Public Art. Amsterdam

Agenda

Ontmoetingsplaats 21ste eeuw

Figuren en Vuur

Ladders

Krijger

Vruchtbaarheid

Totempaal

Mensen op strand met parasol

Monument voor de Vrede

Aardewerk

Zwerm

Blauwe Boog

Jongen met Haan

Papieren Vliegtuigpijl

Schaapjes

Senza Parole

Vleugelvormen

Zonder moeite niets (Het Sieraad)

Herdenkingsmonument voor slachtoffers Tweede Wereldoorlog

De Wending 666/999

Vriendschapsbanden

Boegbeeld

Ankh

Het Molecularium

Vierwindstrekenbrug

Zonder titel (hekwerk poort)

Home is where the heart is: de potkachel

Kunstverkeersborden

Ballonnen

Silhouetten

Muurschildering 50 jaar Molenwijk

Woezels

Flyways

Ontmoetingsplaats

Zilveren Manen

Poort van Nieuwendam

BOLD TOREN BOUWMATERIALEN

Live tour Schrijvers en de Stad: Rashid Novaire

>> Speciale editie<< Live tour Schrijvers en de Stad: Fiep van Bodegom

Live tour met Schrijvers en de Stad: Alma Mathijsen

Schrijvers en de Stad: Chris Keulemans en Massih Hutak

Schip van Slebos

How to Kill a Tree, Edward Clydesdale Thomson

Walid Siti – Framer Framed

Sunday Seminar Pay Attention Please! curating the city

Officiële opening Pay Attention Please!

Fietstunnel station Amsterdam CS

IJ-boulevard

Spanje Monument 

Twee Beelden

De 7 poorten

De Muur

ADM monument

Noordbeeld

Ontmoetingsplaats

Observatorium

De Ceuvel

Gedenkteken Atatürk

NDSM-Werf

Ferrotopia – Stichting NDSM-werf

The First Turk Immigrant or The Nameless Heroes of The Revolution – Framer Framed

Johann Arens – Findings on Palpation (Extended Matter IV) – P/////AKT

Amsterdam Magisch Centrum Kunst en tegencultuur 1967-1970 – Stedelijk Museum Amsterdam

Strike A Pose – Framer Framed

Monument for the White Cube

Monuments to the Unsung – Framer Framed

GET LOST – art route, diverse kunstenaars

Silent Scream – Framer Framed

Ode aan de Bijlmer – CBK Zuidoost

De Appel

Untitled (You Don’t Have To Be Here) 

Brace for Impact, Node #6

Sami

Wegwerphuisje

Groot Landschap

Klimmuur

De Poort van Constant

Tuinen van West

Animaris Rhinoseros Transport

Stapeling omlaag

Tectona Grandis

De Kost en de Baat

Black Waves

De Kies

Staalmanplein

Mijn Kunst 2018 – CBK Zuidoost

Anastasis / ἀνάστασις – Oude Kerk

DOE IETS

Monument tegen Apartheid en Racisme

Nelson Mandela

Nationaal Monument Slavernijverleden

Portret van Jan Pieterszoon Coen, J.L. Vreugde

Hortus Botanicus

Monument for Martin Luther King

Gloei!

Voor de Bijen

Tussentijd

The Black Archives

Industrieel Monument

Corned Beef

Zonder titel, Man en Schaap

City Cells

Het Zandkasteel en de Amsterdamse Poort

Dolle Mina

Anton de Kom

Yellow Wings

De Lange Glijbaan

Zonder titel (Twee Schuine Naalden)

Mama Aisa

Sequin Monument

Monument Bijlmerramp

Tayouken Piss

Now, Speak!

Ruimtestructuur

Gedenkteken Steven van Dorpel

Graffiti Art in Heesterveld

Untitled (You Don’t Have To Be Here) – De Appel

De Waag

Licht

De Oude Kerk

Het Raam

Het Bankje

De Straatstenen

Het Stoepje

De Toeristengroep

Het Reclamebord

De Brug

Geluid

Lucht

De Oude Kerk

Waag Society

We Should Have a Conversation (2018) – De Appel

Zonder titel (Hildo)

Ode to Mingus; Spire; Menhir Tower

Opgelichte stoeptegels

Lady Solid

11 Rue Simon Crubellier

Primum movens ultimum moriens

Zonder titel

Your life is calling

Feestelijke beelden

De Wachter

White Noise

Brettensuite

Het Wiel

Betonreliëf

Under Heaven 02

WOW Amsterdam

Cascoland

Opstandingskerk

2 U’s naar buiten / 2 U’s naar binnen

Horse Chestnut

Zonder titel

Rembo

Mirage

Constructie met I-balken

Constellatie van klimtorens

wild care, tame neglect – Frankendael Foundation

Fiep van Bodegom

Roos van Rijswijk

Alma Mathijsen

Massih Hutak

Chris Keulemans

Rashid Novaire

Stichting NDSM – werf

Kunstroute Zuid

  • permanent
  • toegankelijk

Vanaf de brede De Boelelaan is het slechts een klein stukje lopen naar de Antonio Vivaldistraat. Daar staat de ‘bodyguard’ van het Integraal Kindcentrum (IKC). De Wachter, het kunstwerk van Boris Tellegen dat zich hier sinds 2015 bevindt, houdt de wacht voor de school. Het beeld is opgebouwd uit verschillende kubistische vormen van drie soorten staal. Door de diverse oppervlaktestructuren en hoekige vormen lijkt het beeld te versmelten met de omliggende gebouwen. De plaatsing op hoge poten maakt dat het beeld ook kan worden beschouwd als een mens: een gebouwtje op benen.

Een van de speerpunten van het beleid op de Zuidas is het beperken van hinder van bouwwerkzaamheden. Kunst moet dynamisch zijn en worden ontwikkeld tegelijk met haar omgeving, die door het vele bouwen continu verandert. De Wachter is gemaakt in opdracht van Stadsdeel Zuid. Het kunstwerk is zo geconstrueerd dat het met het nieuwe gebouw kon meegroeien. Zo vormde het tijdens het bouwproces een welkome afleiding van alle werkzaamheden eromheen. De bouw van de basisschool startte in 2014. De sculptuur werd in 2015 tégen de school geplaatst, leunend op zijn hoge poten. Zo was De Wachter in de eerste bouwfase letterlijk aan het wachten. Toen het tweede gedeelte van de school werd geplaatst kwam het kunstwerk los te staan van de school, rechtopstaand. Het wachten verandert op die manier in ‘op wacht staan’. Door de plaatsing van een sculptuur wilde het stadsdeel de zichtbaarheid en aantrekkelijkheid van het IKC vergroten.

Kunstenaar Boris Tellegen werd bekend als graffitikunstenaar onder de naam Delta. Voor De Wachter heeft hij zich laten inspireren door de hoogbouw op de Zuidas, maar ook door kinderspeelgoed als lego en robots. Door die twee te combineren laat hij de kinderen met andere ogen naar hun directe omgeving kijken. De imponerende Zuidas-torens die hen omringen kunnen door deze sculptuur een ander, vriendelijker gezicht krijgen.

Voorafgaand aan de officiële opening van het werk in mei 2016 werd een educatieproject georganiseerd voor de basisschool. De kinderen hebben les gekregen over en met de kunstenaar. Zo mochten ze zelf een versie van De Wachter knippen en plakken. Op deze manier maakten zij kennis met het kunstwerk. Door concreet aandacht te besteden aan een abstract beeld dat de leerlingen anders wellicht weinig zou zeggen, raakten ze er bekend mee. Het feit dat het beeld speciaal voor het IKC is ontworpen en de kinderen ermee bekend zijn, heeft ervoor gezorgd dat het beeld sneller als ‘eigen’ ging voelen, als bezit van de schoolgangers en een onderdeel van hun identiteit.

Het publiek van een kunstwerk in de openbare ruimte is lastig aan te wijzen. Door de intentie van de opdrachtgevers en kunstenaar te analyseren kan het beoogde publiek wél worden herleid. De Wachter is gemaakt voor gebruikers van de basisschool: de kinderen, hun ouders en de leerkrachten. Vanwege de complexe publieke ruimte waarin het beeld zich bevindt zullen ook toevallige omstanders met het beeld te maken krijgen. De enige informatie die zij over het werk hebben is het werk zelf. De fysieke aspecten van het werk (de hoogte, de hoekige vormen, de zilveren kleur) maken dat het gemakkelijk versmelt met de kantoorgebouwen die zich tegen de horizon van de Zuidas aftekenen. De stalen uitvoering kan, gecombineerd met de vele werkzaamheden die zich dagelijks afspelen in de buurt, verdacht veel lijken op een tijdelijk bouwobject dat wellicht binnenkort weer verdwenen zal zijn. Dit laat goed zien hoe een kunstwerk in de publieke ruimte voor ieder publiek een andere betekenis kan hebben.

Meer informatie

De Wachter op de officiële website van Boris Tellegen: http://www.deltainc.nl/project/kindercampus#image-550

Agenda

juli