Public Art. Amsterdam

Schip van Slebos

Fietstunnel station Amsterdam CS

IJ-boulevard

Spanje Monument 

Twee Beelden

De 7 poorten

De Muur

ADM monument

Noordbeeld

Ontmoetingsplaats

Observatorium

De Ceuvel

Gedenkteken Atatürk

NDSM-Werf

De Appel

Brace for Impact, Node #6

Sami

Wegwerphuisje

Groot Landschap

Klimmuur

De Poort van Constant

Tuinen van West

Animaris Rhinoseros Transport

Stapeling omlaag

Tectona Grandis

De Kost en de Baat

Black Waves

De Kies

Staalmanplein

DOE IETS

Monument tegen Apartheid en Racisme

Nelson Mandela

Nationaal Monument Slavernijverleden

Portret van Jan Pieterszoon Coen, J.L. Vreugde

Hortus Botanicus

Monument for Martin Luther King

Gloei!

Voor de Bijen

Tussentijd

The Black Archives

Industrieel Monument

Corned Beef

Zonder titel, Man en Schaap

City Cells

Het Zandkasteel en de Amsterdamse Poort

Dolle Mina

Anton de Kom

Yellow Wings

De Lange Glijbaan

Zonder titel (Twee Schuine Naalden)

Mama Aisa

Sequin Monument

Monument Bijlmerramp

Tayouken Piss

Now, Speak!

Ruimtestructuur

Gedenkteken Steven van Dorpel

Graffiti Art in Heesterveld

De Waag

Licht

De Oude Kerk

Het Raam

Het Bankje

De Straatstenen

Het Stoepje

De Toeristengroep

Het Reclamebord

De Brug

Geluid

Lucht

De Oude Kerk

Waag Society

Zonder titel (Hildo)

Ode to Mingus; Spire; Menhir Tower

Opgelichte stoeptegels

Lady Solid

11 Rue Simon Crubellier

Primum movens ultimum moriens

Zonder titel

Your life is calling

Feestelijke beelden

De Wachter

White Noise

Brettensuite

Het Wiel

Betonreliëf

Under Heaven 02

WOW Amsterdam

Cascoland

Opstandingskerk

2 U’s naar buiten / 2 U’s naar binnen

Horse Chestnut

Zonder titel

Rembo

Mirage

Constructie met I-balken

Constellatie van klimtorens

Fiep van Bodegom

Roos van Rijswijk

Alma Mathijsen

Massih Hutak

Chris Keulemans

Rashid Novaire

FacebookTwitter
  • permanent
  • toegankelijk

De maquette waarop Black Waves van Lon Pennock is gebaseerd is niet groter dan een damesschoen. Vijf lagen zwartgeverfd hout, waarbij elke laag een hoekige curve maakt. Het ontwerp werd gewaardeerd door de gemeente en Pennock kreeg de opdracht om het werk uit te voeren in cortenstaal. In 1993 werd het beeld in de Louis Armstronglaan in Nieuw Sloten geplaatst, maar na verloop van tijd stuitte de aanblik ervan op weerstand bij de buurtbewoners. Het roestende staal werd niet gewaardeerd en regelmatig met graffiti beklad. Zelfs als het werk nog enig nut diende als object waartegen gevoetbald kon worden, dan werd het doffe geluid door de bewoners als te storend ervaren. Het kunstwerk en de bewoners van de Louis Armstrongstraat was een echte mismatch.

Lon Pennock zei zelf over de rol van kunst in de publieke ruimte: ‘Beelden moeten zonder sokkel in de maatschappij kunnen staan. Hinderlijk in de weg. Je moet over ze kunnen struikelen. Ze horen niet beschaafd aan de zijlijn te staan. Beelden zijn symbolen van onze tijd. Ze moeten buiten staan, want ze zijn voor iedereen.’ In 1997 werd het beeld verplaatst naar zijn huidige locatie, in de vijver in het naburige Kasterleepark. Hier staat het niet aan de zijlijn, al kun je het alleen ervaren vanaf de waterkant. Ook kan er op deze locatie niemand over struikelen. Probeer het anders toch maar, dat zal Pennock deugd doen.

Meer informatie

Pennock, Lon (2001) Lon Pennock, ‘s-Hertogenbosch: Jan van Hoof Galerie

Agenda

november

Stichting NDSM – werf

Stichting NDSM – werf

Event

25 april – 2 december Stichting NDSM-werf Tt. Neveritaweg 61, Amsterdam Ferrotopia Ferrotopia is een kunstinstallatie in de openbare ruimte, ‘gesamtskunstwerk’ en pop-up museum inéén. De kunstinstallatie is een ode aan ijzer (ferro=ijzer) en bestaat uit een verzameling karaktervolle gebouwen gegroepeerd rondom een centraal plein. Onderdelen hiervan waren gedurende de afgelopen drie jaar al te […]

Lees meer →