Public Art. Amsterdam

Agenda

Ontmoetingsplaats 21ste eeuw

Figuren en Vuur

Ladders

Krijger

Vruchtbaarheid

Totempaal

Mensen op strand met parasol

Monument voor de Vrede

Aardewerk

Zwerm

Blauwe Boog

Jongen met Haan

Papieren Vliegtuigpijl

Schaapjes

Senza Parole

Vleugelvormen

Zonder moeite niets (Het Sieraad)

Herdenkingsmonument voor slachtoffers Tweede Wereldoorlog

De Wending 666/999

Vriendschapsbanden

Boegbeeld

Ankh

Het Molecularium

Vierwindstrekenbrug

Zonder titel (hekwerk poort)

Home is where the heart is: de potkachel

Kunstverkeersborden

Ballonnen

Silhouetten

Muurschildering 50 jaar Molenwijk

Woezels

Flyways

Ontmoetingsplaats

Zilveren Manen

Poort van Nieuwendam

BOLD TOREN BOUWMATERIALEN

Live tour Schrijvers en de Stad: Rashid Novaire

>> Speciale editie<< Live tour Schrijvers en de Stad: Fiep van Bodegom

Live tour met Schrijvers en de Stad: Alma Mathijsen

Schrijvers en de Stad: Chris Keulemans en Massih Hutak

Schip van Slebos

How to Kill a Tree, Edward Clydesdale Thomson

Walid Siti – Framer Framed

Sunday Seminar Pay Attention Please! curating the city

Officiële opening Pay Attention Please!

Fietstunnel station Amsterdam CS

IJ-boulevard

Spanje Monument 

Twee Beelden

De 7 poorten

De Muur

ADM monument

Noordbeeld

Ontmoetingsplaats

Observatorium

De Ceuvel

Gedenkteken Atatürk

NDSM-Werf

Ferrotopia – Stichting NDSM-werf

The First Turk Immigrant or The Nameless Heroes of The Revolution – Framer Framed

Johann Arens – Findings on Palpation (Extended Matter IV) – P/////AKT

Amsterdam Magisch Centrum Kunst en tegencultuur 1967-1970 – Stedelijk Museum Amsterdam

Strike A Pose – Framer Framed

Monument for the White Cube

Monuments to the Unsung – Framer Framed

GET LOST – art route, diverse kunstenaars

Silent Scream – Framer Framed

Ode aan de Bijlmer – CBK Zuidoost

De Appel

Untitled (You Don’t Have To Be Here) 

Brace for Impact, Node #6

Sami

Wegwerphuisje

Groot Landschap

Klimmuur

De Poort van Constant

Tuinen van West

Animaris Rhinoseros Transport

Stapeling omlaag

Tectona Grandis

De Kost en de Baat

Black Waves

De Kies

Staalmanplein

Mijn Kunst 2018 – CBK Zuidoost

Anastasis / ἀνάστασις – Oude Kerk

DOE IETS

Monument tegen Apartheid en Racisme

Nelson Mandela

Nationaal Monument Slavernijverleden

Portret van Jan Pieterszoon Coen, J.L. Vreugde

Hortus Botanicus

Monument for Martin Luther King

Gloei!

Voor de Bijen

Tussentijd

The Black Archives

Industrieel Monument

Corned Beef

Zonder titel, Man en Schaap

City Cells

Het Zandkasteel en de Amsterdamse Poort

Dolle Mina

Anton de Kom

Yellow Wings

De Lange Glijbaan

Zonder titel (Twee Schuine Naalden)

Mama Aisa

Sequin Monument

Monument Bijlmerramp

Tayouken Piss

Now, Speak!

Ruimtestructuur

Gedenkteken Steven van Dorpel

Graffiti Art in Heesterveld

Untitled (You Don’t Have To Be Here) – De Appel

De Waag

Licht

De Oude Kerk

Het Raam

Het Bankje

De Straatstenen

Het Stoepje

De Toeristengroep

Het Reclamebord

De Brug

Geluid

Lucht

De Oude Kerk

Waag Society

We Should Have a Conversation (2018) – De Appel

Zonder titel (Hildo)

Ode to Mingus; Spire; Menhir Tower

Opgelichte stoeptegels

Lady Solid

11 Rue Simon Crubellier

Primum movens ultimum moriens

Zonder titel

Your life is calling

Feestelijke beelden

De Wachter

White Noise

Brettensuite

Het Wiel

Betonreliëf

Under Heaven 02

WOW Amsterdam

Cascoland

Opstandingskerk

2 U’s naar buiten / 2 U’s naar binnen

Horse Chestnut

Zonder titel

Rembo

Mirage

Constructie met I-balken

Constellatie van klimtorens

wild care, tame neglect – Frankendael Foundation

Fiep van Bodegom

Roos van Rijswijk

Alma Mathijsen

Massih Hutak

Chris Keulemans

Rashid Novaire

Stichting NDSM – werf

Kunstroute Osdorp

  • permanent
  • toegankelijk

De schilder en beeldhouwer Karel Appel kreeg regelmatig de opmerking ‘Dat kan mijn kind van acht ook’ naar zijn hoofd geslingerd als men zijn ogenschijnlijke kinderlijke kunstwerken zag. Grafisch ontwerper en kunstenaar Cyril Lixenberg overkwam iets soortgelijks. In Flevoland, niet ver van Dronten, staan drie geometrische vormen van cortenstaal op een dijk gepositioneerd: een driehoek, een cirkel en een vierkant. Alle drie hebben een knik in het staal en breken daarmee door de tweede dimensie. Op de driehoek is met een spuitbus ‘KUNST?’ gespoten. Net als bij Appel is er blijkbaar iemand die niet accepteert dat dit een kunstwerk is.

Om advocaat van de duivel te spelen: Ja, het klopt dat Lixenbergs werken uit simpele vormen bestaan. Het is haast alsof iemand in een middagje met schaar, een liniaal en papier een model in elkaar heeft gezet en later een duplicaat van staal rechtop in een plantsoen heeft geplaatst. Maar vergis je niet. Dat iets simpel oogt, betekent niet dat het geen kunst is.

De kijker met oog voor detail en aandacht voor de context van het werk weet beter. De omgeving waarin het werk van Lixenberg staat, is belangrijk. Ook over het formaat, het materiaal, de knik, de kleur en de kijklijnen van de toeschouwer is nagedacht. Ik zou zelfs willen bepleiten dat er door Lixenberg zelfs nagedacht is over de positie van het werk ten opzichte van de zon en waar de schaduwplekken van het kunstwerk ontstaan.

Aan de Baden Powellweg in Osdorp staat sinds 1990 Lixenbergs ‘Blauwe boog’. Hier geen ruw cortenstaal zoals op de dijk Flevoland, maar glad staal in de primaire kleur blauw. De geometrische basisvormen lijken in dit werk op het eerste oog afwezig, maar wie goed kijkt, ziet ze toch. In de ruimte die ontstaat door het blauwe kader, valt een driehoek en er bovenop een cirkel te ontdekken, waardoor er een ijshoorntje met een bol lijkt te ontstaan. Waar op de dijk in Flevoland de drie vormen in een oogopslag te zien zijn door bij de eerste erdoorheen te kijken – je kijklijn is een spies die dwars door de driehoek, cirkel en vierkant gaat – heeft Lixenberg in ‘Blauwe boog’ deze samenvoeging al laten gebeuren. Een kleine vormevolutie in Lixenbergs oeuvre.

Het antwoord van Karel Appel op de opmerking ‘Dat kan mijn kind van acht ook’ is veelzeggend: ‘Maar ík doe het’ zei hij dan. Toen Lixenberg de mededeling kreeg dat een vandaal ‘KUNST?’ op zijn werk had gespoten, was zijn reactie dat het niet verwijderd hoefde te worden. Hij wenste de vraag niet uit de weg te gaan, waarmee het kunstbegrip een iets breder kader krijgt.

Beluister ook de podcastaflevering over dit kunstwerk, en laat je meeslepen door de boeiende verhalen achter de werken van kunstroute Osdorp. In de podcast luister je naar gesprekken tussen schrijver en onderzoeker van deze route, Willem Sjoerd van Vliet, en kunsthistoricus Sietske Roorda.

Agenda

november