Public Art. Amsterdam

BOLD TOREN BOUWMATERIALEN

Live tour Schrijvers en de Stad: Rashid Novaire

>> Speciale editie<< Live tour Schrijvers en de Stad: Fiep van Bodegom

Live tour met Schrijvers en de Stad: Alma Mathijsen

Schrijvers en de Stad: Chris Keulemans en Massih Hutak

Schip van Slebos

How to Kill a Tree, Edward Clydesdale Thomson

Walid Siti – Framer Framed

Sunday Seminar Pay Attention Please! curating the city

Officiële opening Pay Attention Please!

Fietstunnel station Amsterdam CS

IJ-boulevard

Spanje Monument 

Twee Beelden

De 7 poorten

De Muur

ADM monument

Noordbeeld

Ontmoetingsplaats

Observatorium

De Ceuvel

Gedenkteken Atatürk

NDSM-Werf

Ferrotopia – Stichting NDSM-werf

The First Turk Immigrant or The Nameless Heroes of The Revolution – Framer Framed

Johann Arens – Findings on Palpation (Extended Matter IV) – P/////AKT

Amsterdam Magisch Centrum Kunst en tegencultuur 1967-1970 – Stedelijk Museum Amsterdam

Strike A Pose – Framer Framed

Monument for the White Cube

Monuments to the Unsung – Framer Framed

GET LOST – art route, diverse kunstenaars

Silent Scream – Framer Framed

Ode aan de Bijlmer – CBK Zuidoost

De Appel

Untitled (You Don’t Have To Be Here) 

Brace for Impact, Node #6

Sami

Wegwerphuisje

Groot Landschap

Klimmuur

De Poort van Constant

Tuinen van West

Animaris Rhinoseros Transport

Stapeling omlaag

Tectona Grandis

De Kost en de Baat

Black Waves

De Kies

Staalmanplein

Mijn Kunst 2018 – CBK Zuidoost

Anastasis / ἀνάστασις – Oude Kerk

DOE IETS

Monument tegen Apartheid en Racisme

Nelson Mandela

Nationaal Monument Slavernijverleden

Portret van Jan Pieterszoon Coen, J.L. Vreugde

Hortus Botanicus

Monument for Martin Luther King

Gloei!

Voor de Bijen

Tussentijd

The Black Archives

Industrieel Monument

Corned Beef

Zonder titel, Man en Schaap

City Cells

Het Zandkasteel en de Amsterdamse Poort

Dolle Mina

Anton de Kom

Yellow Wings

De Lange Glijbaan

Zonder titel (Twee Schuine Naalden)

Mama Aisa

Sequin Monument

Monument Bijlmerramp

Tayouken Piss

Now, Speak!

Ruimtestructuur

Gedenkteken Steven van Dorpel

Graffiti Art in Heesterveld

Untitled (You Don’t Have To Be Here) – De Appel

De Waag

Licht

De Oude Kerk

Het Raam

Het Bankje

De Straatstenen

Het Stoepje

De Toeristengroep

Het Reclamebord

De Brug

Geluid

Lucht

De Oude Kerk

Waag Society

We Should Have a Conversation (2018) – De Appel

Zonder titel (Hildo)

Ode to Mingus; Spire; Menhir Tower

Opgelichte stoeptegels

Lady Solid

11 Rue Simon Crubellier

Primum movens ultimum moriens

Zonder titel

Your life is calling

Feestelijke beelden

De Wachter

White Noise

Brettensuite

Het Wiel

Betonreliëf

Under Heaven 02

WOW Amsterdam

Cascoland

Opstandingskerk

2 U’s naar buiten / 2 U’s naar binnen

Horse Chestnut

Zonder titel

Rembo

Mirage

Constructie met I-balken

Constellatie van klimtorens

wild care, tame neglect – Frankendael Foundation

Fiep van Bodegom

Roos van Rijswijk

Alma Mathijsen

Massih Hutak

Chris Keulemans

Rashid Novaire

FacebookTwitter
  • permanent
  • toegankelijk

Primum movens ultimum moriens: wat het eerst beweegt sterft het laatst. Het is de titel van de oratie waarmee de Amsterdamse prof. dr. Dirk Durrer in 1957 officieel hoogleraar cardiologie werd (de eerste in Amsterdam). Vandaag de dag staat de tekst in steen gebeiteld op het Durrerplantsoen, een stukje van het Minervaplein dat vernoemd is naar de cardioloog. Durrer wordt gezien als de grondlegger van het cardiologisch onderzoek in Nederland. Twee jaar na zijn dood in 1984 werd het plantsoen omgedoopt tot Durrerplantsoen en werd ter nagedachtenis een monument geplaatst, gemaakt door kunstenaar Lucien den Arend. In 1986 werd het monument officieel onthuld door prinses Juliana.

Het werk heeft dezelfde titel als Durrers oratie en beeldt de boog van de aorta uit. Twee zilveren buizen maken evenwijdig aan elkaar een sierlijke bocht, zowel in de lengte als in de breedte. Wanneer je eromheen loopt ontvouwt het werk zich tot een dynamisch lijnenspel. In eerste instantie oogt het abstract, maar georiënteerd op de afbeelding van een bloedvat is het in feite realistisch.

Primum movens is een uitzondering in deze route omdat het geen kunstwerk maar monument is. Nu zijn monumenten er in alle soorten en maten. De plaatsing van een monument zegt altijd iets over de tijdsgeest. Naast een object van herinnering dragen monumenten ook heersende thema’s van een bepaalde periode uit. Zo zegt de vorm van een monument veel over het zelfbeeld van de omringende gemeenschap. Wat vinden zij belangrijke waarden? Primum movens is een monument ter ere van een persoon: geen politiek heerser of koning, maar een arts en wetenschapper. Dit zou waarden kunnen reflecteren die bijdragen aan de identiteitsvorming van de buurt.

Omdat het publiek van kunst in de openbare ruimte moeilijk aanwijsbaar is, richten veel openbare kunstwerken zich tot de massa in plaats van tot het individu. Primum movens beloont echter ook de aanhoudende (individuele) kijker. Het werk is niet alleen een ode aan Durrer, maar functioneert ook als autonoom kunstwerk. Het is een geslaagd kunstwerk voor de publieke ruimte omdat het op meerdere niveaus toegankelijk is en als zodanig een groot publiek aanspreekt.

Meer informatie

Primum movens ultimum moriens op de officiële website van Lucien den Arend: http://www.denarend.com/cities/amsterdam/durrer/04.htm

Agenda

mei