Public Art. Amsterdam

BOLD TOREN BOUWMATERIALEN

Live tour Schrijvers en de Stad: Rashid Novaire

>> Speciale editie<< Live tour Schrijvers en de Stad: Fiep van Bodegom

Live tour met Schrijvers en de Stad: Alma Mathijsen

Schrijvers en de Stad: Chris Keulemans en Massih Hutak

Schip van Slebos

How to Kill a Tree, Edward Clydesdale Thomson

Walid Siti – Framer Framed

Sunday Seminar Pay Attention Please! curating the city

Officiële opening Pay Attention Please!

Fietstunnel station Amsterdam CS

IJ-boulevard

Spanje Monument 

Twee Beelden

De 7 poorten

De Muur

ADM monument

Noordbeeld

Ontmoetingsplaats

Observatorium

De Ceuvel

Gedenkteken Atatürk

NDSM-Werf

Ferrotopia – Stichting NDSM-werf

The First Turk Immigrant or The Nameless Heroes of The Revolution – Framer Framed

Johann Arens – Findings on Palpation (Extended Matter IV) – P/////AKT

Amsterdam Magisch Centrum Kunst en tegencultuur 1967-1970 – Stedelijk Museum Amsterdam

Strike A Pose – Framer Framed

Monument for the White Cube

Monuments to the Unsung – Framer Framed

GET LOST – art route, diverse kunstenaars

Silent Scream – Framer Framed

Ode aan de Bijlmer – CBK Zuidoost

De Appel

Untitled (You Don’t Have To Be Here) 

Brace for Impact, Node #6

Sami

Wegwerphuisje

Groot Landschap

Klimmuur

De Poort van Constant

Tuinen van West

Animaris Rhinoseros Transport

Stapeling omlaag

Tectona Grandis

De Kost en de Baat

Black Waves

De Kies

Staalmanplein

Mijn Kunst 2018 – CBK Zuidoost

Anastasis / ἀνάστασις – Oude Kerk

DOE IETS

Monument tegen Apartheid en Racisme

Nelson Mandela

Nationaal Monument Slavernijverleden

Portret van Jan Pieterszoon Coen, J.L. Vreugde

Hortus Botanicus

Monument for Martin Luther King

Gloei!

Voor de Bijen

Tussentijd

The Black Archives

Industrieel Monument

Corned Beef

Zonder titel, Man en Schaap

City Cells

Het Zandkasteel en de Amsterdamse Poort

Dolle Mina

Anton de Kom

Yellow Wings

De Lange Glijbaan

Zonder titel (Twee Schuine Naalden)

Mama Aisa

Sequin Monument

Monument Bijlmerramp

Tayouken Piss

Now, Speak!

Ruimtestructuur

Gedenkteken Steven van Dorpel

Graffiti Art in Heesterveld

Untitled (You Don’t Have To Be Here) – De Appel

De Waag

Licht

De Oude Kerk

Het Raam

Het Bankje

De Straatstenen

Het Stoepje

De Toeristengroep

Het Reclamebord

De Brug

Geluid

Lucht

De Oude Kerk

Waag Society

We Should Have a Conversation (2018) – De Appel

Zonder titel (Hildo)

Ode to Mingus; Spire; Menhir Tower

Opgelichte stoeptegels

Lady Solid

11 Rue Simon Crubellier

Primum movens ultimum moriens

Zonder titel

Your life is calling

Feestelijke beelden

De Wachter

White Noise

Brettensuite

Het Wiel

Betonreliëf

Under Heaven 02

WOW Amsterdam

Cascoland

Opstandingskerk

2 U’s naar buiten / 2 U’s naar binnen

Horse Chestnut

Zonder titel

Rembo

Mirage

Constructie met I-balken

Constellatie van klimtorens

wild care, tame neglect – Frankendael Foundation

Fiep van Bodegom

Roos van Rijswijk

Alma Mathijsen

Massih Hutak

Chris Keulemans

Rashid Novaire

FacebookTwitter
  • permanent
  • toegankelijk

Wanneer je met je rug naar Hildo staat, heb je uitzicht op het Gustav Mahlerplein. Een plein in het algemeen is een goede metafoor voor een samenleving in het klein. Het is publieke ruimte bij uitstek, het is een platform voor sociaal contact en de verschillende autoriteiten met zeggenschap over de inrichting ervan zijn zichtbaar. De analyse van een plein en wat het doet met zijn omgeving geeft ons meer inzicht in het functioneren van de openbare ruimte. Het Gustav Mahlerplein ligt midden in de Zuidas. Mede door zijn centrale ligging diende het in het verleden meerdere malen als podium voor de kunsten en kent het een rijke geschiedenis aan kunst in de publieke ruimte. Het plein is mee veranderd met de omgeving en heeft al meerdere malen een transformatie ondergaan. Een klein overzicht die de kunst die daarbij haar intrede deed:

Fortuna
In maart 2015 strandde er een jacht op het plein, naar ontwerp van de kunstenaar Leonard van Munster. Hij maakte dit ontwerp al in 2012 als ‘artist in residence’ op de Zuidas (een initiatief van het Virtueel Museum Zuidas). Omdat hij moeilijk sponsors voor het kunstwerk kon vinden – de omliggende bedrijven waren niet bereid mee te helpen – kon het werk pas drie jaar later worden gerealiseerd. Het schip draagt de naam Fortuna, naar de godin van het toeval, van het geluk en het ongeluk. Dit werk is een voorbeeld van de maatschappijkritiek waar het plein als openbare ruimte zich van oudsher voor leent. Een gestrand schip in het financiële centrum van Nederland, van Munster zag het als typerend voor onze maatschappij tijdens een crisis. Een schip roept namelijk meerdere associaties op: het jacht kan symbool staan voor de rijkdom
(en de neergang ervan) van de elite, maar kan ook een middel zijn om deze kapitalistische wereld te ontvluchten, een baken van hoop.
In mei 2015 moest Fortuna het veld ruimen wegens de start van de verbouwing van het Gustav Mahlerplein. Voorafgaand aan de bouwwerkzaamheden voor de Zuidasdok (de ondertunneling van de A10) werd een ondergrondse fietsenstalling gebouwd. Het plein werd opnieuw ingericht, waarbij de witte bankjes moesten plaatsmaken voor afgebakend groen.

Palace Ruin
In juli 2016, nadat de verbouwing was voltooid, kon het Gustav Mahlerplein opnieuw in gebruik worden genomen. Een maand later al deed een volgend kunstwerk zijn intrede. Deze keer was het de beurt aan James Beckett. Met zijn installatie Palace Ruin herbouwde hij een klein deel van het Paleis voor Volksvlijt, een iconisch Amsterdams gebouw uit de jaren 1860 dat in 1929 door een grote brand werd verwoest. Palace Ruin laat een stuk van het gebouw zien zoals het er een dag ná de brand bijstond.
Beckett probeert in zijn werk vaak het verleden en heden met elkaar te verbinden. Zo heeft het ontwerp van het Paleis voor Volksvlijt aan de basis gestaan van veel modernistische gebouwen, waarvan kenmerkende elementen als glas, hoogbouw en geometrie tegenwoordig ook op de Zuidas zichtbaar zijn. Het werk diende twee maanden lang als podium voor experimentele muziekvoorstellingen en presentaties. Het Gustav Mahlerplein ligt te midden van de ‘paleizen’ waar de heersers van de huidige neoliberale wereldorde hun strategie uitstippelen. Palace Ruin biedt daarmee letterlijk een podium voor kunst en cultuur in het bedrijfsleven.

Ode to Mingus, Menhir Tower and Spire
De drie beelden die tegenwoordig op het Gustav Mahlerplein staan waren in eerste instantie niet in het nieuwe ontwerp van het plein opgenomen. Ze zijn geplaatst in het kader van ARTZUID, de sculptuurbiënnale die plaatsvindt in de openbare ruimte van Amsterdam-Zuid. De beelden zijn gemaakt door kunstenaar Hans Van de Bovenkamp. De sculpturen zijn niet specifiek voor het plein ontworpen (ze zijn al in respectievelijk 2006, 2008 en 2010 geproduceerd) maar zijn hier geplaatst omdat hun abstracte vormgeving en barokke elegantie een mooi contrast vormt met de strakke architectuur op de Zuidas. In tegenstelling tot de voorgaande kunstwerken zijn deze werken niet tot stand gekomen in relatie tot hun omgeving, maar er komt wel een relatie tot stand zoals vaker gebeurt in de publieke ruimte – of dat nou de bedoeling is of niet.

Drie kunstenaars laten verschillende geluiden horen op het plein en tonen indirect ook de verschillende machtsstructuren die aan het werk zijn in de openbare ruimte. Die macht ligt niet alleen in de handen van de overheid, ook burgers spelen een actieve rol in het creëren van de openbare ruimte, door deze te gebruiken zoals zij dat willen. De kunstwerken op het Gustav Mahlerplein zijn voer voor discussie, zowel in de publieke sfeer als in hun directe fysieke omgeving. Zo manifesteren ze mede het sociale gedrag óp het plein.

Meer informatie

Meer sculpturen op de officiële website Hans van de Bovenkamp: http://www.vandebovenkamp.com/gallery4.htm

Agenda

mei