Public Art. Amsterdam

Agenda

Figuren en Vuur

Ladders

Krijger

Vruchtbaarheid

Totempaal

Mensen op strand met parasol

Monument voor de Vrede

Aardewerk

Zwerm

Blauwe Boog

Jongen met Haan

Papieren Vliegtuigpijl

Schaapjes

Senza Parole

Vleugelvormen

BOLD TOREN BOUWMATERIALEN

Live tour Schrijvers en de Stad: Rashid Novaire

>> Speciale editie<< Live tour Schrijvers en de Stad: Fiep van Bodegom

Live tour met Schrijvers en de Stad: Alma Mathijsen

Schrijvers en de Stad: Chris Keulemans en Massih Hutak

Schip van Slebos

How to Kill a Tree, Edward Clydesdale Thomson

Walid Siti – Framer Framed

Sunday Seminar Pay Attention Please! curating the city

Officiële opening Pay Attention Please!

Fietstunnel station Amsterdam CS

IJ-boulevard

Spanje Monument 

Twee Beelden

De 7 poorten

De Muur

ADM monument

Noordbeeld

Ontmoetingsplaats

Observatorium

De Ceuvel

Gedenkteken Atatürk

NDSM-Werf

Ferrotopia – Stichting NDSM-werf

The First Turk Immigrant or The Nameless Heroes of The Revolution – Framer Framed

Johann Arens – Findings on Palpation (Extended Matter IV) – P/////AKT

Amsterdam Magisch Centrum Kunst en tegencultuur 1967-1970 – Stedelijk Museum Amsterdam

Strike A Pose – Framer Framed

Monument for the White Cube

Monuments to the Unsung – Framer Framed

GET LOST – art route, diverse kunstenaars

Silent Scream – Framer Framed

Ode aan de Bijlmer – CBK Zuidoost

De Appel

Untitled (You Don’t Have To Be Here) 

Brace for Impact, Node #6

Sami

Wegwerphuisje

Groot Landschap

Klimmuur

De Poort van Constant

Tuinen van West

Animaris Rhinoseros Transport

Stapeling omlaag

Tectona Grandis

De Kost en de Baat

Black Waves

De Kies

Staalmanplein

Mijn Kunst 2018 – CBK Zuidoost

Anastasis / ἀνάστασις – Oude Kerk

DOE IETS

Monument tegen Apartheid en Racisme

Nelson Mandela

Nationaal Monument Slavernijverleden

Portret van Jan Pieterszoon Coen, J.L. Vreugde

Hortus Botanicus

Monument for Martin Luther King

Gloei!

Voor de Bijen

Tussentijd

The Black Archives

Industrieel Monument

Corned Beef

Zonder titel, Man en Schaap

City Cells

Het Zandkasteel en de Amsterdamse Poort

Dolle Mina

Anton de Kom

Yellow Wings

De Lange Glijbaan

Zonder titel (Twee Schuine Naalden)

Mama Aisa

Sequin Monument

Monument Bijlmerramp

Tayouken Piss

Now, Speak!

Ruimtestructuur

Gedenkteken Steven van Dorpel

Graffiti Art in Heesterveld

Untitled (You Don’t Have To Be Here) – De Appel

De Waag

Licht

De Oude Kerk

Het Raam

Het Bankje

De Straatstenen

Het Stoepje

De Toeristengroep

Het Reclamebord

De Brug

Geluid

Lucht

De Oude Kerk

Waag Society

We Should Have a Conversation (2018) – De Appel

Zonder titel (Hildo)

Ode to Mingus; Spire; Menhir Tower

Opgelichte stoeptegels

Lady Solid

11 Rue Simon Crubellier

Primum movens ultimum moriens

Zonder titel

Your life is calling

Feestelijke beelden

De Wachter

White Noise

Brettensuite

Het Wiel

Betonreliëf

Under Heaven 02

WOW Amsterdam

Cascoland

Opstandingskerk

2 U’s naar buiten / 2 U’s naar binnen

Horse Chestnut

Zonder titel

Rembo

Mirage

Constructie met I-balken

Constellatie van klimtorens

wild care, tame neglect – Frankendael Foundation

Fiep van Bodegom

Roos van Rijswijk

Alma Mathijsen

Massih Hutak

Chris Keulemans

Rashid Novaire

Stichting NDSM – werf

Kunstroute Zuid

  • permanent
  • toegankelijk

De afgelopen decennia lijkt er een bewustzijn te zijn ontstaan over de macht die je als bewoner en gebruiker van een stad kunt uitoefenen bij het vormen ervan. Door de publieke ruimte op een bepaalde manier te gebruiken ben jij als persoon een actieve vormgever van die ruimte. In het kader van die gedachte zijn er de afgelopen jaren steeds meer interventies in de publieke ruimte gekomen. Een sculptuurbiënnale als ARTZUID is daar een voorbeeld van. ARTZUID is ontstaan als initiatief van een bewoner van Amsterdam-Zuid. Zij vond de brede lanen in het Plan-Zuid van architect Berlage erg geschikt voor het tentoonstelling van kunst.

Publieke interventies maken op verschillende manieren gebruik van de stedelijke ruimte. Hoe doet ARTZUID dat? De stad functioneert hier als achtergrond, als podium voor de kunst. De meeste werken die deel uitmaken van de route zijn niet ter gelegenheid van de tentoonstelling gemaakt. De afgebakende grasperkjes van de lanen lenen zich echter uitstekend voor een kunstwerk. De lanen in Plan-Zuid waren bedoeld als ontmoetingsplek voor de buurt, maar ook met een kunstwerk kan een ontmoetingsplek worden gecreëerd. Daarin kunnen de omgeving en het kunstwerk elkaar aanvullen.

Tijdens de eerste editie van ARTZUID in 2009 is deze sculptuur van André Volten op de Minervalaan geplaatst. Deze kunstenaar geldt als een van de belangrijkste Nederlandse naoorlogse beeldhouwers. Door zijn ervaring als lasser hechtte hij veel belang aan industriële materialen, die hij als kunstenaar op zo’n manier bewerkte dat hun functionele betekenis niet meer van kracht is. Deze twee balancerende buizen lijken bijvoorbeeld te bewegen, maar doen dat niet. Abstracte kunst kan moeilijk te begrijpen zijn omdat het geen weergave is van de realiteit. Sommigen zien dit werk van Volten als uitzondering, een bijzondere autonome uitspraak die wél in de openbare ruimte kan bestaan. De buizen vormen een scherp contrast met de huizen eromheen, maar vormen een mooie inleiding voor de hoge kantoorgebouwen van de Zuidas.

ARTZUID begon als een buurtinitiatief dat inmiddels is uitgegroeid tot een evenement met internationale bekendheid. Is dat een positieve ontwikkeling of niet? De beeldenroute trekt het internationale karakter van de Zuidas door naar de woonwijken in Amsterdam-Zuid. Hoewel er enige weerstand werd verwacht, waren de bewoners van de Minervalaan zeer te spreken over de sculptuur van André Volten. Er is zelfs gesproken over het oprichten van een comité om ervoor te zorgen dat het beeld zou blijven staan omdat het werk volgens hen goed in de omgeving past. Dat comité is er nooit gekomen, maar het kunstwerk staat nog altijd te schitteren op deze plek.

Meer informatie

Officiële website Stichting Andre Volten: http://www.andrevolten.nl/

Agenda

juli