Public Art. Amsterdam

Schip van Slebos

Fietstunnel station Amsterdam CS

IJ-boulevard

Spanje Monument 

Twee Beelden

De 7 poorten

De Muur

ADM monument

Noordbeeld

Ontmoetingsplaats

Observatorium

De Ceuvel

Gedenkteken Atatürk

NDSM-Werf

De Appel

Brace for Impact, Node #6

Sami

Wegwerphuisje

Groot Landschap

Klimmuur

De Poort van Constant

Tuinen van West

Animaris Rhinoseros Transport

Stapeling omlaag

Tectona Grandis

De Kost en de Baat

Black Waves

De Kies

Staalmanplein

DOE IETS

Monument tegen Apartheid en Racisme

Nelson Mandela

Nationaal Monument Slavernijverleden

Portret van Jan Pieterszoon Coen, J.L. Vreugde

Hortus Botanicus

Monument for Martin Luther King

Gloei!

Voor de Bijen

Tussentijd

The Black Archives

Industrieel Monument

Corned Beef

Zonder titel, Man en Schaap

City Cells

Het Zandkasteel en de Amsterdamse Poort

Dolle Mina

Anton de Kom

Yellow Wings

De Lange Glijbaan

Zonder titel (Twee Schuine Naalden)

Mama Aisa

Sequin Monument

Monument Bijlmerramp

Tayouken Piss

Now, Speak!

Ruimtestructuur

Gedenkteken Steven van Dorpel

Graffiti Art in Heesterveld

De Waag

Licht

De Oude Kerk

Het Raam

Het Bankje

De Straatstenen

Het Stoepje

De Toeristengroep

Het Reclamebord

De Brug

Geluid

Lucht

De Oude Kerk

Waag Society

Zonder titel (Hildo)

Ode to Mingus; Spire; Menhir Tower

Opgelichte stoeptegels

Lady Solid

11 Rue Simon Crubellier

Primum movens ultimum moriens

Zonder titel

Your life is calling

Feestelijke beelden

De Wachter

White Noise

Brettensuite

Het Wiel

Betonreliëf

Under Heaven 02

WOW Amsterdam

Cascoland

Opstandingskerk

2 U’s naar buiten / 2 U’s naar binnen

Horse Chestnut

Zonder titel

Rembo

Mirage

Constructie met I-balken

Constellatie van klimtorens

Fiep van Bodegom

Roos van Rijswijk

Alma Mathijsen

Massih Hutak

Chris Keulemans

Rashid Novaire

FacebookTwitter
  • permanent
  • toegankelijk

Er was een periode waarin natuur als de ultieme publieke ruimte werd gezien. In tegenstelling tot de nauwe straten van de middeleeuwse steden bood die leegte iedereen de mogelijkheid vrij te bewegen en daardoor vrij te ontmoeten. In plaats van stegen als gangen met bovenin slechts een streepje lucht, was in de natuur de hemel overal. Vanaf ongeveer de jaren ‘20 vormde het een aanleiding voor architecten als Le Corbusier om hoge, ver uit elkaar staande flats te bouwen. Tussen de bouwwerken kwamen grote, openbaar toegankelijke parken die net als de natuur maximale ruimte boden om elkaar te ontmoeten.

Ook Nederlandse architecten en ontwerpers raakten geïnspireerd en voor het dichtbevolkte Amsterdam werden uitbreidingsplannen bedacht waarin ‘licht, lucht en ruimte’ het leidende thema was. Een ander onderdeel van de uitbreidingsplannen was het scheiden van functies en het verbinden van de oude historische binnenstad met de nieuwe woonwijken door nieuwe infrastructuur en schaalvergroting van gebouwen in het centrum. Het laatste betekende dat bestaande woningen soms moesten plaatsmaken voor gebouwen met commerciële functies. Een deel van het Rokin werd gedempt als gevolg van die ‘cityvorming’ en het toegenomen verkeer.

De gemeente verloor enige tijd controle over de publieke ruimte die ze zelf had gevormd. De strategisch geplande stad werd met name in de jaren ‘70 en ‘80 door activisten, krakers en kunstenaars toegeëigend en ontwricht, niet in de laatste plaats op de Wallen.

Op het Rokin heeft strategische planning inmiddels plaatsgemaakt voor zorgvuldig ontwerp van de openbare ruimte. De openbare ruimte is geen open ruimte meer die leeg is als de natuur. De gedempte en het resterende stuk gracht zijn een ontmoetingsplek geworden dat tot in de puntjes is geregisseerd. Graffiti heeft plaats moeten maken voor kunst in een metrostation, langs de kade suggereren houten latten waar je kunt gaan zitten. Waar de gemeente hier de onzichtbare touwtjes in handen heeft, is achter de vestigingswal van grote panden nog steeds een kat-en-muisspel gaande tussen de regisseurs en verschillende gebruikers van de ruimte.

Meer informatie

Agenda

december