Public Art. Amsterdam

Agenda

Ontmoetingsplaats 21ste eeuw

Figuren en Vuur

Ladders

Krijger

Vruchtbaarheid

Totempaal

Mensen op strand met parasol

Monument voor de Vrede

Aardewerk

Zwerm

Blauwe Boog

Jongen met Haan

Papieren Vliegtuigpijl

Schaapjes

Senza Parole

Vleugelvormen

Zonder moeite niets (Het Sieraad)

Herdenkingsmonument voor slachtoffers Tweede Wereldoorlog

De Wending 666/999

Vriendschapsbanden

Boegbeeld

Ankh

Het Molecularium

Vierwindstrekenbrug

Zonder titel (hekwerk poort)

Home is where the heart is: de potkachel

Kunstverkeersborden

Ballonnen

Silhouetten

Muurschildering 50 jaar Molenwijk

Woezels

Flyways

Ontmoetingsplaats

Zilveren Manen

Poort van Nieuwendam

BOLD TOREN BOUWMATERIALEN

Live tour Schrijvers en de Stad: Rashid Novaire

>> Speciale editie<< Live tour Schrijvers en de Stad: Fiep van Bodegom

Live tour met Schrijvers en de Stad: Alma Mathijsen

Schrijvers en de Stad: Chris Keulemans en Massih Hutak

Schip van Slebos

How to Kill a Tree, Edward Clydesdale Thomson

Walid Siti – Framer Framed

Sunday Seminar Pay Attention Please! curating the city

Officiële opening Pay Attention Please!

Fietstunnel station Amsterdam CS

IJ-boulevard

Spanje Monument 

Twee Beelden

De 7 poorten

De Muur

ADM monument

Noordbeeld

Ontmoetingsplaats

Observatorium

De Ceuvel

Gedenkteken Atatürk

NDSM-Werf

Ferrotopia – Stichting NDSM-werf

The First Turk Immigrant or The Nameless Heroes of The Revolution – Framer Framed

Johann Arens – Findings on Palpation (Extended Matter IV) – P/////AKT

Amsterdam Magisch Centrum Kunst en tegencultuur 1967-1970 – Stedelijk Museum Amsterdam

Strike A Pose – Framer Framed

Monument for the White Cube

Monuments to the Unsung – Framer Framed

GET LOST – art route, diverse kunstenaars

Silent Scream – Framer Framed

Ode aan de Bijlmer – CBK Zuidoost

De Appel

Untitled (You Don’t Have To Be Here) 

Brace for Impact, Node #6

Sami

Wegwerphuisje

Groot Landschap

Klimmuur

De Poort van Constant

Tuinen van West

Animaris Rhinoseros Transport

Stapeling omlaag

Tectona Grandis

De Kost en de Baat

Black Waves

De Kies

Staalmanplein

Mijn Kunst 2018 – CBK Zuidoost

Anastasis / ἀνάστασις – Oude Kerk

DOE IETS

Monument tegen Apartheid en Racisme

Nelson Mandela

Nationaal Monument Slavernijverleden

Portret van Jan Pieterszoon Coen, J.L. Vreugde

Hortus Botanicus

Monument for Martin Luther King

Gloei!

Voor de Bijen

Tussentijd

The Black Archives

Industrieel Monument

Corned Beef

Zonder titel, Man en Schaap

City Cells

Het Zandkasteel en de Amsterdamse Poort

Dolle Mina

Anton de Kom

Yellow Wings

De Lange Glijbaan

Zonder titel (Twee Schuine Naalden)

Mama Aisa

Sequin Monument

Monument Bijlmerramp

Tayouken Piss

Now, Speak!

Ruimtestructuur

Gedenkteken Steven van Dorpel

Graffiti Art in Heesterveld

Untitled (You Don’t Have To Be Here) – De Appel

De Waag

Licht

De Oude Kerk

Het Raam

Het Bankje

De Straatstenen

Het Stoepje

De Toeristengroep

Het Reclamebord

De Brug

Geluid

Lucht

De Oude Kerk

Waag Society

We Should Have a Conversation (2018) – De Appel

Zonder titel (Hildo)

Ode to Mingus; Spire; Menhir Tower

Opgelichte stoeptegels

Lady Solid

11 Rue Simon Crubellier

Primum movens ultimum moriens

Zonder titel

Your life is calling

Feestelijke beelden

De Wachter

White Noise

Brettensuite

Het Wiel

Betonreliëf

Under Heaven 02

WOW Amsterdam

Cascoland

Opstandingskerk

2 U’s naar buiten / 2 U’s naar binnen

Horse Chestnut

Zonder titel

Rembo

Mirage

Constructie met I-balken

Constellatie van klimtorens

wild care, tame neglect – Frankendael Foundation

Fiep van Bodegom

Roos van Rijswijk

Alma Mathijsen

Massih Hutak

Chris Keulemans

Rashid Novaire

Stichting NDSM – werf

Kunstroute De Baarsjes

  • permanent
  • toegankelijk

Een meisje komt net uit school. Ze rent door de Van Speijkstraat naar nummer 65. Het grote smeedijzeren hek staat open. Ze schiet naar binnen en laat haar handen glijden over de gladde, fel gekleurde mozaïeksteentjes in het gangetje dat leidt naar de natuurspeeltuin. De mozaïekwanden van kunstenaar Nina Rave laten aan weerszijden negen op elkaar gestapelde banden zien met allemaal verschillende vormen en patronen. Ze doen aan de kleurige vriendschapsbandjes denken die kinderen van touwtjes knopen en als teken van vriendschap aan elkaar geven.

Voor Rave haar kunstwerk aanbracht, was dit gangetje, dat naast de speeltuin ook naar een jongerencentrum leidt, duister en vervallen en bespoten met graffiti. “Daar ging je in je nachtmerries niet naar binnen. Dus het idee was: hoe krijg je mensen zo snel mogelijk door die passage heen, zodat ze om de hoek kijken en dan die prachtige speeltuin ontdekken?”, vertelt Rave.

Na een selectieprocedure van Stadsdeel West werd Rave gevraagd om een kunstwerk te maken voor het gangetje. Het is haar specialiteit om zelf het concept voor het ontwerp vast te leggen, maar vervolgens aan andere mensen over te laten hoe de details eruit komen te zien. In totaal hebben zo’n 330 kinderen, jongeren en volwassenen uit de buurt meegedaan aan haar workshops, waarin ze hun eigen patronen mochten ontwerpen voor de mozaïeken Vriendschapsbanden op de muur. Soms zie je plots een mannetje, dan weer een uiltje. “Mensen hebben gekke dingen ontworpen. Ze zijn best wel eigenwijs. Als je ze vraagt iets te doen, dan komt er van alles uit. Dat vond ik heel leuk. In iedere band zitten van die maffe dingen verstopt”.

Voor de jongeren van het jongerencentrum had Rave een speciale opdracht. Die vroeg ze in haar workshops hun eigen logo te ontwerpen, gebaseerd op hun initialen. Deze zijn uitgesneden in een ijzeren goot aan het einde van de gang, die het mozaïek beschermt tegen regen. Door de logo’s van de jongeren erop te zetten, eigenden ze zich het werk toe, het waren immers hun logo’s en patronen. Rave vertelt: “We hadden bewakers nodig, want soms komt er ook graffiti op het kunstwerk of het wordt gesloopt. Dat werkt heel goed. We hebben in al die jaren één keer graffiti gehad en dat hadden jongeren van een ander jongerencentrum gedaan. Die hadden zich misdragen en waren weggestuurd uit het jongerencentrum aan de Van Speijkstraat. Als wraak hadden ze een streep op het mozaïek getrokken, maar die was heel makkelijk te verwijderen”.

Uiteindelijk is er ook een tentoonstelling geweest: in etalages op het Mercatorplein werden alle verschillende patronen die waren bedacht, tentoongesteld. “Je merkt bij deze participatieprojecten dat het toch blijft hangen, ook al heeft een persoon zelf niet meegedaan. Als je er zoveel mensen bij betrekt, dan is het van hen en door hen gemaakt. Het wordt een onderdeel van de gemeenschap”, zegt Rave.

Het kunstwerk is nog op een andere manier verbonden met de buurt, want haar werk moest passen binnen de stijl van de Amsterdamse School. Rave legt uit dat haar initiële idee was om met lijnen te werken, omdat het lijnontwerp van de Amsterdamse School de grote huizenblokken met elkaar verbindt. Voor het smeedijzeren hek dat de toegang vormt tot het gangetje heeft Rave zich door de Jugendstil laten inspireren. Als je door de gang loopt, zie je de strakke lijnen aan het begin van de gang steeds losser en vloeiender worden. “Ik dacht: je komt van school of iets wat je moet, en dan ga je naar de speeltuin en ben je vrij.”

Beluister ook de podcastaflevering over dit kunstwerk, en laat je meeslepen door de boeiende verhalen achter de werken van kunstroute in De Baarsjes. In de podcast luister je naar gesprekken tussen kunsthistoricus en onderzoeker van deze route, Sietske Roorda, en schrijver Willem Sjoerd van Vliet.

Agenda

october