Public Art. Amsterdam

Schip van Slebos

Fietstunnel station Amsterdam CS

IJ-boulevard

Spanje Monument 

Twee Beelden

De 7 poorten

De Muur

ADM monument

Noordbeeld

Ontmoetingsplaats

Observatorium

De Ceuvel

Gedenkteken Atatürk

NDSM-Werf

De Appel

Brace for Impact, Node #6

Sami

Wegwerphuisje

Groot Landschap

Klimmuur

De Poort van Constant

Tuinen van West

Animaris Rhinoseros Transport

Stapeling omlaag

Tectona Grandis

De Kost en de Baat

Black Waves

De Kies

Staalmanplein

DOE IETS

Monument tegen Apartheid en Racisme

Nelson Mandela

Nationaal Monument Slavernijverleden

Portret van Jan Pieterszoon Coen, J.L. Vreugde

Hortus Botanicus

Monument for Martin Luther King

Gloei!

Voor de Bijen

Tussentijd

The Black Archives

Industrieel Monument

Corned Beef

Zonder titel, Man en Schaap

City Cells

Het Zandkasteel en de Amsterdamse Poort

Dolle Mina

Anton de Kom

Yellow Wings

De Lange Glijbaan

Zonder titel (Twee Schuine Naalden)

Mama Aisa

Sequin Monument

Monument Bijlmerramp

Tayouken Piss

Now, Speak!

Ruimtestructuur

Gedenkteken Steven van Dorpel

Graffiti Art in Heesterveld

De Waag

Licht

De Oude Kerk

Het Raam

Het Bankje

De Straatstenen

Het Stoepje

De Toeristengroep

Het Reclamebord

De Brug

Geluid

Lucht

De Oude Kerk

Waag Society

Zonder titel (Hildo)

Ode to Mingus; Spire; Menhir Tower

Opgelichte stoeptegels

Lady Solid

11 Rue Simon Crubellier

Primum movens ultimum moriens

Zonder titel

Your life is calling

Feestelijke beelden

De Wachter

White Noise

Brettensuite

Het Wiel

Betonreliëf

Under Heaven 02

WOW Amsterdam

Cascoland

Opstandingskerk

2 U’s naar buiten / 2 U’s naar binnen

Horse Chestnut

Zonder titel

Rembo

Mirage

Constructie met I-balken

Constellatie van klimtorens

Fiep van Bodegom

Roos van Rijswijk

Alma Mathijsen

Massih Hutak

Chris Keulemans

Rashid Novaire

FacebookTwitter
  • permanent
  • toegankelijk

1948 was een druk jaar voor Constant Nieuwenhuys. Niet alleen richtte hij toen met zijn geestverwanten de Cobragroep op, ook stond hij aan de wieg van de Experimentele Groep in Holland. Kunstenaars zoals Karel Appel en Corneille waren lid van het eerste uur en later sloten ook de dichters Gerrit Kouwenaar, Jan Elburg en Lucebert zich aan. Een belangrijke uiting van de Experimentele Groep in Holland was het tijdschrift Reflex. Constant ontpopte zich als de theoreticus van het collectief en schreef voor de eerste editie van het tijdschrift het toonaangevende artikel Manifest, waarin hij stelt dat kunst moet gaan over spontaniteit en wilde expressie. Hij zag een nieuwe vrije maatschappij voor zich waarin moderne kunst een cruciale rol speelt. De befaamde zin die dat idee in een poëtische context plaatst, luidt: ‘Een schilderij is niet een bouwsel van kleuren en lijnen, maar een dier, een nacht, een schreeuw, een mens, of dat alles tezamen.’

Constants werken zijn amper te zien in de publieke ruimte. Zou zijn eigen theorie hem daarvan hebben weerhouden? Een groot deel van zijn leven besteedde hij aan het creëren van zijn toekomstvisioen, New Babylon. Met schetsen en maquettes creëerde hij een wereld met zo min mogelijk beperkingen. Hoewel Constants werk nauwelijks aanwezig is in de publieke ruimte, is zijn gedachtegoed dat wel. De beroemde architect Rem Koolhaas verklaarde zich schatplichtig aan Constants ideeën en ook het ontwerp van een moloch als Hoog Catharijne had er anders uitgezien zonder New Babylon.

De Poort van Constant (oorspronkelijke titel: Plastisch Teken) is een werk op een behapbare schaal. De geknikte pijlers lijken te twijfelen, alsof ze geen richting kunnen kiezen. Hoewel beton als materiaal zich moeilijk leent voor een zoekende, speelse en vrije aanpak, is dat precies wat Constant hier voor elkaar heeft gekregen.

Meer informatie

Beeren, W.A.L. (1979) New Babylon: speelmodel voor een nieuwe maatschappij. In: Actie, werkelijkheid en fictie in de kunst van de jaren ’60 in Nederland. Museum Boymans-van Beuningen, Rotterdam, 167-175.

Agenda

november

Stichting NDSM – werf

Stichting NDSM – werf

Event

25 april – 2 december Stichting NDSM-werf Tt. Neveritaweg 61, Amsterdam Ferrotopia Ferrotopia is een kunstinstallatie in de openbare ruimte, ‘gesamtskunstwerk’ en pop-up museum inéén. De kunstinstallatie is een ode aan ijzer (ferro=ijzer) en bestaat uit een verzameling karaktervolle gebouwen gegroepeerd rondom een centraal plein. Onderdelen hiervan waren gedurende de afgelopen drie jaar al te […]

Lees meer →