Public Art. Amsterdam

Agenda

Ontmoetingsplaats 21ste eeuw

Figuren en Vuur

Ladders

Krijger

Vruchtbaarheid

Totempaal

Mensen op strand met parasol

Monument voor de Vrede

Aardewerk

Zwerm

Blauwe Boog

Jongen met Haan

Papieren Vliegtuigpijl

Schaapjes

Senza Parole

Vleugelvormen

Zonder moeite niets (Het Sieraad)

Herdenkingsmonument voor slachtoffers Tweede Wereldoorlog

De Wending 666/999

Vriendschapsbanden

Boegbeeld

Ankh

Het Molecularium

Vierwindstrekenbrug

Zonder titel (hekwerk poort)

Home is where the heart is: de potkachel

Kunstverkeersborden

Ballonnen

Silhouetten

Muurschildering 50 jaar Molenwijk

Woezels

Flyways

Ontmoetingsplaats

Zilveren Manen

Poort van Nieuwendam

BOLD TOREN BOUWMATERIALEN

Live tour Schrijvers en de Stad: Rashid Novaire

>> Speciale editie<< Live tour Schrijvers en de Stad: Fiep van Bodegom

Live tour met Schrijvers en de Stad: Alma Mathijsen

Schrijvers en de Stad: Chris Keulemans en Massih Hutak

Schip van Slebos

How to Kill a Tree, Edward Clydesdale Thomson

Walid Siti – Framer Framed

Sunday Seminar Pay Attention Please! curating the city

Officiële opening Pay Attention Please!

Fietstunnel station Amsterdam CS

IJ-boulevard

Spanje Monument 

Twee Beelden

De 7 poorten

De Muur

ADM monument

Noordbeeld

Ontmoetingsplaats

Observatorium

De Ceuvel

Gedenkteken Atatürk

NDSM-Werf

Ferrotopia – Stichting NDSM-werf

The First Turk Immigrant or The Nameless Heroes of The Revolution – Framer Framed

Johann Arens – Findings on Palpation (Extended Matter IV) – P/////AKT

Amsterdam Magisch Centrum Kunst en tegencultuur 1967-1970 – Stedelijk Museum Amsterdam

Strike A Pose – Framer Framed

Monument for the White Cube

Monuments to the Unsung – Framer Framed

GET LOST – art route, diverse kunstenaars

Silent Scream – Framer Framed

Ode aan de Bijlmer – CBK Zuidoost

De Appel

Untitled (You Don’t Have To Be Here) 

Brace for Impact, Node #6

Sami

Wegwerphuisje

Groot Landschap

Klimmuur

De Poort van Constant

Tuinen van West

Animaris Rhinoseros Transport

Stapeling omlaag

Tectona Grandis

De Kost en de Baat

Black Waves

De Kies

Staalmanplein

Mijn Kunst 2018 – CBK Zuidoost

Anastasis / ἀνάστασις – Oude Kerk

DOE IETS

Monument tegen Apartheid en Racisme

Nelson Mandela

Nationaal Monument Slavernijverleden

Portret van Jan Pieterszoon Coen, J.L. Vreugde

Hortus Botanicus

Monument for Martin Luther King

Gloei!

Voor de Bijen

Tussentijd

The Black Archives

Industrieel Monument

Corned Beef

Zonder titel, Man en Schaap

City Cells

Het Zandkasteel en de Amsterdamse Poort

Dolle Mina

Anton de Kom

Yellow Wings

De Lange Glijbaan

Zonder titel (Twee Schuine Naalden)

Mama Aisa

Sequin Monument

Monument Bijlmerramp

Tayouken Piss

Now, Speak!

Ruimtestructuur

Gedenkteken Steven van Dorpel

Graffiti Art in Heesterveld

Untitled (You Don’t Have To Be Here) – De Appel

De Waag

Licht

De Oude Kerk

Het Raam

Het Bankje

De Straatstenen

Het Stoepje

De Toeristengroep

Het Reclamebord

De Brug

Geluid

Lucht

De Oude Kerk

Waag Society

We Should Have a Conversation (2018) – De Appel

Zonder titel (Hildo)

Ode to Mingus; Spire; Menhir Tower

Opgelichte stoeptegels

Lady Solid

11 Rue Simon Crubellier

Primum movens ultimum moriens

Zonder titel

Your life is calling

Feestelijke beelden

De Wachter

White Noise

Brettensuite

Het Wiel

Betonreliëf

Under Heaven 02

WOW Amsterdam

Cascoland

Opstandingskerk

2 U’s naar buiten / 2 U’s naar binnen

Horse Chestnut

Zonder titel

Rembo

Mirage

Constructie met I-balken

Constellatie van klimtorens

wild care, tame neglect – Frankendael Foundation

Fiep van Bodegom

Roos van Rijswijk

Alma Mathijsen

Massih Hutak

Chris Keulemans

Rashid Novaire

Stichting NDSM – werf

Kunstroute De Baarsjes

  • permanent
  • toegankelijk

In april 2018 huldigde Job Cohen, voormalig burgemeester van Amsterdam, het kunstwerk van Nina Rave op het Columbusplein in. Hij deed dat in zijn functie van voorzitter van het Amsterdamse 4 mei comité. Een paar weken later werd het kunstwerk voor het eerst in gebruik genomen als monument om de slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog te herdenken.

In de tien jaar ervoor had er een kruis gestaan op het Columbusplein, maar dat ging terug naar de wijk waar het oorspronkelijk geplaatst was. Op het Columbusplein was er echter een cultuur van herdenken ontstaan en de buurt wilde die traditie voortzetten. Het 4 mei comité van het Columbusplein ging daarom met de hulp van Stadsdeel West op zoek naar een kunstenaar om een nieuw monument te maken. Via een selectieproces kwamen ze uit bij Nina Rave, een kunstenaar gespecialiseerd in het betrekken van de buurt bij haar kunstprojecten.

Rave koos voor een abstracte vorm voor het gedenkteken. Op een grasheuveltje op het Columbusplein balanceert nu een groot zwart blok op een kleine gouden bal. Om de gruwelen van de oorlog te verbeelden, wilde ze iets massiefs en verpletterends maken waar je je niet tegen kan verweren. Rave vertelt dat de gouden bal in eerste instantie zo klein was als een tennisbal, maar ze besloot dat hij groter moest. “Ik wilde niet alleen de zwarte kant laten zien. Die gouden bol laat voor mij zien dat er weerstand is en het geeft ook een sprankje hoop. Daarnaast laat het het wankele evenwicht van de situatie zien en dat dit weer zou kunnen gebeuren.”

Rave wilde ook het menselijke aspect in haar werk verbeelden. Daarom zijn er op het grote zwarte blok allemaal vingerafdrukken te zien. Om de buurtbewoners bij het maakproces van het monument te betrekken, heeft Rave workshops gegeven in het buurthuis op het plein en bij de nabijgelegen basisschool de Vissersschool, waarbij ze vingerafdrukken maakten in was. Die vingerafdrukken heeft Rave vervolgens in het monument verwerkt dat op het Columbusplein te zien is. Rave gaf les aan groep 7 en 8 en vertelt dat het erg aangrijpend was om over dit onderwerp les te geven. “Er waren een paar kinderen in de klas, die uit oorlogsgebieden waren weggevlucht met hun families. Wij denken altijd dat het heel ver weg is, maar voor sommige mensen is de oorlog ontzettend dichtbij.”

De vingerafdrukken op het kunstwerk kunnen zowel de slachtoffers van de oorlog symboliseren, als degenen die de oorlog hebben ontketend. “De Tweede Wereldoorlog is geen vulkaanuitbarsting, mensen hebben dat verzonnen en uitgevoerd”, legt Rave uit.

Naast het monument staat een plakkaat met een klein gedicht:

Wij gedenken

Hen die leden Hen die stierven Hen die streden

Er is de afgelopen jaren veel discussie geweest over wie er herdacht moet worden op 4 mei; alleen slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog of ook van latere oorlogen. Het kunstwerk van Rave gaat daar discreet mee om en laat in het midden voor wie het precies bedoeld is. Daarnaast is het kunstwerk door zijn abstractie niet heel opvallend in het dagelijks leven. “Het is niet iets vreselijks akeligs wat je aanspringt. Je kan er langs lopen en denken: een blok. Je hoeft er verder niets mee.”

Beluister ook de podcastaflevering over dit kunstwerk, en laat je meeslepen door de boeiende verhalen achter de werken van kunstroute in De Baarsjes. In de podcast luister je naar gesprekken tussen kunsthistoricus en onderzoeker van deze route, Sietske Roorda, en schrijver Willem Sjoerd van Vliet.

Agenda

october