Public Art. Amsterdam

Agenda

Ontmoetingsplaats 21ste eeuw

Figuren en Vuur

Ladders

Krijger

Vruchtbaarheid

Totempaal

Mensen op strand met parasol

Monument voor de Vrede

Aardewerk

Zwerm

Blauwe Boog

Jongen met Haan

Papieren Vliegtuigpijl

Schaapjes

Senza Parole

Vleugelvormen

Zonder moeite niets (Het Sieraad)

Herdenkingsmonument voor slachtoffers Tweede Wereldoorlog

De Wending 666/999

Vriendschapsbanden

Boegbeeld

Ankh

Het Molecularium

Vierwindstrekenbrug

Zonder titel (hekwerk poort)

Home is where the heart is: de potkachel

Kunstverkeersborden

Ballonnen

Silhouetten

Muurschildering 50 jaar Molenwijk

Woezels

Flyways

Ontmoetingsplaats

Zilveren Manen

Poort van Nieuwendam

BOLD TOREN BOUWMATERIALEN

Live tour Schrijvers en de Stad: Rashid Novaire

>> Speciale editie<< Live tour Schrijvers en de Stad: Fiep van Bodegom

Live tour met Schrijvers en de Stad: Alma Mathijsen

Schrijvers en de Stad: Chris Keulemans en Massih Hutak

Schip van Slebos

How to Kill a Tree, Edward Clydesdale Thomson

Walid Siti – Framer Framed

Sunday Seminar Pay Attention Please! curating the city

Officiële opening Pay Attention Please!

Fietstunnel station Amsterdam CS

IJ-boulevard

Spanje Monument 

Twee Beelden

De 7 poorten

De Muur

ADM monument

Noordbeeld

Ontmoetingsplaats

Observatorium

De Ceuvel

Gedenkteken Atatürk

NDSM-Werf

Ferrotopia – Stichting NDSM-werf

The First Turk Immigrant or The Nameless Heroes of The Revolution – Framer Framed

Johann Arens – Findings on Palpation (Extended Matter IV) – P/////AKT

Amsterdam Magisch Centrum Kunst en tegencultuur 1967-1970 – Stedelijk Museum Amsterdam

Strike A Pose – Framer Framed

Monument for the White Cube

Monuments to the Unsung – Framer Framed

GET LOST – art route, diverse kunstenaars

Silent Scream – Framer Framed

Ode aan de Bijlmer – CBK Zuidoost

De Appel

Untitled (You Don’t Have To Be Here) 

Brace for Impact, Node #6

Sami

Wegwerphuisje

Groot Landschap

Klimmuur

De Poort van Constant

Tuinen van West

Animaris Rhinoseros Transport

Stapeling omlaag

Tectona Grandis

De Kost en de Baat

Black Waves

De Kies

Staalmanplein

Mijn Kunst 2018 – CBK Zuidoost

Anastasis / ἀνάστασις – Oude Kerk

DOE IETS

Monument tegen Apartheid en Racisme

Nelson Mandela

Nationaal Monument Slavernijverleden

Portret van Jan Pieterszoon Coen, J.L. Vreugde

Hortus Botanicus

Monument for Martin Luther King

Gloei!

Voor de Bijen

Tussentijd

The Black Archives

Industrieel Monument

Corned Beef

Zonder titel, Man en Schaap

City Cells

Het Zandkasteel en de Amsterdamse Poort

Dolle Mina

Anton de Kom

Yellow Wings

De Lange Glijbaan

Zonder titel (Twee Schuine Naalden)

Mama Aisa

Sequin Monument

Monument Bijlmerramp

Tayouken Piss

Now, Speak!

Ruimtestructuur

Gedenkteken Steven van Dorpel

Graffiti Art in Heesterveld

Untitled (You Don’t Have To Be Here) – De Appel

De Waag

Licht

De Oude Kerk

Het Raam

Het Bankje

De Straatstenen

Het Stoepje

De Toeristengroep

Het Reclamebord

De Brug

Geluid

Lucht

De Oude Kerk

Waag Society

We Should Have a Conversation (2018) – De Appel

Zonder titel (Hildo)

Ode to Mingus; Spire; Menhir Tower

Opgelichte stoeptegels

Lady Solid

11 Rue Simon Crubellier

Primum movens ultimum moriens

Zonder titel

Your life is calling

Feestelijke beelden

De Wachter

White Noise

Brettensuite

Het Wiel

Betonreliëf

Under Heaven 02

WOW Amsterdam

Cascoland

Opstandingskerk

2 U’s naar buiten / 2 U’s naar binnen

Horse Chestnut

Zonder titel

Rembo

Mirage

Constructie met I-balken

Constellatie van klimtorens

wild care, tame neglect – Frankendael Foundation

Fiep van Bodegom

Roos van Rijswijk

Alma Mathijsen

Massih Hutak

Chris Keulemans

Rashid Novaire

Stichting NDSM – werf

Kunstroute De Baarsjes

  • permanent
  • toegankelijk

Een bord in de middenberm van de rustige Willem de Zwijgerlaan vertelt voorbijgangers over een archeologische vondst. Als je over het bord heen kijkt, zie je voor je lage bakstenen muurtjes, wat struiken, een boom en iets wat lijkt op een speeltoestel voor kinderen. De objecten vallen nauwelijks op en lijken niks bijzonders, maar de tekst op het bord vertelt ons iets anders: “Dit bijzondere bouwwerk vindt zijn oorsprong in een voor velen onbekend tijdperk uit onze geschiedenis, het Molecularium.”

Verder staat op het bord uitgelegd hoe in de Moleculaire beschaving (±1950 v.C. tot 1560 v.C.) scheikundige verbindingen – moleculen – centraal stonden. Men was zich daardoor al bewust van het ecosysteem en probeerde daarmee in balans te leven. De overblijfselen zijn resten van een speciale tempel, die diende als ontmoetingsplaats en werd gebouwd overeenkomstig de moleculaire structuur. Op het bord wordt in een grafische tekening weergegeven hoe de ruïne van de tempel in verbinding staat met de nabijgelegen struiken en boom.

De vroeg overleden beeldend kunstenaar Sander Rood (1973-2009) creëerde vaak de illusie dat zijn kunstwerken historische objecten zijn. Zijn werk wordt gekenmerkt door humoristische ouderwetse uitvindingen, die praktisch niet functioneren, maar inhoudelijk wel steek houden. Een voorbeeld hiervan zijn de negentiende-eeuwse zoutwagens, waarmee tranen van mensen werden opgevangen en waaruit zout werd gedestilleerd. Omdat dit zout uit verdriet voortgekomen was, geloofde men dat het zout geluk bracht en ongelukken zou voorkomen als het ’s winters bij ijzel over straat gestrooid werd.

Tegelijkertijd probeerde Rood met deze geschiedkundige illusies een blik te werpen op de toekomst. Zo schetste hij met zijn werk Het Molecularium op een speelse manier een ideale wereld, waar mens en natuur met elkaar in balans zijn. Over de hedendaagse verstoorde relatie tussen de mens en zijn omgeving schreef hij: “Een man in een gedateerd tweedelig pak doolt ontheemd rond tussen zijn oorsprong en de moderne, door zijn eigen diersoort ontworpen wereld, waarvan hij uiteindelijk bar weinig begrijpt. Zijn pak en knullige houding zijn metaforisch voor zijn tweeledige wereldvreemdheid. En ook zijn gedrag verraadt het gebrek aan aansluiting bij zowel natuur als cultuur. Worstelend met techniek, water, wind, aarde en vuur (licht) probeert hij in beide werelden tot een dieper begrip te komen van wat zij voor hem betekenen en probeert hij ze in een voor hem ultieme symbiose met elkaar te verzoenen. Hij kan maar moeilijk tot een coherent gevoel komen. Samenwerking en onderlinge strijd wisselen elkaar met de regelmaat van de klok af en doen hem in een schemergebied tussen natuur en cultuur belanden.”

Het werk van Rood is een zoektocht om de samenleving op een andere manier in te delen. Dat hij zijn ideale toekomstige wereld als een archeologische vondst verpakte in Het Molecularium, roept vragen op bij de voorbijganger die het bord leest. Zelfs de jaartallen van het tijdperk — ±1950 v.C. tot 1560 v.C. — dagen daartoe uit. Welke overblijfselen zullen mensen over duizenden jaren terugvinden van onze huidige samenleving? Hoe zullen ze ons tijdperk omschrijven? En uiteindelijk: hoe willen we herinnerd worden?

Beluister ook de podcastaflevering over dit kunstwerk, en laat je meeslepen door de boeiende verhalen achter de werken van kunstroute in De Baarsjes. In de podcast luister je naar gesprekken tussen kunsthistoricus en onderzoeker van deze route, Sietske Roorda, en schrijver Willem Sjoerd van Vliet.

Agenda

october