Public Art. Amsterdam

Agenda

Ontmoetingsplaats 21ste eeuw

Figuren en Vuur

Ladders

Krijger

Vruchtbaarheid

Totempaal

Mensen op strand met parasol

Monument voor de Vrede

Aardewerk

Zwerm

Blauwe Boog

Jongen met Haan

Papieren Vliegtuigpijl

Schaapjes

Senza Parole

Vleugelvormen

Zonder moeite niets (Het Sieraad)

Herdenkingsmonument voor slachtoffers Tweede Wereldoorlog

De Wending 666/999

Vriendschapsbanden

Boegbeeld

Ankh

Het Molecularium

Vierwindstrekenbrug

Zonder titel (hekwerk poort)

Home is where the heart is: de potkachel

Kunstverkeersborden

Ballonnen

Silhouetten

Muurschildering 50 jaar Molenwijk

Woezels

Flyways

Ontmoetingsplaats

Zilveren Manen

Poort van Nieuwendam

BOLD TOREN BOUWMATERIALEN

Live tour Schrijvers en de Stad: Rashid Novaire

>> Speciale editie<< Live tour Schrijvers en de Stad: Fiep van Bodegom

Live tour met Schrijvers en de Stad: Alma Mathijsen

Schrijvers en de Stad: Chris Keulemans en Massih Hutak

Schip van Slebos

How to Kill a Tree, Edward Clydesdale Thomson

Walid Siti – Framer Framed

Sunday Seminar Pay Attention Please! curating the city

Officiële opening Pay Attention Please!

Fietstunnel station Amsterdam CS

IJ-boulevard

Spanje Monument 

Twee Beelden

De 7 poorten

De Muur

ADM monument

Noordbeeld

Ontmoetingsplaats

Observatorium

De Ceuvel

Gedenkteken Atatürk

NDSM-Werf

Ferrotopia – Stichting NDSM-werf

The First Turk Immigrant or The Nameless Heroes of The Revolution – Framer Framed

Johann Arens – Findings on Palpation (Extended Matter IV) – P/////AKT

Amsterdam Magisch Centrum Kunst en tegencultuur 1967-1970 – Stedelijk Museum Amsterdam

Strike A Pose – Framer Framed

Monument for the White Cube

Monuments to the Unsung – Framer Framed

GET LOST – art route, diverse kunstenaars

Silent Scream – Framer Framed

Ode aan de Bijlmer – CBK Zuidoost

De Appel

Untitled (You Don’t Have To Be Here) 

Brace for Impact, Node #6

Sami

Wegwerphuisje

Groot Landschap

Klimmuur

De Poort van Constant

Tuinen van West

Animaris Rhinoseros Transport

Stapeling omlaag

Tectona Grandis

De Kost en de Baat

Black Waves

De Kies

Staalmanplein

Mijn Kunst 2018 – CBK Zuidoost

Anastasis / ἀνάστασις – Oude Kerk

DOE IETS

Monument tegen Apartheid en Racisme

Nelson Mandela

Nationaal Monument Slavernijverleden

Portret van Jan Pieterszoon Coen, J.L. Vreugde

Hortus Botanicus

Monument for Martin Luther King

Gloei!

Voor de Bijen

Tussentijd

The Black Archives

Industrieel Monument

Corned Beef

Zonder titel, Man en Schaap

City Cells

Het Zandkasteel en de Amsterdamse Poort

Dolle Mina

Anton de Kom

Yellow Wings

De Lange Glijbaan

Zonder titel (Twee Schuine Naalden)

Mama Aisa

Sequin Monument

Monument Bijlmerramp

Tayouken Piss

Now, Speak!

Ruimtestructuur

Gedenkteken Steven van Dorpel

Graffiti Art in Heesterveld

Untitled (You Don’t Have To Be Here) – De Appel

De Waag

Licht

De Oude Kerk

Het Raam

Het Bankje

De Straatstenen

Het Stoepje

De Toeristengroep

Het Reclamebord

De Brug

Geluid

Lucht

De Oude Kerk

Waag Society

We Should Have a Conversation (2018) – De Appel

Zonder titel (Hildo)

Ode to Mingus; Spire; Menhir Tower

Opgelichte stoeptegels

Lady Solid

11 Rue Simon Crubellier

Primum movens ultimum moriens

Zonder titel

Your life is calling

Feestelijke beelden

De Wachter

White Noise

Brettensuite

Het Wiel

Betonreliëf

Under Heaven 02

WOW Amsterdam

Cascoland

Opstandingskerk

2 U’s naar buiten / 2 U’s naar binnen

Horse Chestnut

Zonder titel

Rembo

Mirage

Constructie met I-balken

Constellatie van klimtorens

wild care, tame neglect – Frankendael Foundation

Fiep van Bodegom

Roos van Rijswijk

Alma Mathijsen

Massih Hutak

Chris Keulemans

Rashid Novaire

Stichting NDSM – werf

Kunstroute Osdorp

  • permanent
  • toegankelijk

Het kan soms lastig zijn om te achterhalen waarom een kunstwerk is wat het is. Waarom is er juist voor een ronde vorm gekozen of voor een bepaald materiaal? In het geval van de kunstwerken op de gevels van het Blomwijckerpad in Osdorp zijn de antwoorden op die vragen volstrekt helder. Ik zou willen stellen dat deze reeks geveldecoraties de duidelijkste kunstwerken van Osdorp zijn.

De kunstwerken in kwestie zijn ‘Figuren en vuur’ van Berend Hendriks, ‘Ladders’ van Lex Horn en ‘Krijger’ van Dick Zwiers. De reeks van decoraties is in de bakstenen gefreesd waarbij enkel de kleuren wit, rood en zwart zijn gebruikt en de vormen een strak geometrisch motief hebben. Wie de Bijbel erop naslaat, kan precies nalezen wat de opdracht was voor de drie kunstenaars; de bronvermelding staat telkens onderaan de kunstwerken:

Psalm 128 voor Figuren en vuur van Berend Hendriks

Gelukkig ieder die ontzag heeft voor de HEER en de weg gaat die hij wijst:
je zult eten wat je werk opbrengt,
geluk en voorspoed vallen je toe,

je vrouw als een vruchtbare wijnstok in het midden van je huis,
je kinderen als jonge olijfbomen
in een kring om je tafel

Spreuken 24:27 voor Ladders van Lex Horn

Doe eerst je werk op het land, maak eerst je akker gereed, bouw daarna pas je huis.

Spreuken 24:33-34 voor Krijger van Dick Zwiers

Nog even dan? Nog even slapen, nog een beetje rusten een ogenblik nog blijven liggen?

Armoede overvalt je als een struikrover, als een bandiet slaat gebrek je neer.

(Alle bovenstaande Bijbelteksten komen uit de Nieuwe Bijbelvertaling uit 2004).

Een Bijbeltekst als opdracht voor een kunstwerk zou in deze tijd in Amsterdam ondenkbaar zijn, maar eind jaren ’50, bij de opbouw van stadsdeel Osdorp, was dat niet ongewoon. De opdrachtgever voor de bouw van dit huizenblok was de woningbouwvereniging Patrimonium, gelieerd aan het werkliedenverbond met dezelfde naam. Wie als een detective naar de kaart van Nieuw-West kijkt, ziet meer sporen van deze woningbouwvereniging. In Sloten vind je bijvoorbeeld dicht bij elkaar de Bart Poesiat- en Klaas Katerstraat, vernoemd naar de de meester-timmerman en de meester- metselaar die het Patrimonium in 1876 hadden opgericht. Kater en Poesiat zetten zich in voor de rechten en verbeterde werkomstandigheden van werklieden.

Het straatbeeld en de bevolkingssamenstelling van Osdorp zijn sinds 1960 erg veranderd. Parallel aan het rustige Blomwijckerpad ligt het bedrijvige Osdorper ban. Daar vind je behalve een oer-Hollandse ambachtelijke bakker, ook een Poolse supermarkt, een Turkse groenteboer, een halalslager en een roti-specialist. Dit zijn geen timmermannen, metselaars en andere bouwers, maar winkeliers en andere beroepen uit de middenstand die het zwaar te verduren hebben gekregen door de aanhoudende concurrentie van de grootgrutters. Ze zouden maar wat graag een Kater en Poesiat aan hun zijde willen hebben die hen bijstaat en hen helpt het hoofd boven het water te houden.

In 1960 hadden de metselaars, timmerlieden en andere figuren in de bouw de reeks kunstwerken op het Blomwijckerpad om hun moraal hoog te houden. Is er een kunstwerk voor de huidige middenstanders van het Osdorper ban te verzinnen? Eentje die de moraal van die winkeliers hoog houdt, bijvoorbeeld? Voor hen geen bakstenen muur met daarop afbeeldingen van een ladder, maar van rijzend brood, een slagersschort en een pinautomaat.

Beluister ook de podcastaflevering over dit kunstwerk, en laat je meeslepen door de boeiende verhalen achter de werken van kunstroute Osdorp. In de podcast luister je naar gesprekken tussen schrijver en onderzoeker van deze route, Willem Sjoerd van Vliet, en kunsthistoricus Sietske Roorda.

Agenda

september