Public Art. Amsterdam

Agenda

Ontmoetingsplaats 21ste eeuw

Figuren en Vuur

Ladders

Krijger

Vruchtbaarheid

Totempaal

Mensen op strand met parasol

Monument voor de Vrede

Aardewerk

Zwerm

Blauwe Boog

Jongen met Haan

Papieren Vliegtuigpijl

Schaapjes

Senza Parole

Vleugelvormen

Zonder moeite niets (Het Sieraad)

Herdenkingsmonument voor slachtoffers Tweede Wereldoorlog

De Wending 666/999

Vriendschapsbanden

Boegbeeld

Ankh

Het Molecularium

Vierwindstrekenbrug

Zonder titel (hekwerk poort)

Home is where the heart is: de potkachel

Kunstverkeersborden

Ballonnen

Silhouetten

Muurschildering 50 jaar Molenwijk

Woezels

Flyways

Ontmoetingsplaats

Zilveren Manen

Poort van Nieuwendam

BOLD TOREN BOUWMATERIALEN

Live tour Schrijvers en de Stad: Rashid Novaire

>> Speciale editie<< Live tour Schrijvers en de Stad: Fiep van Bodegom

Live tour met Schrijvers en de Stad: Alma Mathijsen

Schrijvers en de Stad: Chris Keulemans en Massih Hutak

Schip van Slebos

How to Kill a Tree, Edward Clydesdale Thomson

Walid Siti – Framer Framed

Sunday Seminar Pay Attention Please! curating the city

Officiële opening Pay Attention Please!

Fietstunnel station Amsterdam CS

IJ-boulevard

Spanje Monument 

Twee Beelden

De 7 poorten

De Muur

ADM monument

Noordbeeld

Ontmoetingsplaats

Observatorium

De Ceuvel

Gedenkteken Atatürk

NDSM-Werf

Ferrotopia – Stichting NDSM-werf

The First Turk Immigrant or The Nameless Heroes of The Revolution – Framer Framed

Johann Arens – Findings on Palpation (Extended Matter IV) – P/////AKT

Amsterdam Magisch Centrum Kunst en tegencultuur 1967-1970 – Stedelijk Museum Amsterdam

Strike A Pose – Framer Framed

Monument for the White Cube

Monuments to the Unsung – Framer Framed

GET LOST – art route, diverse kunstenaars

Silent Scream – Framer Framed

Ode aan de Bijlmer – CBK Zuidoost

De Appel

Untitled (You Don’t Have To Be Here) 

Brace for Impact, Node #6

Sami

Wegwerphuisje

Groot Landschap

Klimmuur

De Poort van Constant

Tuinen van West

Animaris Rhinoseros Transport

Stapeling omlaag

Tectona Grandis

De Kost en de Baat

Black Waves

De Kies

Staalmanplein

Mijn Kunst 2018 – CBK Zuidoost

Anastasis / ἀνάστασις – Oude Kerk

DOE IETS

Monument tegen Apartheid en Racisme

Nelson Mandela

Nationaal Monument Slavernijverleden

Portret van Jan Pieterszoon Coen, J.L. Vreugde

Hortus Botanicus

Monument for Martin Luther King

Gloei!

Voor de Bijen

Tussentijd

The Black Archives

Industrieel Monument

Corned Beef

Zonder titel, Man en Schaap

City Cells

Het Zandkasteel en de Amsterdamse Poort

Dolle Mina

Anton de Kom

Yellow Wings

De Lange Glijbaan

Zonder titel (Twee Schuine Naalden)

Mama Aisa

Sequin Monument

Monument Bijlmerramp

Tayouken Piss

Now, Speak!

Ruimtestructuur

Gedenkteken Steven van Dorpel

Graffiti Art in Heesterveld

Untitled (You Don’t Have To Be Here) – De Appel

De Waag

Licht

De Oude Kerk

Het Raam

Het Bankje

De Straatstenen

Het Stoepje

De Toeristengroep

Het Reclamebord

De Brug

Geluid

Lucht

De Oude Kerk

Waag Society

We Should Have a Conversation (2018) – De Appel

Zonder titel (Hildo)

Ode to Mingus; Spire; Menhir Tower

Opgelichte stoeptegels

Lady Solid

11 Rue Simon Crubellier

Primum movens ultimum moriens

Zonder titel

Your life is calling

Feestelijke beelden

De Wachter

White Noise

Brettensuite

Het Wiel

Betonreliëf

Under Heaven 02

WOW Amsterdam

Cascoland

Opstandingskerk

2 U’s naar buiten / 2 U’s naar binnen

Horse Chestnut

Zonder titel

Rembo

Mirage

Constructie met I-balken

Constellatie van klimtorens

wild care, tame neglect – Frankendael Foundation

Fiep van Bodegom

Roos van Rijswijk

Alma Mathijsen

Massih Hutak

Chris Keulemans

Rashid Novaire

Stichting NDSM – werf

Vroeger stond De Baarsjes bekend als een buurt met veel criminaliteit. In 2007 nog werd het door de Gemeente Amsterdam aangemerkt als probleemwijk, maar inmiddels is het tij gekeerd. Of zoals voormalig bewoner en oud-burgemeester Eberhard van der Laan ooit in een artikel in Het Parool zei over De Baarsjes: “In 1990 werden er in een half jaar tijd nog zo’n acht moorden gepleegd. Nu doen mensen bijna een moord om hier te wonen.”

Dat de buurt zo geliefd is, kan te danken zijn aan de architectuur uit de eerste helft van de twintigste eeuw. De buurt werd ontwikkeld als onderdeel van het stedenbouwkundig Plan West van architecten Jan Gratema en Gerrit Versteeg. Dit plan werd in 1922 gelanceerd na de annexatie van de vroegere gemeente Sloten en besloeg het gebied dat we nu grotendeels beschouwen als De Baarsjes. De architecten werkten hun plan uit in navolging van architect H.P. Berlages Plan Zuid (1917-1925). Ze hadden maar liefst 6.000 arbeiderswoningen in het plan opgenomen waar het Mercatorplein, ontworpen door Berlage, het kloppende hart van vormt.

Plan West is bij uitstek een voorbeeld van een uitbreidingsplan dat voortvloeide uit de invoering van een aantal sociale wetten, waaronder de Woningwet van 1901 die de levensomstandigheden van de gewone mens moest verbeteren. De maatregelen die hieruit volgden zorgden voor krotopruiming in de binnensteden en bepaalden dat nieuwe stadswijken voortaan gepland moesten worden in uitbreidingsplannen.

Hierdoor behoort de Nederlandse volkshuisvesting van de twintigste eeuw tot de beste van Europa. De nieuwe woningbouw was van goede kwaliteit en betaalbaar, vaak gebouwd in de bekende Amsterdamse Schoolstijl, waarvan in De Baarsjes mooie voorbeelden te vinden zijn. Door de Woningwet en de Amsterdamse School veranderde het straatbeeld van Amsterdam immens. Grauwe grijze rijtjeshuizen maakten plaats voor monumentale appartementencomplexen in opvallende kleuren baksteen met groene plantsoenen. De nieuwe woningen stonden bekend als arbeiderspaleizen.

In deze kunstroute zul je langs veel van deze imposante arbeiderspaleizen komen. De route begint bij een parel van de Amsterdamse School, Het Sieraad. Vervolgens zal hij via de Admiralenbuurt naar het Mercatorplein leiden, om te eindigen bij de Jan van Galenstraat. In een kunstroute door een buurt die bekend staat om de Amsterdamse School komt natuurlijk het werk van stadsbeeldhouwer Hildo Krop (1884-1970) voor. Maar ook voor hedendaagse kunstenaars vormt deze bouwstijl een grote bron van inspiratie. In tegenstelling tot Krop, die zich voor zijn beelden liet inspireren door de straatnamen van de zee-admiralen in de buurt, vestigen hedendaagse kunstenaars eerder hun aandacht op de multiculturele samenstelling van de buurt.

 

Public Art Amsterdam · Kunstroute De Baarsjes

Agenda

october