf

Kunstroute Osdorp

  • permanent
  • toegankelijk

Hoe maak je een kunstwerk? Niet-kunstenaars blijven je het antwoord schuldig en de kunstenaars zelf houden het antwoord voor zich, ze kijken wel twee keer uit voordat ze de magie van het creëren van kunst aan gewone stervelingen vertellen. Om deze vraag te beantwoorden, probeer ik mij voor te stellen wat Henk Hesselius (geb. 1927) hierover zou kunnen zeggen. Hesselius is kunstenaar maar vanuit die hoedanigheid zal hij net als de anderen waarschijnlijk niets prijs geven. Ook is hij werktuigbouwkundige. Als we het vanuit die invalshoek proberen, maken we meer kans.

“Meneer Hesselius, hoe maak je een kunstwerk?”

“Wanneer je een kunstwerk in de publieke ruimte ziet, zie je alleen het topje van de ijsberg. Het grootste deel van een kunstwerk is het deel dat je niet ziet. Dat is letterlijk zo, bijvoorbeeld in de vorm van het fundament waar het kunstwerk op staat zodat het alle zware weersomstandigheden kan trotseren, maar het is ook figuurlijk waar. Het deel van de ijsberg dat voor de toeschouwer onder water blijft – het regelen van vergunningen, praten met ambtenaren, aangrenzende bewoners, het maken van concepten en aanvragen – is het meeste werk. En als dat allemaal geregeld is, kan je werken aan het topje, het deel dat je wél ziet, het deel dat we als kunst beschouwen.”

“Maar dit is nog niet het antwoord op mijn vraag. We willen weten hoe je kunst maakt.”

“Natuurlijk, en dat kan ik je haarfijn uitleggen. Maar beter is om het ook te doen. Om bijvoorbeeld het kunstwerk ‘Papieren vliegtuigpijl’ (1982) te maken heb je een groot stuk roestvrij staal nodig van 5 bij 7 meter. Dit zal een gewicht van zo’n 2 ton hebben. Vouw vervolgens het metaal in de lengte door de helft. Vouw het terug zodat in het midden van het metaal een vouw zit. Vouw de bovenste twee hoeken naar binnen zodat er een ‘puntdak’ ontstaat. Vouw opnieuw de bovenste hoeken naar binnen, waardoor het puntdak nu nog spitser is geworden. Nu vouw je de linker- en de rechterzijde tegen elkaar met de eerder gemaakte middenvouw. Om de vleugels te maken, vouw je het metaal van de linker- en rechterzijde zo om, dat het haaks op de basis staat. Aan de rand van de vleugels maak je nog een haakse vouw, zodat de vleugel een rechtopstaande rand heeft. Gooi vervolgens met al je kracht het metalen vliegtuig richting Osdorpplein en zie waar het landt. Dit is de locatie van het kunstwerk.”

“Dit verzint u hopelijk, niemand kan een vliegtuig van 2 ton door de lucht gooien.”

“Jazaker wel, dat kunnen alleen echte kunstenaars. Net als alleen de rechtmatige koning van Brittannië aanspraak kan maken op de troon door het zwaard Excalibur uit het aambeeld te trekken.”

“Juist, ja. Meneer Hesselius, ook namens alle niet-kunstenaars, hartelijk bedankt.” “Graag gedaan, ik kijk uit naar het resultaat.”

Beluister ook de podcastaflevering over dit kunstwerk, en laat je meeslepen door de boeiende verhalen achter de werken van kunstroute Osdorp. In de podcast luister je naar gesprekken tussen schrijver en onderzoeker van deze route, Willem Sjoerd van Vliet, en kunsthistoricus Sietske Roorda.

Agenda

october