Public Art. Amsterdam

BOLD TOREN BOUWMATERIALEN

Live tour Schrijvers en de Stad: Rashid Novaire

>> Speciale editie<< Live tour Schrijvers en de Stad: Fiep van Bodegom

Live tour met Schrijvers en de Stad: Alma Mathijsen

Schrijvers en de Stad: Chris Keulemans en Massih Hutak

Schip van Slebos

How to Kill a Tree, Edward Clydesdale Thomson

Walid Siti – Framer Framed

Sunday Seminar Pay Attention Please! curating the city

Officiële opening Pay Attention Please!

Fietstunnel station Amsterdam CS

IJ-boulevard

Spanje Monument 

Twee Beelden

De 7 poorten

De Muur

ADM monument

Noordbeeld

Ontmoetingsplaats

Observatorium

De Ceuvel

Gedenkteken Atatürk

NDSM-Werf

Ferrotopia – Stichting NDSM-werf

The First Turk Immigrant or The Nameless Heroes of The Revolution – Framer Framed

Johann Arens – Findings on Palpation (Extended Matter IV) – P/////AKT

Amsterdam Magisch Centrum Kunst en tegencultuur 1967-1970 – Stedelijk Museum Amsterdam

Strike A Pose – Framer Framed

Monument for the White Cube

Monuments to the Unsung – Framer Framed

GET LOST – art route, diverse kunstenaars

Silent Scream – Framer Framed

Ode aan de Bijlmer – CBK Zuidoost

De Appel

Untitled (You Don’t Have To Be Here) 

Brace for Impact, Node #6

Sami

Wegwerphuisje

Groot Landschap

Klimmuur

De Poort van Constant

Tuinen van West

Animaris Rhinoseros Transport

Stapeling omlaag

Tectona Grandis

De Kost en de Baat

Black Waves

De Kies

Staalmanplein

Mijn Kunst 2018 – CBK Zuidoost

Anastasis / ἀνάστασις – Oude Kerk

DOE IETS

Monument tegen Apartheid en Racisme

Nelson Mandela

Nationaal Monument Slavernijverleden

Portret van Jan Pieterszoon Coen, J.L. Vreugde

Hortus Botanicus

Monument for Martin Luther King

Gloei!

Voor de Bijen

Tussentijd

The Black Archives

Industrieel Monument

Corned Beef

Zonder titel, Man en Schaap

City Cells

Het Zandkasteel en de Amsterdamse Poort

Dolle Mina

Anton de Kom

Yellow Wings

De Lange Glijbaan

Zonder titel (Twee Schuine Naalden)

Mama Aisa

Sequin Monument

Monument Bijlmerramp

Tayouken Piss

Now, Speak!

Ruimtestructuur

Gedenkteken Steven van Dorpel

Graffiti Art in Heesterveld

Untitled (You Don’t Have To Be Here) – De Appel

De Waag

Licht

De Oude Kerk

Het Raam

Het Bankje

De Straatstenen

Het Stoepje

De Toeristengroep

Het Reclamebord

De Brug

Geluid

Lucht

De Oude Kerk

Waag Society

We Should Have a Conversation (2018) – De Appel

Zonder titel (Hildo)

Ode to Mingus; Spire; Menhir Tower

Opgelichte stoeptegels

Lady Solid

11 Rue Simon Crubellier

Primum movens ultimum moriens

Zonder titel

Your life is calling

Feestelijke beelden

De Wachter

White Noise

Brettensuite

Het Wiel

Betonreliëf

Under Heaven 02

WOW Amsterdam

Cascoland

Opstandingskerk

2 U’s naar buiten / 2 U’s naar binnen

Horse Chestnut

Zonder titel

Rembo

Mirage

Constructie met I-balken

Constellatie van klimtorens

wild care, tame neglect – Frankendael Foundation

Fiep van Bodegom

Roos van Rijswijk

Alma Mathijsen

Massih Hutak

Chris Keulemans

Rashid Novaire

FacebookTwitter
  • permanent
  • toegankelijk

Met behulp van satellietfoto’s worden regelmatig fossiele vondsten gedaan. Wanneer je Amsterdam van bovenaf bekijkt en je blik naar Nieuw-West richt, naar het Sloterpark, dan zie je de verschillende delen van het enorme Groot Landschap van Wessel Couzijn liggen. Van deze afstand zou het een fossiele vondst kunnen zijn, een neergestort vliegtuig of zelfs een hunebed. Zoom je in dan zie je dat het werk op een heuvel ligt. Joggers rennen omhoog en tikken het verroeste staal aan alsof het object meedoet aan een estafette. Het gevaarte laat bij aanraking een hol geluid horen maar roert zicht niet. Groot Landschap werd in 1974 geïnstalleerd en ligt sindsdien prominent in het Sloterpark. Ook al heeft het werk nooit een feestelijke onthulling gehad, toch werd het vanaf het begin gewaardeerd. Eind 1974 schrijft ene B. Staal in een uitgave van Werk in Uitvoering, het maandblad van de Dienst Publieke Werken, over ‘de grootse allure’ van Groot Landschap, dat uitte zich ‘niet alleen in kracht maar ook in fijnheid en gevoeligheid’.

Zo roerloos als Groot Landschap ín het Sloterpark ligt, zo veel gebeurt er rondom het werk. Wanneer het regent verandert het in een glijbaan, waardoor sommige vlakken gepolijster zijn dan andere. ‘s Nachts is het een prooi voor de graffitispuiter die zijn tag achterlaat. Ook de natuur bemoeit zich met Groot Landschap. Konijnen lijken niet onder de indruk van het kunstwerk en graven en knagen zich een weg door de heuvel waarop het ligt. De onderkant van het werk bleek een zwakke plek: die blijkt aan het eind van de vorige eeuw helemaal doorroest te zijn. In 2006 werd het werk op initiatief van betrokken kunstenaars opgelapt. Het buizenskelet werd versterkt, de stalen panelen kregen nieuwe lasnaden en er werd een coating aangebracht tegen graffiti.

Zelf moet ik bij Groot Landschap denken aan een grote goedzak, een soort plantenetende brontosaurus die vanaf de heuvel het park overziet. Maar maakt het uit wat het is? Wessel Couzijn zag er geen dinosaurus in, noch een vliegtuig of hunebed. Hij stelde immers dat het beeld ‘niets anders voorstelt dan zichzelf’.

Meer informatie

Oxenaar, Rudi, et al. (1986) Couzijn: beeldhouwer, Weesp: Openbaar Kunstbezit. EN Keijer, Kees (2006) Tweede leven voor beeld Wessel Couzijn, Het Parool, 15 september.

Agenda

mei