Public Art. Amsterdam

Agenda

Ontmoetingsplaats 21ste eeuw

Figuren en Vuur

Ladders

Krijger

Vruchtbaarheid

Totempaal

Mensen op strand met parasol

Monument voor de Vrede

Aardewerk

Zwerm

Blauwe Boog

Jongen met Haan

Papieren Vliegtuigpijl

Schaapjes

Senza Parole

Vleugelvormen

Zonder moeite niets (Het Sieraad)

Herdenkingsmonument voor slachtoffers Tweede Wereldoorlog

De Wending 666/999

Vriendschapsbanden

Boegbeeld

Ankh

Het Molecularium

Vierwindstrekenbrug

Zonder titel (hekwerk poort)

Home is where the heart is: de potkachel

Kunstverkeersborden

Ballonnen

Silhouetten

Muurschildering 50 jaar Molenwijk

Woezels

Flyways

Ontmoetingsplaats

Zilveren Manen

Poort van Nieuwendam

BOLD TOREN BOUWMATERIALEN

Live tour Schrijvers en de Stad: Rashid Novaire

>> Speciale editie<< Live tour Schrijvers en de Stad: Fiep van Bodegom

Live tour met Schrijvers en de Stad: Alma Mathijsen

Schrijvers en de Stad: Chris Keulemans en Massih Hutak

Schip van Slebos

How to Kill a Tree, Edward Clydesdale Thomson

Walid Siti – Framer Framed

Sunday Seminar Pay Attention Please! curating the city

Officiële opening Pay Attention Please!

Fietstunnel station Amsterdam CS

IJ-boulevard

Spanje Monument 

Twee Beelden

De 7 poorten

De Muur

ADM monument

Noordbeeld

Ontmoetingsplaats

Observatorium

De Ceuvel

Gedenkteken Atatürk

NDSM-Werf

Ferrotopia – Stichting NDSM-werf

The First Turk Immigrant or The Nameless Heroes of The Revolution – Framer Framed

Johann Arens – Findings on Palpation (Extended Matter IV) – P/////AKT

Amsterdam Magisch Centrum Kunst en tegencultuur 1967-1970 – Stedelijk Museum Amsterdam

Strike A Pose – Framer Framed

Monument for the White Cube

Monuments to the Unsung – Framer Framed

GET LOST – art route, diverse kunstenaars

Silent Scream – Framer Framed

Ode aan de Bijlmer – CBK Zuidoost

De Appel

Untitled (You Don’t Have To Be Here) 

Brace for Impact, Node #6

Sami

Wegwerphuisje

Groot Landschap

Klimmuur

De Poort van Constant

Tuinen van West

Animaris Rhinoseros Transport

Stapeling omlaag

Tectona Grandis

De Kost en de Baat

Black Waves

De Kies

Staalmanplein

Mijn Kunst 2018 – CBK Zuidoost

Anastasis / ἀνάστασις – Oude Kerk

DOE IETS

Monument tegen Apartheid en Racisme

Nelson Mandela

Nationaal Monument Slavernijverleden

Portret van Jan Pieterszoon Coen, J.L. Vreugde

Hortus Botanicus

Monument for Martin Luther King

Gloei!

Voor de Bijen

Tussentijd

The Black Archives

Industrieel Monument

Corned Beef

Zonder titel, Man en Schaap

City Cells

Het Zandkasteel en de Amsterdamse Poort

Dolle Mina

Anton de Kom

Yellow Wings

De Lange Glijbaan

Zonder titel (Twee Schuine Naalden)

Mama Aisa

Sequin Monument

Monument Bijlmerramp

Tayouken Piss

Now, Speak!

Ruimtestructuur

Gedenkteken Steven van Dorpel

Graffiti Art in Heesterveld

Untitled (You Don’t Have To Be Here) – De Appel

De Waag

Licht

De Oude Kerk

Het Raam

Het Bankje

De Straatstenen

Het Stoepje

De Toeristengroep

Het Reclamebord

De Brug

Geluid

Lucht

De Oude Kerk

Waag Society

We Should Have a Conversation (2018) – De Appel

Zonder titel (Hildo)

Ode to Mingus; Spire; Menhir Tower

Opgelichte stoeptegels

Lady Solid

11 Rue Simon Crubellier

Primum movens ultimum moriens

Zonder titel

Your life is calling

Feestelijke beelden

De Wachter

White Noise

Brettensuite

Het Wiel

Betonreliëf

Under Heaven 02

WOW Amsterdam

Cascoland

Opstandingskerk

2 U’s naar buiten / 2 U’s naar binnen

Horse Chestnut

Zonder titel

Rembo

Mirage

Constructie met I-balken

Constellatie van klimtorens

wild care, tame neglect – Frankendael Foundation

Fiep van Bodegom

Roos van Rijswijk

Alma Mathijsen

Massih Hutak

Chris Keulemans

Rashid Novaire

Stichting NDSM – werf

Kunstroute De Baarsjes

  • permanent
  • toegankelijk

Op 6 april 2005 rijdt Paul Gomes van zijn werk terug naar huis. Hij rijdt vanaf de A10 de Jan van Galenstraat in en staat voor het rode stoplicht te wachten. Hij denkt aan de buurtvergadering van de Robert Scottbuurt van de afgelopen avond. Er is nog een potje geld om iets in de buurt te doen. Dan ziet hij in de middenberm een billboard staan. “Ik dacht: hier zou eigenlijk iets anders moeten staan. Hier zou iets moeten staan, een kunstwerk of zoiets, waarbij ik denk: ha, gezellig dat ik thuiskom.” Zijn idee wordt goedgekeurd in de volgende buurtvergadering en er komt een budget van €2.000 ter beschikking.

Er wordt een kunstcommissie gevormd die op zoek gaat naar een kunstenaar. Beeldend kunstenaar Eveline van Duyl en andere kunstenaars uit de buurt worden gevraagd om een ontwerp te maken. Ondertussen is er al wat meer geld bij elkaar gesprokkeld, hoewel het nog lang niet genoeg is om een kunstwerk te maken. “Maar ik dacht: je weet het nooit, ik maak toch een serieus ontwerp”, zegt Van Duyl. Ze laat zich inspireren door de Robert Scottbuurt, een multiculturele buurt, waar mensen zich thuis voelen en bij elkaar op bezoek gaan. “Er is een buurthuis en een kas, waar van alles geplant wordt. Het zijn hele actieve bewoners en een hele prettige buurt.” Daarom ontwerpt ze een ouderwetse potkachel, waar mensen ’s avonds gezellig omheen zitten. Daarnaast is het een verwijzing naar het kerkje De Kolenkit dat vlak in de buurt in Bos en Lommer te vinden is.

Sommige mensen denken dat haar kunstwerk verwijst naar de opwarming van de aarde, vanwege het embleem van de wereldkaart. Maar die kaart refereert juist naar de straatnamen in de buurt, die vernoemd zijn naar kaartenmakers en wereldveroveraars, en natuurlijk naar de verschillende culturen die elkaar in de buurt vinden en als een smeltkroes samengaan.

Uiteindelijk koos de buurt voor Van Duyls ontwerp, maar het heeft nog heel wat voeten in de aarde gehad om het kunstwerk te realiseren. Er moest meer geld gevonden worden, waarbij de Ella Vogelaar-gelden uiteindelijk uitkomst boden. Vervolgens was er gesteggel over de locatie van het kunstwerk en wie daar zeggenschap over heeft. Behoort de middenberm tot de Baarsjes, Bos en Lommer, Amsterdam of het Rijk? Gelukkig is Gomes een man met een lange adem. Hij hield vol en in 2009 kreeg Van Duyl officieel van het Stadsdeel Bos en Lommer de opdracht om de potkachel te maken.

Van Duyl had ondertussen contact gelegd met de smid Martin Mulder. “Die had direct zin om de potkachel van heel stevig en stoer staal te smeden. Er kwamen een asla en een mooie pijp bij, die oorspronkelijk niet in het ontwerp zaten.” Dat het kunstwerk daardoor heel wat kan hebben, blijkt als er in april 2018 een auto tegen de potkachel is geknald. De auto is total-loss, maar de potkachel heeft geen schrammetje.

Het digitale brandende vuurtje werd wel gedoofd door het ongeluk. Veel mensen gaven aan dat ze het jammer vonden dat de Potkachel niet meer zijn warmte uitstraalde als ze thuis kwamen. Dus ging Gomes er weer achteraan bij de gemeente, en na maanden mailen en bellen knapperde het vuurtje weer. Dat het kunstwerk echt leeft in de buurt blijkt tijdens de afgelopen Sinterklaastijd, toen heeft iemand zijn schoentje bij de potkachel gezet.

Beluister ook de podcastaflevering over dit kunstwerk, en laat je meeslepen door de boeiende verhalen achter de werken van kunstroute in De Baarsjes. In de podcast luister je naar gesprekken tussen kunsthistoricus en onderzoeker van deze route, Sietske Roorda, en schrijver Willem Sjoerd van Vliet.

Agenda

october