De Kost en de Baat, Hewald Jongenelis & Sylvie Zijlmans, 1996
Blankenbergestraat 8
Wie al het werk van kunstenaarsduo Sylvie Zijlmans en Hewald Jongenelis op een rij zet, zal een bijzonder gevarieerde verzameling zien. Materiaal en onderwerp wisselen bij hen ogenschijnlijk met elk nieuw project. Ze maken onder andere modeontwerpen, videokunst, fotografie, performances, gemeenschapskunst, sculpturen en tekeningen.
Het enige waar je bij Zijlmans & Jongenelis van uit kunt gaan is hun behoefte om te evolueren. Om een indruk te krijgen van hun werkwijze is een anekdote van Sylvie Zijlmans over het project The Shining waardevol. In 2001 werd ze uitgenodigd om nieuw werk te maken voor Museum Boijmans Van Beuningen in Rotterdam. Zijlmans verklaarde dat ze zich toentertijd stoorde aan de spotjes die veelal worden gebruikt als museumverlichting. Prompt maakte ze een licht- en geluidsinstallatie van honderd gloeilampen. Om een afkeer te bezweren maakt zij deze juist expliciet.
De Kost en de Baat is eerder getoond tijdens een tentoonstelling in de Remonstrantse kerk van Waddinxveen. Het werk stond in het gangpad met de ezel naar het spreekgestoelte gericht. Kerkgangers konden dit niet waarderen en het bronzen ezeltje met de kar van beton moest worden verplaatst. De ironie is onmiskenbaar: de ezel kan de last niet verplaatsen, maar met hulp van Waddinxveense kerkgangers is het toch gelukt.
In 1996 kreeg De kost en de Baat een permanente plek aan de Blankenbergestraat in Nieuw Sloten. Zolang de ezel zijn onwrikbare positie blijft accepteren, is alles in orde.