Public Art. Amsterdam

Agenda

Ontmoetingsplaats 21ste eeuw

Figuren en Vuur

Ladders

Krijger

Vruchtbaarheid

Totempaal

Mensen op strand met parasol

Monument voor de Vrede

Aardewerk

Zwerm

Blauwe Boog

Jongen met Haan

Papieren Vliegtuigpijl

Schaapjes

Senza Parole

Vleugelvormen

Zonder moeite niets (Het Sieraad)

Herdenkingsmonument voor slachtoffers Tweede Wereldoorlog

De Wending 666/999

Vriendschapsbanden

Boegbeeld

Ankh

Het Molecularium

Vierwindstrekenbrug

Zonder titel (hekwerk poort)

Home is where the heart is: de potkachel

Kunstverkeersborden

Ballonnen

Silhouetten

Muurschildering 50 jaar Molenwijk

Woezels

Flyways

Ontmoetingsplaats

Zilveren Manen

Poort van Nieuwendam

BOLD TOREN BOUWMATERIALEN

Live tour Schrijvers en de Stad: Rashid Novaire

>> Speciale editie<< Live tour Schrijvers en de Stad: Fiep van Bodegom

Live tour met Schrijvers en de Stad: Alma Mathijsen

Schrijvers en de Stad: Chris Keulemans en Massih Hutak

Schip van Slebos

How to Kill a Tree, Edward Clydesdale Thomson

Walid Siti – Framer Framed

Sunday Seminar Pay Attention Please! curating the city

Officiële opening Pay Attention Please!

Fietstunnel station Amsterdam CS

IJ-boulevard

Spanje Monument 

Twee Beelden

De 7 poorten

De Muur

ADM monument

Noordbeeld

Ontmoetingsplaats

Observatorium

De Ceuvel

Gedenkteken Atatürk

NDSM-Werf

Ferrotopia – Stichting NDSM-werf

The First Turk Immigrant or The Nameless Heroes of The Revolution – Framer Framed

Johann Arens – Findings on Palpation (Extended Matter IV) – P/////AKT

Amsterdam Magisch Centrum Kunst en tegencultuur 1967-1970 – Stedelijk Museum Amsterdam

Strike A Pose – Framer Framed

Monument for the White Cube

Monuments to the Unsung – Framer Framed

GET LOST – art route, diverse kunstenaars

Silent Scream – Framer Framed

Ode aan de Bijlmer – CBK Zuidoost

De Appel

Untitled (You Don’t Have To Be Here) 

Brace for Impact, Node #6

Sami

Wegwerphuisje

Groot Landschap

Klimmuur

De Poort van Constant

Tuinen van West

Animaris Rhinoseros Transport

Stapeling omlaag

Tectona Grandis

De Kost en de Baat

Black Waves

De Kies

Staalmanplein

Mijn Kunst 2018 – CBK Zuidoost

Anastasis / ἀνάστασις – Oude Kerk

DOE IETS

Monument tegen Apartheid en Racisme

Nelson Mandela

Nationaal Monument Slavernijverleden

Portret van Jan Pieterszoon Coen, J.L. Vreugde

Hortus Botanicus

Monument for Martin Luther King

Gloei!

Voor de Bijen

Tussentijd

The Black Archives

Industrieel Monument

Corned Beef

Zonder titel, Man en Schaap

City Cells

Het Zandkasteel en de Amsterdamse Poort

Dolle Mina

Anton de Kom

Yellow Wings

De Lange Glijbaan

Zonder titel (Twee Schuine Naalden)

Mama Aisa

Sequin Monument

Monument Bijlmerramp

Tayouken Piss

Now, Speak!

Ruimtestructuur

Gedenkteken Steven van Dorpel

Graffiti Art in Heesterveld

Untitled (You Don’t Have To Be Here) – De Appel

De Waag

Licht

De Oude Kerk

Het Raam

Het Bankje

De Straatstenen

Het Stoepje

De Toeristengroep

Het Reclamebord

De Brug

Geluid

Lucht

De Oude Kerk

Waag Society

We Should Have a Conversation (2018) – De Appel

Zonder titel (Hildo)

Ode to Mingus; Spire; Menhir Tower

Opgelichte stoeptegels

Lady Solid

11 Rue Simon Crubellier

Primum movens ultimum moriens

Zonder titel

Your life is calling

Feestelijke beelden

De Wachter

White Noise

Brettensuite

Het Wiel

Betonreliëf

Under Heaven 02

WOW Amsterdam

Cascoland

Opstandingskerk

2 U’s naar buiten / 2 U’s naar binnen

Horse Chestnut

Zonder titel

Rembo

Mirage

Constructie met I-balken

Constellatie van klimtorens

wild care, tame neglect – Frankendael Foundation

Fiep van Bodegom

Roos van Rijswijk

Alma Mathijsen

Massih Hutak

Chris Keulemans

Rashid Novaire

Stichting NDSM – werf

Kunstroute De Baarsjes

  • permanent
  • toegankelijk

Midden op een klein pleintje staat een enorme ijzeren plaat die boven de grond zweeft. In de plaat is een uitsparing gemaakt waar een boom doorheen groeit. Het kunstwerk is kenmerkend door het strakke simpele ontwerp. De Wending 666/999 van kunstenaar Hans van Houwelingen kent echter vele lagen. Van Houwelingen heeft namelijk niet alleen het kunstwerk gemaakt, hij heeft ook het omringende Witte de Withplein ontworpen.

Stadsdeel West had besloten dat de Witte de Withstraat te lang en te smal was. Er moest een onderbreking komen in de vorm van een plein met bebouwing daaromheen en een kunstwerk. Toen Van Houwelingen de artist impression ontving van de architect, viel hem op dat deze sterk afweek van zijn eigen observaties op de locatie. “Dat was zo’n heel idyllisch plaatje met alles zonnig en blauw, grote bomen in bloei, en allemaal terrassen met alleen maar witte mensen erop. Terwijl ik merkte dat het echt een buurt in West is met een beetje een grimmig openbaar leven en wat hangjongeren hier en daar, meestal van Nederlands-Marokkaanse afkomst. Toen dacht ik: moet je zo’n project beginnen met een leugen?” Voor zijn schetsontwerp had Van Houwelingen de artist impression van de architect zo gephotoshopt dat het wel overeenkwam met de realiteit van de buurt. “Ik dacht: dit gaat nooit lukken, want dit gaat zo tegen alles in.” Maar Van Houwelingen kreeg tot zijn verrassing toch de opdracht.

Met het kunstwerk wilde Van Houwelingen een podium creëren om, zoals hij zelf zegt: “een stukje van de werkelijkheid op te tillen om van de realiteit theater te maken.” Hij liet zich leiden door de stijl van de Amsterdamse School en de titel van het architectuurtijdschrift van de Amsterdamse School, Wendingen. Zo is de eerste wending, of tegenstelling in het kunstwerk de zwaarte van het materiaal en de lichtheid waarmee het kunstwerk zweeft. Een andere wending heeft te maken met een voormalig kerkje tegenover het plein, nu een moskee, gevestigd op nummer 69. Er is niet alleen sprake van een wending in de religie die wordt beoefend in het gebouw, het is ook een teken van een wending in de samenstelling van de wijk. Van Houwelingen verwerkte daarom het huisnummer van dit gebouw in zijn werk. Bovenin het werk is het nummer 666 gegraveerd, of 999, afhankelijk van hoe je ernaar kijkt. “666 is het getal van de duivel en 999 is het getal van de ultieme schoonheid van het metaal. Wat er op dit podium gebeurt, speelt zich ergens af tussen het grootste kwaad en de grootste onschuld.”

Er ontstond gesteggel over het plein en het kunstwerk, toen de architect zijn eigen ontwerp liet aanleggen. Van Houwelingen heeft toen voet bij stuk gehouden. Zijn ontwerp was immers al goedgekeurd door Stadsdeel West. Het ontwerp van de architect werd afgebroken en het plein werd alsnog aangelegd naar het ontwerp van Van Houwelingen. Alleen het boompje op het plein behield hij. “Ik vond het wel aardig zo’n boom, waar mensen dan omheen gaan zitten en hun wel en wee bespreken, zoals in dorpen in het zuiden van Europa. Aan de andere kant heb ik de boom in de boeien geslagen met het kunstwerk. Ik heb voortdurend gezocht naar dit soort tegenstellingen, zodat het kunstwerk een spanning krijgt. Die spanning heeft alles te maken met hoe zo’n wijk vol met tegenstellingen zit.”

Beluister ook de podcastaflevering over dit kunstwerk, en laat je meeslepen door de boeiende verhalen achter de werken van kunstroute in De Baarsjes. In de podcast luister je naar gesprekken tussen kunsthistoricus en onderzoeker van deze route, Sietske Roorda, en schrijver Willem Sjoerd van Vliet.

Agenda

october